ایران ششمین کشور چاق دنیا / از هر ۴ ایرانی ۳ نفر از دیابت خود مطلع هستند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به چاقی ۷۰ درصد مردم کشور و افزایش دیابت در سال‌های آتی، بر ضرورت بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تشخیص و درمان بیماری‌های غدد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علیرضا زالی، با اشاره به اینکه رشد علمی، کمی و کیفی کشور طی سال‌های اخیر در حوزه بیماری‌های غدد چشمگیر است، جایگاه علمی کشور در این رشته رشد تصاعدی را تجربه می‌کند و حضور و دانش متخصصان امروز بسیاری از مسائل آینده کشور را مرتفع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تغییرات الگوی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های متابولیک، فزونی سندرم متابولیک، تغییرات اقلیمی و سالمند شدن جمعیت از چالش‌های پیش‌روی نظام سلامت محسوب می‌شود، افزود: این مسائل همت همکاران متخصص و فوق تخصص در حوزه آموزش، پژوهش و درمان بیماری‌های غدد را می‌طلبد.

چاقی ۷۰ درصد مردم ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه شایع‌ترین بیماری غدد در ایران چاقی است، گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم ایران چاق هستند و ۴.۵ درصد افراد چاقی مفرط دارند که این عدد رو به افزایش است.

وی ادامه داد: موضوع دیابت نیز مسئله جدی نظام سلامت است که در سال‌های آینده این مشکل افزایش می‌یابد؛ به طور مثال اگر معیار را قند بالای ۱۲۶ در نظر بگیریم، حدود ۱۵ درصد مردم در استان تهران دیابت دارند، پیش‌بینی می‌کنیم در استان تهران، تعداد افراد «پرِدیابت» به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

زالی با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد از هر چهار ایرانی سه نفر از دیابت خود مطلع هستند، اضافه کرد: ۶۵ درصد دیابتی‌های استان تهران تحت درمان هستند، اما فقط یک سوم این آمار دارو و درمان کافی دریافت می‌کنند.

افزایش احتمال بروز سرطان تیروئید طی سالیان آتی

وی تصریح کرد: ایران ششمین کشور چاق دنیا است، در بحث تیروئید نیز حدود ۱۰ درصد افراد به نوعی گرفتاری تیروئید دارند و پیش‌بینی می‌کنیم در ایران هفت درصد افراد پرکاری تیروئید overt و ۱.۵ درصد پرکاری تیروئید غیر overt و ۵.۵ درصد کم کاری تیروئید داشته باشند که همین موضوع در سال‌های آینده احتمال بروز سرطان تیروئید را افزایش می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه به تازگی از سوی وزارت بهداشت در خصوص افزایش سرطان تیروئید هشدارهای داده می‌شود، گفت: این افزایش منجر به تغییری در الگوی ابتلاء به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از دانش نوین در علوم پزشکی افزود: از پژوهشگران درخواست می‌کنیم هوش مصنوعی را در تولیدات علمی خود مدنظر قرار دهند، در تشخیص و درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های غدد به دلیل پیچیدگی‌های تشخیصی و درمانی، هوش مصنوعی می‌تواند ظرفیت خوبی را ایجاد کند، از طرفی ایجاد ظرفیت جنبشی در علوم نوین در ایران این ظرفیت را فراهم می‌کند.

زالی با اشاره به حرکت علوم سلامت به سمت پزشکی فردی گفت: علوم نوین از جمله هوش مصنوعی، یادگیری عمیق، طب بازساختی و مهندسی بافت زمینه را برای حرکت به سمت پزشکی نوین ایجاد خواهد کرد و حضور بالغ بر ۵۰۰ فوق تخصص در زمینه بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم ظرفیت ممتازی برای رفع چالش‌های حوزه سلامت است.

کد خبر 706498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.