اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلان‌شهرها چه سهمی دارند؟

توسعه خطوط اتوبوسرانی به‌ویژه در شهرهای بزرگ کشور به دلیل در دسترس بودن و هزینه کمتر نسبت به سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی در مرکز توجه بوده و اقداماتی با هدف دسترسی شهروندان به ناوگان اتوبوسرانی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استفاده از ناوگان اتوبوسرانی درون‌شهری با توجه به انعطاف‌پذیری بالا و ارزان بودن آن برای استفاده کننده در شهرهای بزرگ به ویژه در کشورهای در حال توسعه که اجرای طرح‌های قطار شهری به کندی پیش می‌رود مورد توجه است، از این رو بهبود این نوع سیستم حمل‌ونقل به دلیل گستره فعالیت آن ضروری به نظر می‌رسد. یکی از روش‌های ارتقای عملکرد این سیستم، تخصیص بهینه اتوبوس‌ها به خطوط فعال است به نحوی که نسبت به وضعیت موجود تعداد مسافر بیشتری جابه‌جا شود و در عین حال هزینه‌های حمل‌ونقل نیز کاهش پیدا کند.

توسعه خدمات حمل‌ونقل عمومی در بستر نرم‌افزار در راستای بهره‌مندی از خدماتی همچون مسیریابی خطوط سازمان، نمایش زمان تقریبی سفر، هزینه سفر، مشاهده مراکز شارژ و فروش کارت، مشاهده مکان تمام ایستگاه‌های اتوبوس سطح شهر، خطوط عبوری از ایستگاه‌ها، مشاهده زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه و موقعیت مکانی اتوبوس‌های شهری در لحظه می‌توان برنامه‌ریزی بهتری در راستای استفاده از این مد حمل‌ونقلی در سفرهای درون‌شهری داشت.

طی سال‌های گذشته یکی از موضوعات حائز اهمیت شهرداری‌های سراسر کشور در شهرهای بزرگ و کوچک توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی به ویژه ناوگان اتوبوسرانی در راستای کاهش آلودگی هوا و کنترل حجم ترافیک شهر است، در این راستا هریک از شهرهای کشور اقداماتی از جمله خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ایجاد خطوط ویژه در راستای کاهش زمان سفر و در کلان‌شهری همچون مشهد رایگان بودن بعضی خطوط اتوبوسرانی انجام شده است.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

اهواز به ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد

رضا امینی، شهردار اهواز با اشاره به وضعیت فعالیت ناوگان اتوبوسرانی در کلان‌شهر اهواز، اظهار کرد: طبق استاندارد برای هر هزار نفر یک دستگاه اتوبوس لازم است و با توجه به جمعیت اهواز نیازمند ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس هستیم.

وی تعداد اتوبوس‌های فعال در آغاز دوران مدیریت خود را ۱۰۰ دستگاه اعلام کرد و ادامه داد: سال ۱۴۰۰، مبلغ ۹ هزار میلیارد ریال منابع جذب کردیم که چهار هزار میلیارد آن از طریق اوراق مشارکت بوده است و از این طریق ۶۵ دستگاه اتوبوس خریداری شد. سال ۱۴۰۱ نیز ۶۴ دستگاه دیگر خریداری شد و از مجموع ۱۲۹ دستگاه تاکنون، ۴۶ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده است.

وی تسویه حساب شهرداری با بانک را عاملی برای پیشرفت و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی ارزیابی کرد و گفت: برای سال آینده ۵,۰۰۰ میلیارد ریال درخواست تأمین و جذب منابع مالی داشتیم که مورد موافقت قرار گرفته است و در نظر داریم تعداد ۲۱۵ دستگاه دیگر خریداری کنیم.

شهردار اهواز در خصوص ۲۱۵ دستگاه اتوبوس خریداری شده، گفت: ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۸.۵ متری و ۱۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری برای خط بی‌آرتی (تندرو) در نظر گرفته شده است و برای خرید آن نیازمند ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار هستیم.

امینی رسیدن به میانگین کشور در حوزه ناوگان اتوبوسرانی را تأمین و خرید بیش از ۲۰۰ دستگاه دیگر دانست و تاکید کرد: در این زمینه با یک سرمایه‌گذار مذاکراتی انجام شد که بخشی از دستگاه‌ها (حدود ۱۰۰ دستگاه) دو طبقه است که اقدامات اولیه آن انجام شده است و در صورت تاییدیه فنی مراحل بعدی آن انجام می‌شود.

