مسیر صعود والیبال ایران به المپیک پاریس از ترکیه می‌گذرد

فدراسیون جهانی والیبال میزبان هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ را مشخص کرد و تیم ملی ایران که اکنون بدون سرمربی است آخرین تلاش‌های خود را برای صعود به المپیک پاریس انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ برای تیم ملی ایران در راه صعود به المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تورنمنت مهم و بزرگی است که از خردادماه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود؛ به‌دنبال آن و پس از قهرمانی تیم ملی والیبال زنان ترکیه در لیگ ملت‌های ۲۰۲۳، فدراسیون جهانی والیبال، میزبانی هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ در بخش زنان و مردان را به این کشور همسایه ایران داد.

تیم ملی والیبال ایران که با شش شکست و یک برد به کار خود در رقابت‌های انتخابی المپیک پایان داد و نتیجه‌ای که دور از انتظار هم نبود و با توجه به شرایط تیم ملی می‌شد پیش‌بینی کرد توان رقابت با تیم‌هایی چون برزیل، ایتالیا و آلمان را ندارد، هم‌اکنون شانس زیادی برای صعود به المپیک ندارد و تنها امید سروقامتان کشورمان مسابقات لیگ ملت‌ها محسوب می‌شود.

سهمیه المپیک پاریس در بخش مردان به ۱۲ سهمیه توزیع می‌شود که فرانسه به عنوان میزبان یک سهمیه دارد و ۱۱ سهمیه باقی‌مانده از طریق فرایندی دو مرحله‌ای تعیین خواهد شد. یکی از این مراحل رقابت‌های انتخابی بود که از هر گروه (این مسابقات در سه گروه برگزار شد) دو تیم برتر سهمیه گرفتند. بنابراین ۵ سهمیه باقی می‌ماند که بر اساس دو اولویت زیر اختصاص پیدا می‌کند:

۱ – همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند

۲- تیم‌ها برتر رنکینگ جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند.

گفتنی است با پایان یافتن دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود و شش تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند، کنار می‌روند. فرانسه نیز به‌دلیل میزبانی سهمیه را دارد و پنج سهمیه باقی مانده از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌شوند.

البته با توجه به اینکه باید تمام قاره‌ها در المپیک سهمیه داشته باشند و نماینده قاره آفریقا بین تیم‌های برتر رنکینگ نیست، یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و ۴ سهمیه باقیمانده به تیم‌های برتر رنکینگ جهانی می‌رسد.

با این حساب تنها شانس باقی مانده برای ایران کسب نتایج خوب در دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ است تا جایگاه خود را ارتقا بدهد و بین تیم‌های برتر قرار بگیرد. آن‌هم در شرایطی که فدراسیون والیبال ایران چهارمین روز بدون رئیس را سپری می‌کند و مجمع نیز به دستور وزارت ورزش‌وجوانان لغو شده که همچنان این تصمیم برای همه اهالی ورزش یک پازل نامفهوم و ناقص است.

علاوه‌بر این‌ها، تیم ملی والیبال بزرگسالان کشورمان هم بدون سرمربی است و شرایط از هر تاریخ دیگری نگران‌کننده است. ضمن اینکه باتوجه به لغو مجمع عمومی فدراسیون والیبال و مشخص نکردن سرپرست برای فدراسیون تا زمان برگزاری مجمع نهایی جهت مشخص کردن رئیس، چنانچه فدراسیون جهانی والیبال از شرایط مطلع شود ممکن است همه‌چیز برای والیبال ایران گران تمام شود.

کد خبر 706697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.