تلاش برای خودکفایی در محصولات راهبردی/ اجرای طرح جهادی «همگام با کشاورز» در اصفهان

مسئول سازمان بسیج کشاورزی استان اصفهان از اجرای طرح «همگام با کشاورز» به عنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان بسیج کشاورزی خبر داد و گفت:متأسفانه در خصوص افزایش و ارتقای ضریب امنیت غذایی در کشور اقدام جهادی اتفاق نیفتاده و در تأمین بسیاری از مواد وابسته هستیم.

اصغر حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در هفته بسیج با اشاره به فعالیت‌های این قشر از بسیج اظهار کرد: بسیج مهندسین کشاورزی یکی از اقشار تخصصی بسیج ویژه مهندسین کشاورزی است و هدف از عضویت در این سازمان این است که از تخصص و تجربه مهندسی و فارغ‌التحصیلان کشاورزی در راستای خدمت رسانی به مردم استفاده کنیم.

وی امنیت غذایی را یکی از راهبردهای اساسی کشور و مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت‌ها قلمداد کرد و افزود: متأسفانه در خصوص افزایش و ارتقای ضریب امنیت غذایی در کشور اقدام جهادی اتفاق نیفتاده و در تأمین بسیاری از مواد وابسته هستیم.

مسئول سازمان بسیج کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از دانه‌های روغنی، بیش از ۷۰ درصد از جیره طیور، ۶۰ درصد از ذرت و ۵۰ درصد شکر از خارج از کشور وارد می‌شود و در بسیاری از محصولات به خارج از کشور وابستگی داریم.

وی تاکید کرد: تنها راهی که بتوانیم در محصولات راهبردی خودکفا شویم این است که گپ بین متوسط کشور و کشاورز نمونه را پر کنیم؛ به عنوان مثال کشاورز نمونه در هر هکتار ۱۴ تن گندم و کشاورز سنتی ۴ تن گندم برداشت می‌کنند و این فاصله بین متوسط کشور و نمونه وجود دارد؛ از این رو لازم است از ظرفیت فارغ‌ التحصیلان کشاورزی استفاده کنیم تا در کنار کشاورز به آن کمک کند که کاشت و داشت و برداشت را علمی کرده و افزایش عملکرد داشته باشد؛ بدین صورت هم به درآمد کشاورز کمک شده و هم ضریب امنیت غذایی کشور ارتقا می‌یابد و به خودکفایی محصولات راهبردی خواهیم رسید.

حسن‌زاده هدف سازمان بسیج کشاورزی را توانمندسازی کشاورزان دانست و گفت: این توانمندسازی کمک می‌کند تا بهره‌وری نهاده‌ها را داشته باشد بدین نحو که کشاورزان می‌توانند مدیریت کند با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر در استان اصفهان ابراز کرد: در این چند سال تلاش شده با آموزش کشاورزان و مدیریت آب حداکثر استفاده از آب انجام شود.

مسئول سازمان بسیج کشاورزی استان اصفهان از اجرای طرح «همگام با کشاورز» به عنوان یکی دیگر از اقدامات سازمان بسیج کشاورزی خبر داد و گفت: بدین منظور تاکنون با ۵۷۸ مربی فارغ‌ التحصیل کشاورزی در استان قرارداد بسته‌ایم که هر کدام از این مربیان ۱۳۰ کشاورز را تحت پوشش قرار داده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش شده در کنار کشاورزان در ۳۸۰ هکتار زمین با بازدید از مزرعه، تدوین برنامه‌های زراعی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ارسال پیامک و آموزش تلفنی به افزایش عملکرد کشاورزان و تولید محصول کمک شود که همه به صورت جهادی و رایگان است.

کد خبر 706514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.