بهره‌برداری از ۲۷ ایستگاه بی‌آرتی تا پایان سال در اهواز

حجت‌اله سلیمانی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به اینکه در دهه گذشته شهرداری اهواز بیش از ۸۰ درصد ناوگان عمومی خود را از دست داده است، تصریح کرد: مطالعات اولیه طرح اتوبوس بی‌آرتی سال ۹۱ انجام و سال ۹۷ نیز مطالعات و طراحی آن به طور کامل انجام شد، اما اهتمامی برای عملیاتی شدن آن در مدیریت شهری وجود نداشت، با روی کار آمدن دوره جدید شورای اسلامی شهر، احداث اتوبوس بی‌آرتی در اولویت‌های مدیریت شهری قرار گرفت.

وی تاکید کرد: خط یک اتوبوس بی‌آرتی از میدان شهید بندر (چهار شیر) آغاز شد و با گذر از خیابان پاسدار وارد خیابان سلمان فارسی می‌شود و پس از آن از طریق میدان ساعت به سمت میدان دانشگاه به پایان می‌رسد، در این مسیر ۲۷ ایستگاه مشخص شده است که فواصل ایستگاه‌های قطار شهری را جبران می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به اینکه تمام خطوط حمل‌ونقل عمومی اهواز به مرکز شهر ختم می‌شود، گفت: این مسئله مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، چراکه برای تملک زمین و احداث ایستگاه در مرکز شهر نیز قیمت زمین گران است و به علت کوچک بودن قطعات و تعداد زیاد مالکان، تلاش شد پایانه‌ها در خطوط بی آرتی در سایر نقاط باشد و در مرکز شهر تنها ایستگاه اتوبوس داشته باشیم.

در دوره جدید مدیریت شهری دو قرارداد برای خرید اتوبوس منعقد شد که در قرارداد اول ۶۵ دستگاه اتوبوس خریداری و اسفندماه سال ۱۴۰۰ سهم شهرداری اهواز پرداخت شد

سلیمانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پایانه‌های انبوه‌بر در میدان چهار شیر و دانشگاه آزاد، خاطرنشان کرد: پروژه بی‌آرتی در سه بخش پایانه شهید بندر، ایستگاه‌های بین راهی و پایانه کارگر تعریف شده است که قرارداد پایانه شهید بندر منعقد و تجهیز کارگاه آن آغاز شده است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، فرایند امضای قرارداد احداث ایستگاه‌های بین راهی نیز در حال امضا است که در طول ۱۵ ماه انجام می‌شود، اما در حال رایزنی برای رفع مشکلات برای انعقاد قرارداد پایانه کارگر هستیم.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده تلاش خواهیم کرد تا حداقل چهار ایستگاه از مجموع ۲۷ ایستگاه بی‌آرتی تا پایان سال به بهره‌برداری برسد تا شهروندان بتوانند در عید نوروز از اتوبوس بی‌آرتی استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به افزایش قیمت ارز و اتوبوس برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اظهار کرد: در دوره جدید مدیریت شهری دو قرارداد برای خرید اتوبوس منعقد شد که در قرارداد اول ۶۵ دستگاه اتوبوس خریداری و اسفندماه سال ۱۴۰۰ سهم شهرداری اهواز پرداخت شد.

سلیمانی ادامه داد: قرارداد دوم خرید اتوبوس آبان سال ۱۴۰۱ منعقد شد، علاوه بر آن مردادماه سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق بهادار اختصاص یافته برای حمل‌ونقل عمومی نقد شد و ۵۰۰ میلیارد نیز سال آینده اختصاص خواهد یافت تا بتوانیم برای خرید یکصد دستگاه اتوبوس و ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس اقدام کنیم.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

روزانه ۳۰ هزار سفر درون‌شهری در یزد انجام می‌شود

مهدی فعالی، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۱۷ اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل شهر یزد فعال است، تاکید کرد: تا پایان سال ۱۵ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد اضافه خواهد شد و در حال حاضر ۱۱۷ اتوبوس برای سرویس‌دهی در بخش خصوصی و دولتی فعال است که از این تعداد ۱۷ اتوبوس متعلق به بخش خصوصی نوسازی شد.

