از نه بحرینی‌ها به عادی سازی تا استاندارد دوگانه اروپایی‌ها

حوادث و اظهارنظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

ادامه جنایات صهیونیست‌ها با وجود وقفه بشردوستانه

رژیم صهیونیستی با وجود توافق وقفه بشردوستانه از نخستین ساعات روز چهارشنبه به بمباران مناطق مختلف غزه ادامه داد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری شهاب، در ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، جنگنده‌های ارتش صهیونیستی شرق دیرالبلح را بمباران کردند. همچنین در جریان بمباران ۲ منزل در خیابان الجلا واقع در منطقه شیخ رضوان در شمال غزه، تعدادی شهید و مجروح شدند. در بمباران منزل خانواده عیاش در اردوگاه «النصیرات» در مرکز غزه نیز ۹ نفر از جمله چند کودک شهید شدند. در حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه جبالیا واقع در شمال غزه نیز بیش از ۶۰ نفر شهید شدند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین یک آپارتمان مسکونی در شهر حمد واقع در غرب خان یونس را هدف قرار دادند که منجر به شهادت ۱۵ نفر و زخمی شدن ۲۵ نفر دیگر شد.

از سوی دیگر وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد، ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان اندونزی غزه هشدار داده و خواستار تخلیه این بیمارستان تا ۴ ساعت دیگر شده است. این در حالی است که روز گذشته، ۱۱۰ نفر از شهدای بیمارستان شفا که ارتش رژیم صهیونیستی پیش‌تر آنها را ربوده و اکنون اجازه داده بود تدفین شوند، به خاک سپرده شدند.

خون افشاگر

حملات جنایت بار ارتش صهیونیستی به غیرنظامیان، باز هم جان خبرنگاران را گرفت. روز سه شنبه فرح عمر، خبرنگار المیادین و ربیع المعماری، تصویربردار همراه او، در حمله جنگنده‌های اسرائیلی در شهر طیرحرفا واقع در جنوب لبنان به شهادت رسیدند. رژیم صهیونیستی چندی پیش نیز به تیم خبرنگاران در جنوب لبنان حمله کرده بود که در آن یک خبرنگار شهید و چند نفر دیگر زخمی شدند. ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز تجاوزگری خود علیه غزه بالغ بر ۶۴ خبرنگار را در مناطق جنگی به شهادت رسانده است. در همین حال، غسان بن جدو، مدیر این شبکه حمله به خبرنگاران المیادین را عامدانه توصیف کرد.

همچنین سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفت‌وگو با شبکه المیادین تأکید کرد: «هدف از ترور خبرنگاران المیادین ارعاب این شبکه پیشگام مقاومت است.» مجتبی امانی روز گذشته در گفت‌وگو با این شبکه خبری اظهار داشت: «گویی مقدر شده است که المیادین در قربانگاه حقیقت و کلمه فداکاری کند. این اقدام بزدلانه با هدف هراس افکنی و خاموش کردن صدای مقاومت در افشای توحش اشغالگران انجام شده است.»

استانداردهای دوگانه اروپایی برای نادیده گرفتن فلسطینیان

موضع دوگانه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جنگ حماس و رژیم صهیونیستی و طفره رفتن این مقام قاره سبز برای محکوم کردن تل آویو در قتل عام غیرنظامیان فلسطینی، موج انتقادات را متوجه مقامات اتحادیه اروپا کرده است.

براساس گزارش دوحه نیوز، جوزپ بورل که از ابتدای جنگ حماس و رژیم صهیونیستی همواره از محکوم کردن نسل کشی و قتل عام فلسطینی‌ها به دست صهیونیست‌ها اجتناب کرده بود، در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه الجزیره عربی در پاسخ به سوال مجری برنامه در این باره، گرفتار چالشی جدی شد به طوری که نتوانست استاندارد دوگانه در قبال فلسطینی‌ها را پنهان کند. آنچه بورل را در این مخمصه انداخت، سوال مجری درباره موضع او در قبال جنایت جنگی صهیونیست‌ها در جنگ غزه بود. در این گفت‌وگو مقام اتحادیه اروپا در حالی که از محکومیت صهیونیست‌ها اجتناب داشت، گفت: «من حقوقدان و وکیل نیستم و دادگاه عالی بین‌المللی باید آن را بررسی کند. حتی چند کشور نیز درخواست آن را داشته‌اند.» اما او بلافاصله در پاسخ به پرسش مشابهی که این بار درباره حماس بود، با بستن چشم‌های خود بر جنایات آشکار صهیونیست‌ها در قتل عام نزدیک به ۱۳ هزار فلسطینی که ۵ هزار نفرشان کودکان بیگناه بودند، با لحنی قاطع و جدی پاسخ داد و گفت: «بله، ما اقدام آنها را جنایت جنگی می‌دانیم چراکه آنها بدون هیچ دلیلی غیرنظامیان را کشتند.» این تناقض رفتار در قبال کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی و فلسطینی، صدای مجری برنامه را درآورد و او، بورل را به داشتن استاندارد دوگانه در موضوع جنگ اخیر غزه متهم کرد. اما بورل در توجیه آنچه گفته بود تأکید کرد: «نه، ما استاندارد دوگانه‌ای نداریم و براساس مشاهدات مان اظهارنظر می‌کنیم و شخصاً معتقدم این رفتار می‌تواند در سطح جرایم جنگی قرار گیرد. اما شما هم درست می‌گوئید؛ باید اجازه دهیم دادگاه بین‌المللی لاهه در این باره تصمیم بگیرد.»

