لزوم پرهیز از استفاده خودسرانه مسکن‌ها / شایع‌ترین علامت بیماری‌های کلیوی، بی‌علامتی است

فوق تخصص نفرولوژی با تاکید بر لزوم پرهیز از استفاده خودسرانه مسکن‌ها گفت: شایع‌ترین علامت بیماری‌های کلیوی، بی‌علامتی است و تا زمانی که بخش وسیعی از کلیه از کار نیفتد، علامتی در بدن فرد بروز نمی‌کند.

ریحانه معتمدی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه کلیه‌ها اندامی بسیار تأثیرگذار در دفع سموم بدن، حفظ متابولیسم استخوانی، خون‌سازی و حفظ آب بدن هستند، اظهار کرد: فعالیت اصلی مغز استخوان که خون‌سازی است، توسط هورمونی انجام می‌شود که کلیه‌ها تولید آن را برعهده دارند، همچنین تنظیم میزان کلسیم و فسفر خون از وظایف کلیه‌ها به‌شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه شایع‌ترین علامت بیماری‌های کلیوی بی‌علامتی است، افزود: در واقع تا زمانی که بخش وسیعی از کلیه از کار نیفتد، علامتی در بدن فرد بروز نمی‌کند و از همین رو ممکن است که کلیه‌های فرد دچار آسیب شده باشد، اما بیمار متوجه علامتی نشود.

فوق تخصص نفرولوژی با بیان اینکه عوامل متعددی در افزایش میزان بیماری‌های کلیوی دخیل است، تصریح کرد: بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشارخون و قندخون کنترل نشده و استفاده خودسرانه و بی‌رویه از داروها و مسکن‌ها، از مواردی هستند که ابتلاء به بیماری‌های کلیوی را افزایش می‌دهند.

وی با تاکید بر تأثیر استعمال دخانیات یا مصرف الکل در افزایش بیماری‌های کلیوی ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت و فشارخون بالا باید به صورت مستمر آزمایش‌های مربوط به سلامت کلیه را در دستور کار قرار دهند تا از درگیر آسیب نبودن کلیه‌های خود اطمینان حاصل کنند.

علائم و عوامل ابتلاء به بیماری‌های کلیوی چیست؟

معتمدی‌فرد با بیان اینکه ورم داشتن اندام‌ها و بروز فشارخون، شک را به سمت ابتلای فرد به بیماری‌های کلیوی می‌برد، گفت: کاهش حجم ادرار، وجود خون، سلول‌های خونی یا گلبول‌های سفید در ادرار یا دفع پروتئین در ادرار بیمار، از علائم درگیری کلیه‌ها با آسیب است.

وی با اشاره به اینکه سنگ کلیه نیز یکی از عوامل شایع ایجاد بیماری‌های کلیوی محسوب می‌شود و در صورت جایگزین نشدن آب از دست رفته در بیماران درگیر با عفونت‌های اسهال یا استفراغ شدید، کلیه در معرض آسیب قرار می‌گیرد، اضافه کرد: در معرض سوختگی قرار گرفتن یا دریافت نکردن مایعات به میزان کافی نیز می‌تواند کلیه فرد را دچار آسیب کند.

فوق تخصص نفرولوژی با تاکید بر اینکه بیماری‌های دیابت، فشار خون بالا و قند خون در سراسر جهان از شایع‌ترین علل بروز آسیب‌های کلیوی محسوب می‌شود، تصریح کرد: خانواده مسکن‌ها شامل بروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و کتورولاک به شدت آسیب‌زا است و استفاده خودسرانه از داروهای گیاهی و دمنوش‌هایی که بدون تحقیقات علمی تجویز می‌شود نیز می‌تواند بر آسیب به کلیه‌ها تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه بازگشت ادرار در کودکان نیز می‌تواند منجر به آسیب دائمی کلیه‌ها شود، افزود: تعریف کردن رژیم غذایی سالم به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های کلیوی، اقدامی مؤثر است که در آن باید میزان نمک مصرفی تنظیم شده باشد و از مصرف فست‌فودها، غذاهای کنسرو شده و نوشابه‌های گازدار پرهیز شود.

معتمدی‌فرد با تاکید بر لزوم مراجعه به هنگام به فوق تخصص کلیه در صورت بروز علائم خاطرنشان کرد: در صورت تغییر رنگ ادرار به رنگ قرمز، کاهش حجم ادرار و سوزش ادرار، فرد باید تحت آزمایش قرار گیرد تا بر اساس آزمایشات خون و ادرار، تا حدودی درگیری کلیه بیمار مشخص شود.

کد خبر 706816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.