وی اضافه کرد: هرچند تعدادی اتوبوس وارد مجموعه ناوگان شده، اما جبران تعداد کاهش وسایل را نکرده است، چراکه سال گذشته ۱۴۰ اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل شهری فعال بود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: با توجه به کمبود تعداد ناوگان اتوبوسرانی، در حال حاضر بعضی مسیرها حالت گردشی دارد که این امر نگرانی‌هایی را برای مردم به وجود آورده است.

فعالی تصریح کرد: تا پایان سال جاری، ۱۵ دستگاه اتوبوس اضافه خواهد شد و انتظار می‌رود بتوانیم عدد قابل توجهی را برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده جذب کنیم تا پس از تصویب شورا تعدادی از اتوبوس‌های فرسوده که جذابیتی برای استفاده ندارد نوسازی و به مجموعه حمل‌ونقل شهری اضافه شود تا پاسخگوی نیاز شهروندان باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مسیرها با اضافه شدن ناوگان یا نوسازی آن‌ها و بهتر شدن خدمات شاهد استقبال خوب شهروندان از حمل‌ونقل عمومی بوده‌ایم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد تاکید کرد: در پیش‌بینی‌های سالانه شاهد کاهش ۱۰ درصدی مسافر در سطح شهر هستیم، اما سال جاری سرانه سفر با اتوبوس در شهر یزد ۵۰ درصد افزایش یافته، در حالی که میانگین سفر در کشور کاهش داشته است و در شهر یزد شاهد افزایش سفر با اتوبوس هستیم.

فعالی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار کارت فعال شهروندی داریم که حداقل یک بار در ماه از آن‌ها استفاده می‌شود، همچنین سرانه سفر شهری روزانه بیش از ۳۰ هزار سفر است.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

بازسازی و احیای بیش از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس در کرج

محسن امیدوار، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج نیز با اشاره به لزوم ارتقای سرانه‌های حمل‌ونقل عمومی خاطرنشان کرد: این مهم نقش مهمی در بهبود وضعیت محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک ایفا می‌کند، در این راستا ظرف چند ماه گذشته حدود ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵ دستگاه ون به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اضافه شده است، البته این آمار ظرف یک سال آینده برای اتوبوس‌ها به ۲۰۰ و برای ون‌ها به ۷۰ خواهد رسید.

وی با اشاره به اضافه شدن این اتوبوس‌ها و ون‌ها به ناوگان حمل‌ونقل عمومی در کرج، اضافه کرد: امید است با این اقدام گام مثبتی در مسیر تحقق مطالبات شهروندی برداشته شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری کرج تاکید کرد: به استناد آخرین آماری که در دست داریم ۲۸۹ دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت می‌کند و بازسازی و احیای بیش از ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر انجام می‌شود، به علاوه از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۰ دستگاه اتوبوس و ۱۵ ون خریداری و به چرخه حمل‌ونقل عمومی اضافه شده است.

نوسازی ۹۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر اراک

در همین پیوند محمدحسین ساده‌وند، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک اظهار کرد: حدود ۱۰ درصد از اتوبوس‌های این شهر فرسوده است، اما معاینه فنی دارد و ۹۰ درصد اتوبوس‌ها نوساز شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری اراک از سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۹ دستگاه اتوبوس خریداری کرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در شهر اراک با کمبود اتوبوس مواجه هستیم و با توجه به استقبال مردم از حمل‌ونقل عمومی شهرداری اراک با کمبود اتوبوس روبه‌رو است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تصریح کرد: ناوگان اراک حداقل به ۶۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد تا به استانداردهای لازم برسد و بتواند نیازهای حداقلی را برای شهروندان تأمین کند، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۹ دستگاه اتوبوس برای اراک خریداری شده که از این تعداد ۳۰ دستگاه از محل اعتبارات شهرداری اراک و ۶۹ دستگاه از محل اعتبارات وزارت کشور خریداری شده است.

ساده‌وند با بیان اینکه ۳۰ درصد اعتبارات خرید اتوبوس را شهرداری اراک پرداخت کرده است، ادامه داد: ۷۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای خرید اتوبوس از طریق وزارت کشور انجام و از ۶۹ دستگاه اتوبوس وزارت کشور در حال حاضر ۲۱ دستگاه تحویل شهرداری اراک شده و ۴۸ دستگاه نیز در نوبت تحویل است.

