عرضه نخستین دوچرخه خورشیدی جهان در هند

نخستین دوچرخه‌های خورشیدی تجاری جهانی در هند تولید شده است که تنها با ۳۰ کیلوگرم وزن و باتری‌های پنج آمپری قابلیت شارژ شدن در عرض چهار الی پنج ساعت و تحمل صد کیلوگرم وزن را دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانشجویان مهندسی برق مشغول در یک شرکت هندی موفق به تولید نخستین دوچرخه‌های خورشیدی قابل دوام تجاری شدند.

این دوچرخه‌ها به یک پنل خورشیدی و یک تنظیم‌کننده شارژ باطری مبتنی بر میکروکنترلر یا ریزکنترل‌گر مجهز هستند، دوچرخه‌های خورشیدی هندی با وزن ۳۰ کیلوگرم در عرض چهار تا پنج ساعت به‌طور کامل شارژ می‌شود و می‌توانند تا یکصد کیلوگرم وزن را تحمل کنند.

شرکت تولیدکننده در حال حاضر در حال مذاکره با دولت است تا به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید یارانه دریافت کند.

نخستین دوچرخه خورشیدی جهان

دوچرخه‌ها از دیرباز یک وسیله‌نقلیه محبوب و مناسب برای حفظ سلامتی و تناسب اندام بوده‌اند که تردد به بخش‌های مختلف شهر را با دور شدن از تراکم ترافیک امکان‌پذیر می‌کنند.

امروزه این وسایل‌نقلیه در دو نوع مکانیکی و الکترونیکی عرضه می‌شوند که هر یک طرفداران خود را دارد. یک شرکت هندی واقع در گجرات موفق به تولید و عرضه نخستین دوچرخه‌های خورشیدی در سراسر جهان شده است و نوعی نوآوری تحول‌آفرین در صنعت جابه‌جایی‌های الکترونیکی به‌شمار می‌رود، زیرا برخلاف سایر وسایل‌نقلیه الکتریکی که در ولتاژهای بالا کار می‌کنند، دوچرخه‌های خورشیدی در ولتاژهای کمتر از ۱۲ و ۴۰ ولت فعالیت می‌کند.

عرضه نخستین دوچرخه خورشیدی جهان در هند

پروژه دوچرخه خورشیدی این شرکت در مارس امسال موفق به دریافت جایزه ویژه انجمن شبکه هوشمند هند شد که یک اندیشکده مستقر در دهلی‌نو، متشکل از مقامات دولتی، فعالان زیست‌محیطی، تکنوکرات‌ها (فن‌سالاران) و سایر ذی‌نفعان است.

دوچرخه تولیدی این شرکت به‌صورت بومی و با استفاده از فناوری‌هایی هم‌چون کنترل‌گر شارژ برای ردیابی نقطه حداکثر توان خورشیدی دستگاه و سیستم نصب شناور (قابل انفصال) پنل خورشیدی برای تبدیل دوچرخه‌های معمولی به خورشیدی توسعه یافته است و عملکرد مبتنی بر میکروکنترلر این دستگاه‌ها می‌تواند حداکثر توان مورد نیاز برای آن معادل ۴۰ وات را برای باتری از پنل خورشیدی نصب‌شده روی دوچرخه استخراج کند. گ

طبق ادعای تولیدکنندگان، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری ۱۸۰ وات‌ساعتی این دوچرخه خورشیدی هندی در روزهای آفتابی تنها چهار الی پنج ساعت است و نصب پنل خورشیدی قابل انفصال از آسیب یا شکستن آن در صورت افتادن دوچرخه جلوگیری می‌کند.

تولیدکنندگان دوچرخه‌های خورشیدی را تنها وسایل‌نقلیه صفر انتشار خالص معرفی کردند، زیرا دیگر وسایل‌نقلیه الکتریکی که طبق معمول در طول شب شارژ می‌شود به ابزارهایی متکی هستند که به‌طور عمده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق بهره می‌برند.

از سوی دیگر دوچرخه‌های الکتریکی به‌دلیل مکانیسم شارژ خود نیازمند باتری‌های بزرگ‌تری هستند، اما برای دوچرخه‌های خورشیدی باتری‌های پنج آمپری که به‌طور مداوم شارژ می‌شود و شارژ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کافی است.

کد خبر 706497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.