«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از ام‌ابیها(س)

بیست‌وششم آذر ماه به‌عنوان روز شهادت حضرت فاطمه (س) نام گذاری شده و شاید این مناسبت بهانه و فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر افراد با بانویی باشد که پیامبر اسلام (ص) او را «ام ابیها» صدا می‌زدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در تقویم رسمی کشور بیست‌وششم آذر ماه به‌عنوان روز شهادت حضرت فاطمه (س) نام گذاری شده و شاید این مناسبت بهانه و فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر افراد با بانویی باشد که پیامبر اسلام (ص) او را «ام ابیها» صدا می‌زدند و در این راستا مطالعه کتاب یکی از بهترین فرصت‌ها برای آشنایی با شخصیت این بانوی بزرگ است؛ بر همین اساس در ادامه به معرفی تعدادی از کتاب‌های موجود در بازار با محوریت زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) می‌پردازیم:

حقیقت عظیم

کتاب «حقیقت عظیم» اثری از آیت‌اللّه سیدعلی خامنه‌ای است که در انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است؛ این کتاب در واقع مجموعه‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب است از سال ۱۳۵۱ درباره حضرت فاطمه (س) ایراد کرده‌اند؛ موضوعاتی که در این کتاب گردآوری شده‌اند عبارت‌اند از: «شخصیّت حضرت فاطمه (س)»، «ابعاد زندگی ظاهری و فضائل عملی حضرت فاطمه (س)»، «مقامات معنوی حضرت فاطمه (س)»، «برکات حضرت فاطمه (س)»، «نمونه و الگو بودن حضرت فاطمه (س)»، «وظیفه ما نسبت به حضرت فاطمه (س)»، «انقلاب اسلامی و حضرت فاطمه (س)» و «زن از دیدگاه اسلام و غرب».

در نگارش کتاب حقیقت عظیم ۳ مرحله اصلی طی شده است. مرحلهٔ استخراج را که نخستین گام از مراحل شکل‌گیری این اثر است، گروه علمی سیرهٔ سیاسی اهل‌بیت با مراجعه به تمامی بیانات و دست‌نوشته‌های آیت‌اللّه سیدعلی خامنه‌ای آغاز کردند.

در بخش مستندیابی برای موارد قرآنی، روایی و تاریخی حداقل ۵ منبع از منابع متقدم و معتبر شیعه و سنی (حتی‌الامکان تا پایان قرن ششم هجری) و نیز کتاب بحارالانوار به‌عنوان کتاب مرجع مورد استفاده قرار گرفته است؛ در بخش تدوین عناوین و تیترهای مناسب، فهرستی نیز از آیات و روایات و نمایه‌های لفظی (اعلام، زمان‌ها، مکان‌ها) به‌صورت الکترونیکی و در قالب شناسه QR در این نسخه ارائه شده است.

«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از مادر ام‌ابیها

بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

خصوصیت بارز حضرت فاطمه همین اخلاص است. واقعاً انسان زندگی حضرت زهرا را که نگاه کند، میبیند این اخلاص و نداشتن یک ذره شائبه، خصوصیت بزرگ این بزرگوار است.

حاضر است برای خاطر پیاده کردن حاکمیت الهی در جامعه، تمام ضربات و لطمات و مصائب را محض رضای خدا تحمل کند، و حاضر است با هر توانی که در او هست از ولی زمانش، از امام زمانش که امیرالمومنین است دفاع کند...

و حاضر است حق را در دشوارترین شرایط بگوید و از تلاشی که برای گفتن حق و بازگو کردن حق می‌تواند انجام بدهد، در هر شکلی از اشکال استفاده کند و یک لحظه کوتاه نیاید.

ببینید این یک نمونه مهمی است این همان راه پیغمبران است. ما بایستی از این روش و همچنین روش امیرالمومنین درس بگیریم که این دو بزرگوار دو روی یک سکه هستند؛ یعنی آن حرکت خشم آلود تند فاطمه زهرا از جنس و در راه همان حرکتی است که شما در امیرالمومنین می بینید…

اماه

نوشتاری تاریخی ادبی از سیره اجتماعی حضرت فاطمه زهرا (س) که به قلم حمید سبحانی صدر نگارش یافته است؛ کتاب امّاه توانسته است نگاهی نو به زندگی اجتماعی سرور زنان عالم (س) بیندازد و آن بخش‌ها و جزئیات کمتر دیده و شنیده شده را به تصویر بکشد؛ آن هم روایتی دقیق و منطبق بر واقعیت‌های تاریخی، بی‌آنکه تخیل نویسنده نویسنده بخواهد رنگی داستانی به آن بدهد.

اماه در چهار فصل به چهار بخش مهم از زندگی اجتماعی حضرت زهرا (س) می‌پردازد:

۱. دخترانه؛ روابط دخترانه حضرت زهرا (س) با والدینش، و مجموعه‌ای از آنچه در دوران پیش از ازدواج بر ایشان گذشته است.