وی با بیان اینکه شهرداری سهم خود را واریز کرده است، اضافه کرد: بر اساس قرارداد تحت نظارت وزارت کشور منتظر هستیم واریزی‌ها به کارخانه‌های سازنده انجام شود تا این اتوبوس‌ها واگذار شود زیرا تحویل اتوبوس‌ها به صورت سراسری است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تاکید کرد: شهرها بر اساس میزان سهمیه خود از وزارت کشور اتوبوس تحویل می‌گیرند، چنانچه واگذاری این اتوبوس‌ها هرچه سریع‌تر انجام شود، مشکل ناوگان حمل‌ونقل عمومی اراک رفع خواهد شد و در صورتی که اتوبوس‌ها واگذار نشود، بدون شک با مشکل کمبود اتوبوس مواجه خواهیم شد و شهرداری باید تدبیری در این زمینه بیندیشد.

۷۰ درصد اعتبارات مورد نیاز برای خرید اتوبوس از طریق وزارت کشور انجام و از ۶۹ دستگاه اتوبوس وزارت کشور در حال حاضر ۲۱ دستگاه تحویل شهرداری اراک شده و ۴۸ دستگاه نیز در نوبت تحویل است

ساده‌وند خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود اتوبوس در اراک از محل اعتبارات شهرداری با موافقت شورا، خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس به صورت نقدی پیش‌بینی شده است و پیگیر آن هستیم، در صورتی که این اتوبوس‌ها خریداری شود بخشی از مشکلات ناوگان حمل‌ونقل عمومی رفع می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی اراک نوساز و ۱۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده است، اما این اتوبوس‌ها توانسته‌اند برگه معاینه فنی اخذ و در سطح شهر تردد کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تصریح کرد: یکی از دلایلی که شهروندان تمایل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی دارند، نو بودن این اتوبوس‌ها و امکاناتی است که آن‌ها دارند، به علاوه سه باجه در سطح شهر اراک به صورت ۱۲ ساعته و در دو نوبت فعالیت می‌کند و از ۷:۰۰ تا ۲۰:۳۰ عرضه کارت و شارژ در این باجه‌ها انجام می‌شود.

ساده‌وند با بیان اینکه موضوع تقاضای کارت فروکش کرده است و شهروندان اراکی برای شارژ کارت‌ها در صف‌ها ایستاده‌اند، اظهار کرد: با توجه به اینکه امکان شارژ کارت‌ها با گوشی تلفن همراه وجود دارد کارکنان شهرداری روزانه در صفوف به شهروندان آموزش می‌دهند تا افراد با استفاده از گوشی کارت‌های خود را شارژ کنند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت وجه نقد ممنوع است زیرا با این اقدام منابع از سطح شهر جمع‌آوری و صرف امور سازمان اتوبوسرانی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر مبلغ کرایه نقدی اتوبوس چهار هزار تومان است و این میزان اختلاف زیادی با مبلغ الکترونیکی که ۱۴۰۰ و ۱,۷۰۰ تومان است، دارد.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

شهرداری شیراز خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را دستور کار دارد

پیمان باباخانی، رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز تاکید کرد: به دلیل وجود تحریم‌های اقتصادی طی دهه گذشته دولت حمایت چندانی از نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل همگانی کشور نداشته و این موضوع باعث افزایش شدید عمر ناوگان حمل‌ونقل شده است، به نحوی که اغلب کلان شهرهای کشور و از جمله پایتخت نیز از این امر مستثنی نبوده است.

افزود: شهرداری شیراز طی چند سال گذشته و تا قبل از سال ۱۴۰۰ بدون تکیه بر حمایت‌های مالی، نسبت به خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان فرسوده شهری اقدام کرده است و به این دلیل شهر شیراز وضعیت به مراتب بهتری نسبت به سایر شهرهای کشور دارد.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ و با آغاز برنامه‌های حمایتی دولت از محل تولیدات داخلی نسبت به سهمیه بندی تحویل ناوگان اتوبوس شهری اقدام شد که سهم شهرداری شیراز از این سهمیه بندی تعداد ۱۲۳ دستگاه اتوبوس بوده که تاکنون تعداد ۵۲ دستگاه آن تحویل شده و تحویل مابقی نیز طی سفر ریاست جمهور و هیئت دولت از وزیر کشور قول گرفته شده که در اولین فرصت تحویل داده شود.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شهرداری شیراز نیز برنامه خرید تعداد ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را دستور کار دارد، تصریح کرد: در این راستا همچنین قرارداد خرید تعداد ۷۵ دستگاه میدل‌باس نیز با یکی از کارخانجات خودرو ساز داخلی منعقد و از دی‌ماه سال جاری طی سه مرحله تحویل شهرداری شیراز می‌شود.

