پیشگیری، اولویت ستاد مبارزه با موادمخدر است

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: چهار موضوع شامل مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی در ستاد مبارزه با موادمخدر پیگیری می‌شود که رویکرد اصلی این ستاد نیز بحث پیشگیری است و همه نهادها باید در این زمینه همکاری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، سردار مؤمنی امروز _یکشنبه پنجم آذر_ در دیدار با نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: دهکده سلامت زاهدان، مجموعه‌ای کامل از خدمات ترک اعتیاد و توانمندسازی افراد مبتلا به اعتیاد است که در زاهدان راه‌اندازی شده و بخش‌های مختلف آن در حال احداث است.

وی افزود: در این مرکز اقداماتی در راستای سم‌زدایی، درمان و مهارت‌آموزی انجام می‌شود و مانایی درمان نیز در این مراکز بیشتر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: ورود خیرین به حوزه اعتیاد بسیار خوب بوده و ستاد مبارزه با موادمخدر سیستان و بلوچستان نیز عملکرد خوبی داشته است و در راه‌اندازی مراکز ترک اعتیاد دولتی نیز تلاش خوب و مؤثری دارد.

مؤمنی تصریح کرد: چهار حوزه در ستاد مبارزه با مواد مخدر پیگیری می‌شود که شامل مقابله (مقابله با قاچاق موادمخدر، اعتیاد)، درمان معتادان، پیشگیری و توانمندسازی (ایجاد اشتغال) است که رویکرد اصلی ستاد، موضوع پیشگیری است و همه نهادها از جمله آموزش و پرورش باید در این زمینه همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران رتبه اول کشفیات جهان را دارد و بسیاری از این کشفیات در بحث ترانزیت است، بیان کرد: در دنیا حدود ۳۵۰ میلیون مصرف‌کننده وجود دارد و سالانه ۵۰۰ هزار نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار جانباز در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم نظام شده است.

مؤمنی ادامه داد: یک رویکرد دوقطبی در دنیا در حال شکل گرفتن است؛ برخی کشورها معتقدند باید مصرف موادمخدر آزاد شود و برخی نیز معتقدند باید ممنوعیت مصرف اعمال شود، اما هرچه جلوتر می‌رویم تعداد کشورهایی که با مصرف آزاد موافقند بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: از همه ظرفیت‌ها از جمله آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید استفاده کرد و نوعی حساسیت عمومی ایجاد باید شود تا همه گروه‌های جامعه با هر مسئولیتی که دارند موضوع پیشگیری از اعتیاد را در نظر داشته باشد؛ چرا که اعتیاد هم آسیب و هم منشأ آسیب‌های زیاد دیگری از جمله، طلاق و سرقت است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: بعضی از والدین معتادان بعد از ۳ سال متوجه اعتیاد فرزندانشان می‌شوند و این نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است.

مؤمنی با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی با هدف درمان معتادان و پیشگیری در حال اجرا است، گفت: برخی افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل نداشتن آگاهی نسبت ماده مخدر و برخی دیگر به دلیل نداشتن اعتماد به نفس است به این پدیده گرفتار می‌شوند.

کد خبر 707249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.