۲. همسرانه؛ گزارشی ملموس و کمی متفاوت از زندگی مشترک آن بانو با همسر بزرگوارش امیرمؤمنان (ع).

۳. مادرانه؛ مجموعه‌ای از سیره حضرت مادر (س) در رفتار با فرزندانش و تکاپوی ایشان در مسیر تربیت.

۴. بی‌کرانه؛ نمونه‌های متعددی از تعاملات حضرت فاطمه (س) با جامعه، تلاش‌های اقتصادی، مجاهدت‌های سیاسی، حدود حضور در جامعه و…

«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از مادر ام‌ابیها

بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

«عباس، عموی پیامبر (ص) … در صحن مسجد قدم می‌زد تا اینکه به مقابل درب خانه فاطمه (س) رسید و ناباورانه دید که دختر پیامبر (ص) با دو پسرش، حسن و حسین (ع)، بر درب خانه‌اش نشسته است. شاید این دستور آسمانی برای عباس، با آن پیوند خانوادگی عمیق با پیامبر خدا (ص)، اما و اگرهایی به‌دنبال داشت، اما با دیدن این رفتار فاطمه (س) که بر روی آقازادگی خود پا گذاشته بود، پاسخ سوالات خود را می‌یافت. خبر این کار فاطمه (س) به پیامبر (ص) رسید. رسول خدا (ص) نیز آمد و دید که دخترش بر درب خانه خود نشسته است.

دخترم! چرا بر درب خانه نشسته‌ای و داخل نمی‌روی؟

مگر فرمان «سدّوا الابواب» نیامده است؟ اینجا نشسته‌ام، آماده بسته شدن درب خانه.

دخترم! خداوند پیامبرش را از این دستور استثنا کرده است و علی و فاطمه و فرزندان‌شان نیز که نفس پیامبرند و به حکم آیه تطهیر، طهارت محض‌اند، از این دستور مستثنی هستند.

کاش آن‌ها که بر مسندی عاریتی تکیه زده‌اند، کمی در این مضامین تأمل کنند؛ مخصوصاً آن‌ها که داعیه‌دار پیروی از سیره و سنت اهل بیت پیامبر (ص) و سرور زنان عالم‌اند. کاش دختران و زنان آن‌ها نیز که در مصائب فاطمه (س) اشک‌ریزان و در روز ولادت بانوی عالمین (س) هدیه‌گیرندگان روز زن و روز مادرند، سوزنی هم به خود بزنند که ما وابستگان به مسؤولین و مدیران جامعه اسلامی، نباید برای خود، شأن ویژه‌خواری و امکانات خاص و ممتاز از عموم مردم قائل باشیم.»

کشتی پهلوگرفته

کشتی پهلوگرفته، پرفروش‌ترین اثر سید مهدی شجاعی و همچنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران - طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ششصد هزار -، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمة زهرا (س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است.

در واقع می‌توان گفت این کتاب مرثیه‌ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از ۱۴ فصل تشکیل‌یافته و راوی اول‌شخص در هرکدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه (س) هستند؛ فصل اول حضرت رسول، فصل دوم حضرت خدیجه (س)، فصل سوم خود حضرت زهرا (س)، فصل چهارم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)، فصل پنجم امام حسن (ع)، فصل ششم امام حسین (ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا (س)، فصل هشتم حضرت زینب (س)، فصل نهم فضه، فصل دهم حضرت ام کلثوم (س)، فصل یازدهم اسماً، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه (س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیر (ع) و فصل چهارم از زبان آسمان روایت می‌شود.

«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از مادر ام‌ابیها

بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب‌تر!

این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی‌آورد؟

این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی‌کند؟

این چه عالمی است که دُردانۀ خدا را از خویش می‌راند؟

روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب‌تر!

آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی...

آن روزها که مرا در حرا باخدا خلوتی دوست‌داشتنی بود، جبرئیل؛ این قاصد میان عاشق و معشوق، این رابط میان عابد و معبود، این مَلَک خوب و پاک و صمیمی، این امین رازهای من و پیام‌های خداوند، پیام آورد که معبود، چهل شبانه‌روز تو را می‌خواند، یک خلوت مدام چهل‌روزه از تو می‌طلبد...

و من که جان می‌سپردم به پیام‌های الهی و آتش اشتیاقم زبانه می‌کشید با دَمِ خداوندی، انگار خدا با همه بزرگی‌اش از آن من شده باشد، بال درآوردم و جانم را در التهاب آن پیام عاشقانه گداختم.

آری، جز خدا و جبرئیل و شوی تو کسی چه می‌دانست حرا یعنی چه؟ کسی چه می‌داند خلوت باخدا یعنی چه؟

فاطمه (س) علی (ع) است

کتاب فاطمه علی است، مجموعه داستان‌های کوتاهی از سبک زندگی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) را شامل می‌شود؛ داستان‌های این کتاب در چهار فصل تنظیم شده است.