اضافه شدن ۱۴۷ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی تبریز

روح‌الله رشیدی، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در گفت‌وگو با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در این کلان‌شهر، اظهار کرد: شهرداری تبریز سال گذشته سه قرارداد خرید اتوبوس جدید با شرکت‌های مختلف منعقد کرده است که بر این اساس، قرارداد خرید ۶۱ دستگاه اتوبوس با ایران خودرو دیزل بسته و تاکنون ۱۳ دستگاه از این تعداد تحویل داده شده است.

وی افزود: ۷۳ دستگاه اتوبوس با شرکت عقاب افشان منعقد شده که ۱۵ دستگاه از این تعداد تحویل داده شده است و قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز با شرکت اسنا منعقد و همه ۱۰۰ دستگاه تحویل داده شده، اما تعدادی از این اتوبوس‌ها هنوز پلاک نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه سال گذشته قرارداد خرید ۲۳۴ دستگاه توسط شهرداری تبریز منعقد شد، ادامه داد: از این تعداد در مجموع ۱۲۸ دستگاه اتوبوس جدید، تحویل شرکت واحد شده و با احتساب ۱۹ دستگاه تحویلی سال ۱۴۰۰، در دوره شورای ششم شهر تبریز ۱۴۷ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان عمومی شهری شده است.

رشیدی با بیان اینکه در مجموعه شهرداری تبریز با کمبود راننده روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: این ۱۴۷ دستگاه به دلایل مختلف از جمله نبود راننده وارد خطوط نشده و برای تأمین راننده فراخوان داده شده است.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

۳۴ دستگاه اتوبوس در رشت فعال است

علیرضا زارع، سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت ۱۵۰ دستگاه اتوبوس دارد، دی‌ماه سال گذشته که به سمت سرپرست این سازمان منصوب شدم، تنها ۲۱ دستگاه از اتوبوس‌ها فعال بود.

وی افزود: در حال حاضر ۳۴ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر رشت فعال و هفت دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده است و قرار بود پس از پلاک‌گذاری مهرماه سال جاری وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود که به دلیل مشکلات اداری پلاک‌گذاری اتوبوس‌ها با تأخیر در دست انجام است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه مناقصه عمومی به منظور بازسازی ۲۰ دستگاه از اتوبوس‌های قدیمی به‌زودی برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت انتخاب پیمانکار، اتوبوس‌ها اورهال و برای به‌کارگیری رانندگان جدید اتوبوس‌ها نیز مکاتبات لازم با شهرداری انجام می‌شود.

زارع با اشاره به اجاره تعدادی از اتوبوس‌ها به بخش خصوصی تصریح کرد: به منظور درآمدزایی و تأمین بخشی از هزینه‌های سنگین سازمان حمل‌ونقل تعدادی از اتوبوس‌ها در محدوده شهری رشت را با مجوز شهرداری و مصوبه شورای اسلامی شهر به صورت استیجاری به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم و تا زمانی که سرویس مدارس ساماندهی و تعیین تکلیف شود، اتوبوس‌ها به دانش‌آموزان خدمات‌رسانی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اتوبوس‌ها در ساعات خلوت شهر به منظور جابه‌جایی کارگران شهرک صنعتی و کارمندان ادارات در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و در ساعات شلوغ، پیک مسافر و تعطیل شدن مدارس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شهروندان خدمات‌رسانی خواهد کرد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت با بیان اینکه از مهرماه سال جاری و آغاز سال تحصیلی، خدمات‌رسانی ناوگان اتوبوسرانی به شهروندان رضایت‌بخش بوده است، گفت: در تلاش هستیم با افزایش تعداد اتوبوس‌ها در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، زمان انتظار شهروندان در ایستگاه‌های پنج محور و ۱۱ خط شهر را به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برسانیم.

زارع در با بیان اینکه از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیگیر دریافت ۱۴ اتوبوس جدید هستیم، افزود: افزایش تعداد اتوبوس‌ها و خدمات‌رسانی مطلوب در ناوگان حمل‌ونقل عمومی موجب افزایش رضایت شهروندان، کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی و کاهش ترافیک شهر می‌شود.