«نه» بحرینی‌ها به عادی‌سازی

درحالی که یکی از وجوه تأثیرگذار طوفان الاقصی بر روندهای جاری منطقه‌ای، ایجاد اختلال در مسیر عادی‌سازی و بازنشانی ظهور جمعی انزجار از موجودیت رژیم صهیونیستی در منطقه است، روز دوشنبه مردم بحرین در پاسخ به اظهارات ولیعهد بحرین و برای ابراز نفرت از رژیم صهیونیستی و مخالفت دوباره با عادی‌سازی روابط با این رژیم به خیابان‌ها آمدند و شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی سر دادند.

این مخالفت‌ها در حالی ابراز شده است که متغیرهایی مانند اقدام جمعی گروه‌های مقاومت و تهدیدات آشکار آنها علیه منافع منطقه‌ای ایالات متحده و رژیم صهیونیستی فرایندهای مجزایی را در بطن فرایندهای منطقه‌ای ایجاد کرده است. بنابر گزارش منابع بحرینی، روز جمعه سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین در افتتاحیه نشست حوار المنامه، حمله مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت: «حمله هفتم اکتبر حماس وحشیانه، وحشتناک و کورکورانه بود. آنها زنان و کودکان و سالمندان را کشتند!» او در ادامه برای در امان ماندن از انتقادات مدعی شد: «صحبت کردن درباره اوضاع غزه دشوار است، اما نمی‌تواند سخت‌تر از زندگی تحت حملات پیوسته به غزه باشد. قرآن کریم و تورات و تمام کتاب‌های آسمانی کشتار غیرنظامیان و بی‌گناهان را حرام کرده‌اند. به نظر من هر دو طرف به این آموزه‌ها پایبند نبوده‌اند. به همین دلیل بر این باورم که باید هر دو طرف را محکوم کنیم. من به صراحت حماس را محکوم می‌کنم.»

در پی این سخنان جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نسبت به آن واکنش داد و اظهارات ولیعهد بحرین را در محکومیت عملیات طوفان الاقصی و حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی سقوط جدید پادشاهی منامه در باتلاق خیانت و مزدوری نامید.

فلسطین آزمایشگاه تسلیحات اشغالگران شده است

تسلیحات آزمایش‌شده در تمام جنگ‌هایی که اسرائیل به پا می‌کند، در بازارهای جهانی با افزایش تقاضا مواجه می‌شوند؛ جنگ فعلی غزه آخرین آزمایشگاه برای بازار تسلیحات صهیونیست‌ها است.
دو روز پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مردم فلسطین را «حیوانات انسان‌نما» خواند. برای آنتونی لوونشتاین، روزنامه‌نگار یهودی ساکن قدس، این گونه نظرات غیرانسانی تعجب‌آور نبود، او گفت: «در طول اشغال فلسطین و جنگ‌های بی‌شمار آن، با فلسطینی‌ها به عنوان شهروندان درجه دوم و مانند حیوانات رفتار شده است.» این اظهار نظر در حالی است که در عمل شاهد آن هستیم که چگونه طی سال‌های اخیر، ارتش رژیم صهیونیستی گلوله‌های لاستیکی، تفنگ‌های روباتیک مبتنی بر هوش مصنوعی و اشکال مختلف سلاح‌های پراکنده‌سازی جمعیت را بر مردم فلسطین آزمایش کرده و آسیب‌های شدیدی به آنها وارد کرده است.

نبیل الشوا، یک جراح ارتوپد که از سال ۱۹۷۸ در غزه کار کرده است، درباره مداوای فلسطینیان آسیب‌دیده توسط تیراندازان صهیونیست در راهپیمایی بزرگ «بازگشت» گفت: «برای تک‌تیراندازان اسرائیلی، این فقط تمرین هدفمند با انسان بود. بیشتر گلوله‌ها عمداً به مفاصل برخورد کرده بودند تا بیشترین آسیب را ایجاد کنند، اما منجر به قتل نشوند.
وی افزود: «در برخی موارد، اندام سالم به نظر می‌رسید، با این حال، در طول جراحی، نمی‌توانستم بین استخوان و بافت نرم تمایز قائل شوم.»

آنتونی لوونشتاین، روزنامه‌نگار و نویسنده مستقل ساکن شهر قدس گفت: در هر جنگی علیه غزه، طیفی از سلاح‌ها و فناوری‌های تجسسی علیه فلسطینی‌ها به کار گرفته و سپس به بازار جهانی تسلیحات عرضه شده است. صادرات سلاح فراتر از درآمدی که برای اسرائیل به ارمغان می‌آورد، کاربرد دارد.

کد خبر 706660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.