احیای جنگل‌ها و افزایش جذب جهانی کربن

مطالعات نشان می‌دهد که احیای جنگل‌ها جذب جهانی کربن را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد، بنابراین اتحادیه اروپا گام‌های بلندی در این راستا برداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بر اساس تحقیقات جدید، احیای جنگل‌های جهان از طریق اقدامات جامعه‌محور می‌تواند تا ۲۲۶ گیگاتن کربن از سطح جهان جذب کند که تقریباً معادل یک‌سوم کل کربن انتشار یافته طی فعالیت‌های بشری از آغاز دوران صنعتی است. این تحقیقات که توسط صدها دانشمند از سراسر جهان گردآوری شده است، نشان می‌دهد که جنگل‌های متنوع و بازسازی‌شده پتانسیل جذب کربن عظیمی دارند.

کاهش توانایی جنگل‌ها در جذب کربن

جنگل‌های جهان در حال حاضر در وضعیت بسیار بدی قرار دارند و جنگل‌زدایی مداوم توانایی آن‌ها را در جذب دی‌اکسید کربن به‌عنوان عامل اصلی گرمایش جهانی از بین می‌برد. در واقع تغییرات آب‌وهوایی و بهره‌برداری بیش از حد ناشی از فعالیت‌های خودخواهانه انسانی در زمین این مخازن کربن عظیم و مهم زمینی را به قهقرا برده و به میزان قابل‌توجهی از مقیاس آن‌ها کاسته است.

احیای جنگل‌ها و افزایش جذب جهانی کربن

تلاش برای احیای جنگل‌ها به‌عنوان مخازن عظیم کربن

تحقیقات نشان می‌دهد در حال حاضر بیشتر جنگل‌های جهان به شدت تخریب شده‌اند و حتی می‌توان گفت دیگر از جنگل‌های قدیمی اثری روی زمین باقی نمانده است. بنابراین پایان دادن به جنگل‌زدایی باید اولویت اصلی برای احیای تنوع زیستی جهانی باشد تا از تخریب بیشتر زمین پیشگیری به عمل آید. با این حال تلاش‌ها برای احیای جنگل‌ها به دلیل استفاده از زمین‌های جنگلی برای کشاورزی یا خانه‌سازی به‌دنبال رشد شهرنشینی، به‌دلیل ایجاد تضاد منافع بر سر کاربری زمین با مشکل مواجه می‌شود.

مطالعات حاضر در راستای مقابله با این مشکل با تمرکز بر مناطقی با فعالیت انسانی کم، با استفاده از رویکردهای زمینی و ماهواره‌ای برای ارزیابی پتانسیل جذب کربن در خارج از زمین کشاورزی و شهری نشان داد که تقریباً ۶۱ درصد از این پتانسیل جذب کربن در جنگل را می‌توان با محافظت از جنگل‌های موجود و اجازه دادن به آن‌ها برای رشد مجدد تا زمان بلوغ به دست آورد. ۳۹ درصد باقی‌مانده را می‌توان با اتصال مجدد مناظر تکه‌تکه شده از طریق بازسازی و مدیریت به رهبری جامعه به دست آورد.

احیای جنگل‌ها و افزایش جذب جهانی کربن

احیای جنگل‌ها در اتحادیه اروپا

نیاز به احیای جنگل‌ها در اوایل ماه جاری برجسته شد که قانون‌گذاران اتحادیه اروپا با قانونی تاریخی برای معکوس کردن از دست دادن طبیعت و تحقق هدف بین‌المللی برای احیای ۳۰ درصد از خشکی‌ها و دریاها تا سال ۲۰۳۰ موافقت کردند. طبق این قانون کشورهای اتحادیه اروپا ملزم به اجرای اقداماتی هستند که تنوع زیستی را افزایش می‌دهد.

اتحادیه اروپا با تصویب قانون احیای طبیعت دست پر به کنفرانس بین‌المللی آب‌وهوایی COP28 می‌رود، زیرا یک برنامه کاربردی مهم برای مقابله با بحران آب‌وهوا و سازگاری با تغییرات اقلیمی دارد. استراتژی تنوع زیستی اتحادیه اروپا همچنین شامل طرح‌هایی برای کاشت سه میلیارد درخت در اروپا تا سال ۲۰۳۰ در راستای کاهش تغییرات آب‌وهوایی، افزایش ذخیره کربن و کمک به سازگاری با گرمایش جهانی می‌شود.

احیای جنگل‌ها و افزایش جذب جهانی کربن

کد خبر 706677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.