۷ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی رشت می‌شود

وی ادامه داد: شهریورماه سال ۱۴۰۱ با جذب اعتبارات دولتی از وزارت کشور ۳۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی رشت اختصاص پیدا کرد و حدود ۳۰ درصد بودجه مورد نیاز خرید اتوبوس‌ها توسط شهرداری رشت و ۷۰ درصد نیز توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تأمین شد.

وی تصریح کرد: شهرداری با مصوبه شورای اسلامی شهر برای خرید اتوبوس‌ها، ۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت کرد، آذر سال گذشته ۹ دستگاه و به تازگی هفت دستگاه اتوبوس خودرو دیزل تولید ایران از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تحویل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت شد.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری رشت اضافه کرد: ۱۴ دستگاه اتوبوس باقی مانده است که از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور پیگیر دریافت آن هستیم.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر قم فعال است

علی نیک، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم تاکید کرد: به طور معمول ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر خدمات حمل‎‌ونقل عمومی ارائه می‌دهند که این تعداد به ۲۱۰ مورد نیز رسیده است.

وی افزود: از ابتدای مهرماه تصمیم بر آن شد که به هیچ عنوان ناوگانی از خطوط برای سرویس‌های دربستی خارج نشود و تمام اتوبوس‌ها به صورت ثابت در خطوط فعال باشند تا سرفاصله‌ها به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برسد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: برای بعضی مراکز اجبار به ارائه سرویس دربستی وجود دارد، زیرا چنانچه این خدمات ارائه نشود، افراد به ناوگان حمل‌ونقل عمومی اضافه می‌شوند و تراکم را در آن ساعت خاص افزایش می‌دهند به همین دلیل برنامه‌ریزی شده است تا از رانندگان در شیفت استراحت استفاده شود.

نیک اضافه کرد: ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به طور معمول در سطح شهر خدمات لازم را ارائه می‌دهند که این تعداد به ۲۱۰ مورد رسیده است.

وی با اشاره به افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته میزان استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی به زیر ۰.۷ درصد رسیده بود، اما سال گذشته این رقم به ۱۱.۴ رسید که نشان‌دهنده افزایش پنج درصدی است، از شهروندان تقاضا داریم که به چهار علت استفاده از حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار خود قرار دهند که شامل صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و جلوگیری از آسیب به زیرساخت‌ها می‌شود.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به خرید ۳۰ تا ۴۰ دستگاه میدل‌باس طی سال جاری اضافه کرد: خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی در دستور کار قرار گرفته است و از خودروهای خریداری شده سال گذشته نیز ۵۰ درصد را تحویل گرفته‌ایم و در تلاش هستیم تا سایر اتوبوس‌ها نیز تحویل داده شود.

نیک با بیان اینکه بازسازی اتوبوس‌ها در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: ۲۴ دستگاه اتوبوس در مرحله بازسازی قرار دارد که هشت دستگاه به ۷۰ درصد بازسازی رسیده و مابقی نیز در حال اجرا است و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

گسترش حمل‌ونقل عمومی از برنامه‌های طرح تحول حاشیه مشهد است

مشهد دومین کلان‌شهر کشور است که ۹۰ هزار جابه‌جایی و سفر درون‌شهری شهروندان مشهدی با هزار و ٧٣٠ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس ناوگان اتوبوسرانی این شهر انجام می‌شود.

محسن داوری، فرماندار شهرستان مشهد در یک گفت‌وگوی خبری تصریح کرد: توسعه حمل‌ونقل ناوگان ریلی و اتوبوسی یکی از اقدامات پیش‌بینی شده در راستای اجرای طرح تحول حاشیه شهر مشهد است در حالی که این موضوع در گذشته مورد توجه نبود.

وی ادامه داد: برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تعداد زیادی اتوبوس خریداری شده و در نوبت تحویل است تا این اقدام ارزشمند برای خدمت به شهروندان به نتیجه برسد.

فرماندار شهرستان مشهد اضافه کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در طول شش ماه گذشته برای بهره‌مندی از ناوگان اتوبوسرانی هر دهستان و بخش در یکی از خطوط تازه طراحی شده قرار می‌گیرد که امیدواریم با توسعه و تأمین ناوگان اتوبوسرانی، امکان ارائه خدمت بیشتری وجود داشته باشد

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

بهره‌برداری از ۱۵۰ ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مشهد

شهریور سال جاری بود که احمد وحیدی وزیر کشور در آئین رونمایی از ناوگان جدید حمل‌ونقل عمومی درون شهری مشهد ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان خراسان رضوی به‌ویژه شهر مشهد که خود را برای استقبال از زائران عزادار امام رضا (ع) آماده کرده‌اند، گفت: نوسازی ناوگان شهری اقدام شایسته‌ای است که مسئولان این استان انجام داده‌اند و خدمت مهمی به زائران کرده‌اند، چراکه حمل‌ونقل آسان از اقدامات ضروری برای زائران و مجاوران حضرت امام رضا (ع) است.

