موسیقی، علمی که به هنر  تبدیل شد

ویژه‌برنامه «شب فارابی» به مناسبت روز ملی حکمت و فلسفه و بزرگداشت حکیم ابونصر فارابی، نویسنده بزرگ‌ترین منبع تئوری موسیقی ایران، همراه با بررسی آرای موسیقایی فارابی و اجرای موسیقی پژوهشی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، برجسته‌ترین کتاب فارابی با عنوان «احصاء العلوم» به طبقه‌بندی علوم و معرفی شاخه‌های گوناگون دانش می‌پردازد و به سبب همین نوشتار، او را معلم ثانی و مقام بعد از ارسطو قرار داده‌اند، وی با نگارش کتاب «الموسیقی الکبیر» بزرگ‌ترین منبع تئوری موسیقی ایران را از خود برجای گذاشت؛ به مناسبت روز ملی حکمت و فلسفه، هنرسرای خورشید وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بزرگداشت فارابی، به این شخصیت وارسته پرداخت.

در این برنامه آرای موسیقایی فارابی بررسی شد و در ادامه با اجرای موسیقی پژوهشی همراه بود که توسط گروهی از دانشجویان دانشکده موسیقی اصفهان به سرپرستی حمیدرضاحسن‌پور به اجرا درآمد.

این رویداد با حضور بابک خضرایی، عضو هیئت علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی و عضو هیئت تحریریه فصلنامه موسیقی ماهور و همچنین گروه موسیقی پژوهشی و جمعی از مردم مشتاق حکمت و فلسفه در هنرسرای خورشید برگزار شد.

بابک خضرائی ضمن بررسی فلسفه موسیقی اظهار کرد: درباره واژه موسیقی باید گفت که این کلمه از طریق متون ترجمه وارد فرهنگ زبانی ما شده است، چراکه در اصل موزیکا بوده و در زبان عربی به موسیقا تبدیل می‌شود؛ به‌طور معمول در بیشتر مواقع کلمه موسیقا را به کار می‌بریم، مگر زمان‌هایی که ملزم به استفاده از واژه موسیقی باشیم.

موسیقی، علمی که تبدیل به هنر شد

وی افزود: تنها ایرانی‌ها هستند که از کلمه موسیقی استفاده می‌کنند و در این راستا عرب‌ها و ترک‌ها بیشتر از کلمه موسیقا استفاده می‌کنند، در نتیجه وقتی این واژه به نسبت قرار می‌گیرد باید به‌جای موسیقیایی از موسیقایی استفاده کرد.

عضو هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی تصریح کرد: می‌توان علت اصلی ورود این کلمه یونانی به منطقه ما را آن عنوان کرد که موسیقی به‌عنوان یکی از شاخه‌های ریاضیات، موضوعی نوظهور تلقی می‌شود و در نتیجه نام خود را با خود حمل کرد.

خضرائی خاطرنشان کرد: موسیقی ابتدا نه‌تنها به‌عنوان عمل، بلکه به صورت یک علم وارد کشور ما شد و سپس طی مرور زمان به‌عنوان علم و هنر شناخته و به بخش عملی آن توجه بیشتری شد.

در این رویداد گروه موسیقی-پژوهشی به سرپرستی حمیدرضا حسن‌پور نیز با هنرنمایی خود به اجرای موسیقی پژوهشی پرداختند که اعضای آن از نوازندگان خبره و جوان اصفهانی بودند.

در ادامه نیز حمیدرضا حسن‌پور سرپرست گروه موسیقی-پژوهشی در این رویداد اظهار کرد: با توجه به برگزاری این موسیقی در بزرگداشت حکیم ابونصر فارابی، تصمیم بر آن شد که با اهمیت دادن به آرای فارابی و موضوع دگرسازی، آثاری را در موسیقی دستگاهی خلق کنیم.

موسیقی، علمی که تبدیل به هنر شد

کد خبر 706881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.