اثرات تورم فرانسه برای ثروتمندان جبران شد نه نیازمندان!

ثروتمندان فرانسوی در شرایطی با جبران بیش از حد ضررهای ناشی از تورم مواجه شدند که افراد دارای درآمد کم و متوسط کشور تنها کاهشی جزئی در تورم را تجربه کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ثروتمندترین شهروندان فرانسه با اقدامات ضد تورم بهتری محافظت و ضررهای ناشی از تورم برای آن‌ها بیش از حد جبران می‌شوند، حال‌آن‌که بسیاری از افراد با درآمدهای کم و متوسط در این کشور تنها کاهش جزئی تورم را تجربه می‌کنند.

تفاوت جبران تورم برای اقشار مختلف جامعه فرانسوی

طبق مطالعه اداره آمار فرانسه، تورم این کشور تا حد زیادی با افزایش استانداردهای زندگی در سال ۲۰۲۲ جبران شد و ثروتمندترین مردم پاریس شاهد بیشترین جبران‌ها بودند. گزارش مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی کشور (Insee) نیز حاکی از آن است که بر اساس الگوهای مصرف عادی، تورم به‌طور متوسط شامل میانگین ضرر ۱۳۲۰ یورویی به ازای هر نفر در سال ۲۰۲۲، از ۷۸۰ یورو برای ۱۰ درصد از مردمی با کمترین میزان فشار تا ۲۲۵۰ یورو برای ۱۰ درصد افراد با بیشترین آسیب می‌شود.

این مؤسسه تأکید کرد که تقریباً ۶۰ درصد افزایش هزینه‌ها از غذا، گرمایش، برق و سوخت ناشی می‌شود و تورم به‌طور سیستماتیک بیشترین تأثیر را بر صاحبان متوسط‌ترین درآمدها گذاشته است. افزایش هزینه‌های گرمایش و برق با تورم منفی ۱.۹ تا منفی ۱.۰ درصد برای سوخت، همچنین تورم منفی ۱.۶ درصد برای غذا تأثیر بیشتری بر استاندارد زندگی ۱۰ درصد افراد با پایین‌ترین درآمدها داشته است. در مقایسه ۱۰ درصد از افراد با بالاترین درآمد به ترتیب تورم منفی ۸، منفی ۴ و منفی ۶ درصد را تجربه کردند.

اثرات تورم فرانسه برای ثروتمندان جبران شد نه نیازمندان!

میزان جبران تورم در فرانسه

تورم فرانسه در سال گذشته با افزایش استانداردهای زندگی و به‌واسطه اقدامات ضد تورمی دولت هم‌چون افزایش درآمد از دارایی‌هایی مانند اجاره، بهره و سودهای مختلف سرمایه تا ۹۰ درصد جبران شد. کم‌درآمدترین افراد از اقدامات اجتماعی و مالیاتی سود بردند. اقدامات انجام‌گرفته به ۳۰ درصد کم‌درآمدها این امکان را داد که به‌طور متوسط بیش از ۴۰ درصد از زیان‌های ناشی از تورم را جبران کنند. برای ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد نیز افزایش دستمزد و درآمد دارایی تقریباً ۸۵ درصد از شوک وارده را برطرف کرد.

مؤسسه ملی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه خاطرنشان کرد که این شکاف تحت‌تأثیر محل زندگی مردم نیز قرار می‌گیرد. به‌طور متوسط تنها کمتر از ۸۵ درصد از هزینه‌های اضافی مرتبط با تورم توسط افزایش استانداردهای زندگی برای ساکنان خارج از مناطق شهری (با حداقل دو هزار نفر جمعیت) پوشش داده شد. این هزینه‌ها برای ساکنان مناطقی با بیش از ۲۰۰ هزار ساکن ۹۰ درصد و برای ساکنان منطقه شهری پاریس صد درصد جبران شد.

این نابرابری‌ها زمانی آشکارتر می‌شوند که اثرات ناشی از تورم در کنار هم در نظر گرفته شوند. به‌عنوان مثال در مناطق غیرشهری، تنها ۷۵ درصد از هزینه‌های جدید برای ۲۰ درصد ساکن با کمترین درآمد جبران شده است، در حالی که در منطقه پاریس، ۱۰ درصد از ثروتمندترین‌ها، میانگین جبران بیش از حد حدود ۱۲۰ درصدی را تجربه کردند.

اثرات تورم فرانسه برای ثروتمندان جبران شد نه نیازمندان!

کد خبر 706897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.