«بلک فرایدی»؛ تقلید یا الگو؟

رویدادهایی مانند «بلک فرایدی»، با ورود به یک جامعه تبدیل به یک امر بی‌هویت و تقلیدی می‌شود؛ چرا که افراد بدون در نظر گرفتن فلسفه شکل‌گیری، آن را قبول و حتی بعضی خصوصیات فرهنگ خود را فراموش می‌کنند، در حالی‌ که می‌توان با الگوگیری و در عین حال بومی‌سازی چنین رویدادهایی اتفاقات مطلوبی را رقم زد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، این روزها وقتی سایت فروشگاه‌های اینترنتی را باز می‌کنیم، صفحه چشمک‌زن تخفیف ویژه کنار صفحه توجه‌مان را به خود جلب می‌کند و شاید بسیاری از ما به مناسبت «بلک فرایدی»! از آن‌ها خرید هم کرده باشیم.

«بلک فرایدی»؛ تقلید یا الگو؟

سرآغاز این مناسبت به ۱۹۵۲ میلادی برمی‌گردد و از آن زمان تا به امروز، همه ساله به‌صورت رسمی یک روز پس از روز شکرگزاری و در آخرین جمعه ماه نوامبر که نزدیک به سال نو میلادی است به عنوان بلک فرایدی شناخته می‌شود؛ البته اگرچه اولین بار بلک فرایدی از ایالت متحده شروع شد، اما در سال‌های بعد از آن کشورهای دیگر نیز میزبان رویداد فروش شگفت‌انگیز سال نو میلادی بوده‌اند.

فلسفه نام‌گذاری این روز را نیز به علت خشونت، جرم و درگیری بیان کرده‌اند زیرا در این روز قتل و درگیری هم در فروشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. تا جایی در سال ۲۰۱۰ در یک فروشگاه زنجیره‌ای درگیری‌های خریداران منجر به ۱۰ کشته و ۱۱۱ مصدوم شد.

گفته می‌شود که بدترین جمعه سیاه هم مربوط به سال ۲۰۰۸ است که نگهبان یک فروشگاه با وجود قد ۱۹۵ سانتی و وزن ۱۲۲ کیلویی زیر پای هجوم بیش از دو هزار نفر به دلیل خفگی جان سپرد و یک زن باردار نیز صدمه جدی دید و سوال این است که چرا چنین مناسبت‌هایی با چنین عناوینی برای ما فرصتی برای خرید است؟

«بلک فرایدی»؛ تقلید یا الگو؟

از سویی دیگر با توجه به میزان استقبال مردم از چنین مناسبت‌هایی، می‌توان آن‌ها را مصداقی عینی برای مصرف‌گرایی کاذب دانست؛ چرا که بسیاری از افراد با دیدن قیمت کالاهای داخل و خارج از کشور بیش از نیاز خود اقدام به خرید کالاهای عرضه شده می‌کنند.

مشابه چنین مناسبت‌هایی را می‌توان ولنتاین دانست که مردم بدون اطلاع از تاریخچه و فلسفه این روز، آن را روز عشق می‌نامند، در حالی که در تاریخچه ایرانی-اسلامی ما مناسبت‌هایی با فلسفه زیباتری وجود دارد؛ هنگامی‌که یک ویژگی و رویداد به ظاهر فرهنگی، وارد فرهنگ جامعه دیگر می‌شود، تبدیل به یک امر بی‌هویت و تقلیدی می‌شود زیرا افراد جامعه هدف بدون در نظر گرفتن فلسفه شکل‌گیری و تنها به‌دلیل ظاهر زیبای آن، با تکرار و پذیرش آن را قبول و حتی بعضی خصوصیات فرهنگ خود را فراموش می‌کنند، در حالی که می‌توان با الگوگیری و در عین حال بومی‌سازی چنین رویدادهایی (در صورت نبود آن در فرهنگ کشورمان) اتفاقات بزرگ و مطلوبی را رقم زد.

«بلک فرایدی»؛ تقلید یا الگو؟

به‌عنوان مثال بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای عربی و خاورمیانه با الگوگیری از بلک فرایدی اقدام به برپایی حراجی روز جمعه می‌کنند و بر این اساس که ایرانی‌ها از گذشته مهارت زیادی در برپایی حراجی‌ها داشتند، می‌توان با الگوگیری از این رویداد در بازه‌های زمانی مرتبطی مانند عید نوروز و شروع سال تحصیلی بستری برای خریدهای مردم ایجاد کرد چراکه بلک فرایدی اروپایی و آمریکایی در روزهای پایانی ماه نوامبر و در نزدیکی سال جدید یعنی درست روزهایی که اهالی اروپا و آمریکا و همه کشورهایی که سال تقویمشان میلادی است، خودشان را آماده سال جدید می‌کنند و به همین منظور مطابق آداب و رسوم همه مردم جهان در ادیان مختلف به خرید برای سال جدید می‌پردازند، اما این تاریخ برای ایرانی‌ها معنی و مفهومی ندارد.

هرچند در طول سال و در سطح کشور نمایشگاه‌هایی با عنوان نمایشگاه‌های بهاره و و پاییزه برگزار می‌شود، اما نیاز است که چنین رویدادهایی در سطح کلان‌تر و با دربرگیری محصولات بیشتری برگزار شود تا در عین حفظ فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی خود، به رشد تولید و حمایت از محصولات داخلی که سال‌هاست دغدغه رهبر انقلاب است نیز برسیم.

کد خبر 706515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.