ادامه بی‌ثباتی اقتصادی اروپا و کاهش قدرت خرید مردم

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قدرت خرید اروپایی‌ها طی چند سال اخیر پایین آمده است به‌طوری‌که در کشورهایی نظیر اسپانیا مردم به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، «اضطراب یا افسردگی» را تجربه کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، افزایش قیمت‌ها باعث شده است وضعیت مالی حدود یک‌سوم اروپایی‌ها به سمت بی‌ثباتی برود. براساس مطالعات و نظرسنجی‌های انجام شده، طی سه سال گذشته توان خرید مردم اروپا کاهش یافته است، به‌طوری‌که ساکنان بعضی از کشورها مجبور شدند یکی از وعده‌های غذایی خود را حذف کنند. تقریباً از هر دو اروپایی یک نفر فکر می‌کند که احتمالاً تا چند ماه آینده در شرایط اقتصادی بی‌ثبات قرار می‌گیرد زیرا قیمت‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است،  اما دستمزدها تقریباً ثابت مانده است. طبق گزارش اداره آمار اروپا، Eurostat، نرخ خطر فقر در سال ۲۰۲۱ برای کل جمعیت اتحادیه اروپا ۱۷ درصد بود.

تورم افسارگسیخته در اروپا مردم را با «انتخاب‌های پیچیده» روبه‌رو می‌کند؛ انتخاب‌هایی مثل حذف یک وعده غذایی در طول روز، روشن نکردن بخاری در فصل سرد، قرض گرفتن پول و درمان نکردن بیماری.

به دلیل افزایش قیمت مسکن، آب، گاز و سایر هزینه‌ها ارقام تورم اروپا در سال ۲۰۲۲ سه برابر شد و در یک سال ۱۸ درصد افزایش یافت و به این ترتیب بالاترین نرخ رشد تمام دوران را به خود اختصاص داد.

ادامه بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی اروپا و کاهش قدرت خرید مردم

بسیاری از اروپایی‌ها می‌گویند شرایط مالی آن‌ها آن‌قدر دشوار است که گویی بر لبه تیغ زندگی می‌کنند. نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد جوزف راونتری (JRF) در ماه ژوئن نشان داد که بیش از ۵ میلیون خانوار کم‌درآمد در بریتانیا حتی پول کافی برای تهیه غذا و خوراک ندارند. افزایش قیمت مواد غذایی باعث شده است که بسیاری از مردم فقط سراغ مواد غذایی تخفیف خورده بروند یا حتی به فروشگاه‌های مواد غذایی که توسط انجمن‌های بزرگ اداره می‌شوند، مراجعه کنند. اگرچه رشد تورم کمتر شده است، اما افزایش قیمت مواد غذایی و مواد اولیه همچنان ادامه دارد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده برای روزنامه ال پایس، تقریباً ۲۳ درصد از اسپانیایی‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، «اضطراب یا افسردگی» را تجربه کرده‌اند. اکثریت ۵۷.۷ درصد نیز گفتند که به دلیل تورم احساس دلسردی یا بدبینی می‌کنند.

تقریباً همه پاسخ‌دهندگان (۹۰ درصد) گفتند که تورم را بزرگترین تهدید جهانی فعلی می‌دانند، حتی بیشتر از جنگ، بی‌ثباتی انرژی، تروریسم و بحران آب و هوا.

بانک مرکزی اروپا می‌خواهد تورم را در این دوران روی ۲.۰ درصد نگه دارد و نرخ‌های بهره را به بالاترین حد خود افزایش دهد تا رشد قیمت‌ها را کاهش دهد و در عین حال رشد اقتصادی منطقه یورو را آهسته کند.

کد خبر 707380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.