فصل اول این کتاب، «تولد دو نور» به داستان ولادت و بالندگی آن دو معصوم می‌پردازد و در فصل دوم به نام «پیوند دو دریا» نیز ماجراهای شورانگیز وصلت آن دو نور را می‌خوانیم؛ در سومین فصل که «داستان زندگی» نام دارد با داستانک‌هایی از زندگی و سلوک آن دو چراغ هدایت آشنا می‌شویم و فصل آخر حین و بعد از شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) را روایت می‌کند که «در فراق یار» نام دارد.

«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از مادر ام‌ابیها

بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

خانه‌اش کوچک بود، اما پر از رونق و برکت؛ گاهی که همسرش در منزل نبود، خانه زهرا (س) محل نشست‌ها و مرکز گفتمان دین و زندگی می‌شد؛ با جمعی از زنان مدینه به گفت‌وگو می‌نشست، می‌آمدند تا از دختر پیامبر خرد و دانش زندگی بیاموزند. بعد از پرسش‌ها و پاسخ‌های فراوان همه سراپا گوش بودند.

فاطمه (س) برای آن‌ها درسی می‌گفت که عمری در خانه با همسرش تمرین کرده بود: «بهترین شما کسی است که در رفتار با مردم نرم خوتر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترین شما کسی است که با همسر خود مهربان و بخشنده باشد.»

مادر آفتاب

زندگی حضرت زهرا (س) این بانوی باعظمت اسلام که شهادت مظلومانه او سرآغاز دیگر مصائب تاریخ شیعه بوده و هست زوایای پیدا و پنهان دیگری دارد که پرداختن به آن‌ها و به تصویر کشیدن‌شان نیازمند بیش از هزاران کتاب است.

زندگی نورانی و پر برکتی که می‌تواند داستان و رمان‌های زیادی از آن الگو بگیرد و به رشته تحریر درآید. «مادر آفتاب» روایتی مستند از زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها است که با قلم نو و شیوای مهرالسادات معرک نژاد به رشته تحریر درآمده است. این اثر از یکصد داستانک تشکیل شده و از ولادت تا شهادت را به تصویر می‌کشد.

«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از مادر ام‌ابیها

بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

از اهالی مدینه بود. در زد، وارد شد. سلامش کرد. از دلیل آمدنش پرسید.

گفت: آمده‌ام از شما خیر و برکت بگیرم.

فاطمه (سلام الله علیها) گفت: هرکس سه روز بر پدرم یا بر من سلام کند، خدا بهشت را بر او واجب می‌کند.

پرسید: تاوقتی زنده هستید؟ و فاطمه (سلام الله علیها) جواب داد: هم در حیات، هم در ممات.

ناتا

ناتا رمانی تاریخی-مذهبی از صدر اسلام با محوریت بَردگی درآفریقا تا کنیزی و همسایگی با اهل‌بیت (ع) است که به قلم زهرا باقری نوشته شده. نویسنده بر آن است تا تحولات اجتماعی ناشی از ظهور اسلام را با تکیه بر مسائل زنان و حقوق بردگان به تصویر بکشد. روایت داستان از دو زاویه دید متفاوت، تأثیرات مختلف اسلام را بر قشرهای گوناگون اجتماع ترسیم می‌کند؛ واقعه غدیر و وقایع سیاسی پس از وفات پیامبر (ص)؛ از دیگر مسائلی است که نویسنده به آن می‌پردازد.

او تلاش می‌کند تا با ترسیم واکنش‌های شخصیت‌های مختلف داستان، وقایع این برهه از تاریخ اسلام را به نمایش بگذارد. باخواندن این رمان می‌توانید یک دوره‌ی اجمالی تاریخ اسلام را مرور کنید و با زندگی کنیزان و زنان در صدر اسلام بیشتر آشنا شوید.

«حقیقت عظیم» از «کشتی پهلو گرفته» / روایاتی هنرمندانه از مادر ام‌ابیها

بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانید:

برای خرید به بازار رفته بودم که باشنیدن صدایی دلنشین پاهایم سُست شد. عربی را به خوبی می‌فهمیدم؛ ولی این کلام شبیه کلمات مردم شهر نبود. انگار به قلبم نفوذ می‌کرد. به غلام همراهم اشاره کردم بایستد، او هم مشتاق شنیدن بود. زیرسایبان دُکانی ایستادم. جوانی بلند قامت، خوش‌چهره و خوش‌صدا این کلمات را می‌خواند. مسحور کلماتش شدم و اشک از چشمانم سرازیر شد. جوانان زیادی گرداگرد او ایستاده بودند. بعداز خواندن آیات با صدای دلنشینش گفت: «خدا ما را خَلق کرده است که او را بپرستیم و عبادت کنیم. دست از دزدی و فحشاء برداریم. زنان وکودکان را محترم بشماریم. به سالخوردگان احترام بگذاریم و به تُهی‌دستان کمک کنیم»

کد خبر 707374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.