تولید بیش از ۳.۵ میلیون مگاوات برق در سد گتوند

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند گفت: درسال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سه میلیون و ۹۰۰ هزار مگاوات برق تولید شد که نشان از رشد ۸۰ درصدی در تولید را داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایمنا از خوزستان، فرهاد نادران شامگاه امروز _شنبه، چهارم آذر_ در حاشیه بازدید از سد گتوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فاز توسعه سد ۶۴۰ مگاوات است که کارهای زیربنایی اجرایی آن شامل احداث تونل‌های آب بر نیروگاه، ساختمان مربوط به نسبت تجهیزات و همچنین ریل‌های جرثقیل انجام شده است.

وی افزود: نیروگاه هزار مگاواتی گتوند شامل چهار واحد ۲۵۰ مگاواتی است، این نیروگاه یکی از مؤثرترین و کارآمدترین نیروگاه‌های برق آبی کشور است که در شرایط پیک کمک بسیار شایسته‌ای به نگهداری و ثابت نگه داشتن برق کشور انجام می‌دهد.

مدیر بهره برداری سد و نیروگاه گتوند ادامه داد: واحدهای نیروگاه بسته به نیاز برق در ساعت‌های مختلف وارد مدار می‌شوند، ادامه داد: در زمان پیک استفاده از شبکه‌های برق نیروگاه، در فصل بهار و تابستان، این نیروگاه به صورت دائم در مدار قرار دارد و به این دلیل فصل پاییز و زمستان جهت تعمیرات آن‌ها تعیین شده است.

نادران اضافه کرد: از ابتدای مهرماه امسال تعمیرات سالیانه واحدهای نیروگاه آغاز شده، برای این کار ابتدا واحدها از مدار خارج می‌شوند تا کارهای تعمیرات که شامل بازبینی، تعمیرات و تعویض قطعات معیوب یا فرسوده یا اصلاح آن است را انجام دهند.

وی با اشاره به تولید یک میلیون ۹۰۰ هزار مگابایت برق توسط سد و نیروگاه گتوند در سال آبی ۱۴۰۱ تصریح کرد: در سال آبی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، سه میلیون ۹۰۰ هزار مگابایت برق تولید شده است که رشد ۸۰ درصدی افزایش تولید را داشته‌ایم.

مدیر بهره برداری سد و نیروگاه گتوند با اشاره به ظرفیت مخزن سد و نیروگاه گتوند، تاکید کرد: ظرفیت مخزن این نیروگاه پنج میلیارد ۱۰۰ میلیون متر مکعب است، به علت بارش‌های بسیار خوب در بالا دست، چهار میلیارد و۹۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آبی داریم.

نادران با اشاره به مهار کردن سیلاب توسط این نیروگاه، اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ با افتتاح سد و نیروگاه گتوند تا کنون نزدیک به ۱۸ سیلاب مهار شده است، از بین این ۱۸ سیلاب، ۶ سیلاب بسیار بزرگی که دبی آن‌ها بیش از دو هزار متر مکعب تا شش هزار و ۵۰۰ متر مکعب در ثانیه بوده است.

کد خبر 707085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.