ارتباط مستقیم کاهش رشد پایه پولی و تورم

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره با ارتباط مستقیم رشد پایه پولی و کاهش تورم گفت: تحت سیاست‌های مثبت بانک مرکزی یعنی مقابله با سیاست‌های اقتصادی اشتباه دولت و در عین حال مقابله با زیادخواهی بانک‌ها، سرعت رشد پایه پولی کاهش یافته که نتیجه آن افت تورم و هدایت نقدینگی به سمت تولید بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مطابق با آخرین گزارش بانک مرکزی، سرعت رشد حجم پول در پایان مهر سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳۹ درصد کاهش یافته است و همین امر منجر به ثبات قیمت‌ها و کنترل تورم شده است.

نکته جالب‌توجه این بوده که ابتدای سال جاری این شاخص در محدوده ۷۵ درصد بوده است و بررسی سنوات گذشته نیز حکایت از سطح ۸۸.۶ درصدی سرعت رشد حجم پول کشور در مهر ۱۳۹۹ است.

آنچه مشخص است تحت اقدامات بانک مرکزی نظیر تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی، مقابله با دلالان ارزی، افتتاح حساب ارزی سهمیه‌ای، تحویل ارز به مسافران در گیت‌های خروجی، مقابله با سیاست‌های دستوری دولت در خصوص چاپ پول و مقابله با سیاست‌های اشتباه بانک‌های کشور، رشد پایه پولی کاهش یافته است، اما در هر صورت شاهد رشد این شاخص هستیم به بیانی همچنان پایه پولی در کشور افزایش پیدا می‌کند و تنها سرعت آن کمتر شده است و باید با اقداماتی به دنبال کمتر شدن سرعت این متغیر مهم بود.

رشد پایه پولی تحت‌تأثیر کسری بودجه و سیاست‌های اقتصادی دولت

آلبرت بغزیان، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون کاهش رشد پایه پولی اظهار کرد: بازی با واژه‌ها یعنی همان کاهش رشد پایه پولی اما باید گفت واحد رسمی پول کشور ریال است، اما برای بیان رشد پایه پولی از درصد استفاده می‌شود.

وی افزود: اگر کاهش پایه پولی توسط مسئولان اعلام شود به معنی رشد منفی است؛ اما اینجا با کاهش رشد پایه پولی مواجه هستیم و به بیانی سرعت رشد پایه پولی کمتر شده است.

به گفته بغزیان، نرخ رشد پایه پولی ناشی از کسری بودجه و سیاست‌های اقتصادی دولت است، درحالی‌که درآمد رشد نداشته است.

وی می‌افزاید: کاهش رشد پایه پولی هنر نیست، یعنی بانک مرکزی از اندک اختیارات خود بهره برده و سرعت رشد پایه پولی را کنترل کرده است، اما اگر شنیده شود که رشد پایه پولی منفی شده است می‌توان علت را به شکل دقیق بررسی کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه تصریح کرد: تا امروز مشاهده نشده است که نرخ پایه پولی منفی شود، اما همیشه به‌گونه‌ای عنوان می‌شود که دستاورد عظیمی حاصل شده، درحالی‌که سرعت رشد این متغیر نسبت به دوره مشابه کمتر شده است.

اقدامات بانک مرکزی در کاهش رشد پایه پولی مشهود است

بغزیان با بیان اینکه تیم جدید بانک مرکزی ملاحظات ویژه‌ای را به‌منظور کنترل پایه پولی در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی در مقابل بعضی اقدامات نظیر چاپ پول و استقراض از این نهاد مقاومت داشته است که نتیجه آن همین کاهش سرعت رشد پایه پولی بوده است.

وی افزود: رشد پایه پولی تورم‌زا است و امیدواریم زمانی این متغیر منفی شود که نیازمند افزایش اختیارات بانک مرکزی به‌منظور مقابله با زیاده‌خواهی دولت است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیرامون اقداماتی که منجر به کاهش رشد پایه پولی می‌شود، اذعان کرد: کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی مرتبط است و هر اقدامی که سبب کاهش رشد پایه پولی شود در نهایت منجر به افت تورم و هدایت نقدینگی به سمت تولید خواهد شد.

کاهش تورم تحت سیاست‌های صحیح بانک مرکزی

بغزیان در بخش دیگری از اظهارات خود پیرامون تورم در سال جاری گفت: تحت مدیریت بانک مرکزی با وجود حوادث سیاسی همچنان نرخ ارز ثابت است، هر چند عده‌ای با بازارگرمی به دنبال افزایش نرخ مسکن، خودرو و ارز هستند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود جنگ در غزه، در کشورهای جهان شاهد رشد قیمت‌ها نبوده‌ایم؛ اما برخی در ایران با هوچیگری به دنبال افزایش نرخ ارز و برخی از کالاها هستند و با این ادعا که نرخ ارز باید رشد پیدا کند، به دنبال جریان‌سازی منفی در اقتصاد ایران هستند.

عضو هیئت‌علمی در انتها اعلام می‌کند: تیم مدیریت بانک مرکزی به مسائل ارزی کاملاً اشراف دارد و با رشد اختیارات این نهاد، بانک‌ها و دولت‌ها قادر نیستند کسری خود را از نهاد متولی پولی و مالی کشور تأمین کنند، البته تیم بدنه بانک مرکزی تغییر نکرده است، اما مقاومت رئیس این نهاد در مقابل سیاست‌های اشتباه تا امروز اتفاقات مثبتی را رقم زده است.

کد خبر 707090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.