دادگاه‌های استان فارس قابلیت تبدیل شدن به دادگاه‌های تمام‌الکترونیک را دارد

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: فارس مطابق برنامه سند تحول قضایی، قابلیت تبدیل شدن به دادگاه‌های تمام الکترونیک را دارد، اما تقویت برخی زیرساخت‌های فنی اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان فارس، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی با بیان اینکه برگزاری دادگاه‌های علنی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی یکی از ابتکارات قوه قضائیه در شفاف‌سازی محاکمه‌های قضائی است، اظهار کرد: ظرفیت‌های موجود در قانون اجازه برگزاری دادگاه‌های علنی آنلاین را به قضات داده است و در همین راستا از آغاز اجرای این طرح ۳ هزار و ۴۹ نفر به صورت برخط در دادگاه‌های علنی حقوقی و کیفری شیراز شرکت کرده‌اند.

وی مزایای برگزاری دادگاه علنی تأکید شده در قانون اساسی را شفافیت در دادرسی و نظارت مردمی بر روند رسیدگی دادگاه‌ها خواند و افزود: این امر مشمول دادگاه‌هایی است که از منظر قانون و قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده برگزاری علنی آن بلامانع است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با بیان این نکته که زیرساخت‌های مهیا شده برای برگزاری با کیفیت دادگاه‌های علنی برخط در دادگستری فارس تدارک دیده شده است، تصریح کرد: مخاطبان اصلی دادرسی‌های آنلاین در بستر فضای مجازی ایمن، دانشجویان حقوق و کارآموزان قضاوت و وکالت هستند و این بستر زمینه استفاده از تجارب قضات را بیشتر از قبل فراهم کرده است.

موسوی اضافه کرد: ظرفیت علمی قضات در دادگستری فارس به نحوی است که می‌توان همه دادگاه‌ها را به صورت علنی و برخط برگزار کرد، اما زیرساخت‌های فنی و بسترهای انتقال اطلاعات محدود است که امیدواریم روزی با رفع محدودیت‌های فنی این امکان برای کلیه شعب در رسیدگی به پرونده‌ها فراهم شود.

وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برگزاری و اطلاع‌رسانی این دادگاه‌ها در دادگستری استان فارس خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به نوین بودن برگزاری دادگاه‌های علنی بر خط افزایش کیفیت برگزاری‌ها به لحاظ دسترسی به لینک، صوت و تصویر در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 706567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.