محمدرضا قلندر شریف، شهردار مشهد نیز در این مراسم تاکید: ۲۵ دستگاه اتوبوس و ۱۲۵ دستگاه ون که با حضور وزیر کشور رونمایی شد در ناوگان حمل‌ونقل درون شهری مشهد آغاز به کار می‌کند تا خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران همزمان با دهه پایانی صفر گسترده‌تر شود.

وی ادامه داد: هزار و ۷۵۰ اتوبوس و «میدل باس» در حمل‌ونقل عمومی مشهد فعال است که ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از این تعداد نیازمند نوسازی سریع است.

ورود ۲۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسرانی تهران

مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: ۲۵ دستگاه اتوبوس نو تولید داخل وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه از این اتوبوس‌ها در خطوط عادی استفاده می‌شود، تصریح کرد: ۲۵ دستگاه اتوبوس نو از شرکت تولید کننده داخلی امروز تحویل گرفتیم که با احتساب ۲۳ دستگاه قبلی تاکنون ۴۸ دستگاه تحویل شده است.

وی ادامه داد: برای خرید ۳۰۴۰ دستگاه اتوبوس از محل تولیدات داخلی قراردادی بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان با شهردار تهران و شورای اسلامی شهر منعقد شده است تا اتوبوس دیزلی با استاندار یورو ۵ و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی خریداری شود.

سهم اتوبوس‌ها از حمل‌ونقل کلانشهرهای کشور

۸۰۰ هزار پاره سفر، سهم استفاده شهروندان پایتخت از اتوبوس

سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شرایط سخت ترافیکی فقط مختص شب‌های بارانی نیست و همواره در تهران وجود دارد، گفت: متأسفانه وضعیت ترافیک تهران از بحران گذشته است و در قعر مشکلات ترافیکی قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۲ میلیون پاره سفر در تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: در این میان سهم اتوبوسرانی حدود ۸۰۰ هزار پاره سفر و سهم مترو حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار پاره سفر است و این یعنی مابقی سفرها با خودروی شخصی و موتورسیکلت انجام می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طبق طرح جامع باید ۹ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، ادامه داد: روزی ۶ هزار اتوبوس در تهران وجود داشت اما با عدم نوسازی، این ناوگان به ۲ هزار عدد رسیده و از این تعداد نیز روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه خراب و راهی تعمیرگاه می‌شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه برای حل مشکلات حوزه حمل‌ونقل تهران، شورای اسلامی شهر تهران ۲۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته است، گفت: بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان این بودجه به حوزه ناوگان اتوبوسرانی و مترو اختصاص یافته است و در همین راستا قرارداد تأمین ۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس با سازنده داخلی منعقد شده است و به موازات این امر خرید خارجی نیز صورت می‌گیرد و امیدوارم در سه ماه آخر سال جاری و سه ماه اول سال آینده بتوانیم از سختی‌های اتوبوسرانی بکاهیم.

یکی از اصلی‌ترین راهکارها به منظور کاهش تبعات گسترش افقی شهرها از جمله ترافیک استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی است. به طور کلی حمل‌ونقل عمومی تأثیر بسزایی در کاهش آثار سو حمل‌ونقل از جمله آلودگی‌های زیست‌محیطی، ترافیک و کاهش سلامت اجتماعی دارد.

در این میان ارتقای کمی و کیفی ناوگان اتوبوسرانی یکی از مطلوب‌ترین استراتژی‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی شهرها در راستای دستیابی به پایداری اقتصادی است و دستگاه‌های متولی باید برای ارتقای این نوع حمل‌ونقل در راستای پیشگیری از آلودگی هوا و تأمین سلامت مردم اقدامات و برنامه‌ریزی‌های جدی داشته باشند تا شهروندان در همه نقاط شهر به یک اندازه از خدمات بهره‌مند و به استفاده از حمل‌ونقل عمومی ترغیب شوند.

کد خبر 706402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.