«به بهانه مهسا» تا «عقیق، انگشتر، حرف‌هایی از این دست!» / فعالیت ۶۰۰ گروه سرود در اصفهان

در نگاه امامین انقلاب، بسیج تنها یک سازمان نظامی نیست که برای زمان جنگ شکل گرفته باشد، بلکه نهادی وسیع و پاسخگوی نیازهای متفاوت مردم جامعه از جمله نیازهای فرهنگی است که با اجزای دیگر نظام، هماهنگی و پیوند دارد؛ بر همین اساس معاون فرهنگی، هنری سپاه صاحب‌الزمان(عج) از اقدامات این معاونت می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امام خمینی (ره) یکی از افتخارات خود را بسیجی بودن دانسته‌اند و همیشه بر نقش مردم و اهمیت حیاتی آن در تأمین سلامت و موفقیت نظام تأکید می‌کردند، با درایت خاص ایشان نیروی مقاومت بسیج در پنجم آذر ۱۳۵۸ به‌طور رسمی تشکیل و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال ۵۹ رسمیت یافته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی الحاق شد و حالا سازمان بسیج مستضعفین یکی از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران است که وظیفه گردآوری، مدیریت و سازماندهی نیروهای داوطلب مردمی را در راستای اهداف نظام اسلامی بر عهده دارد.

برکات این شجره طیبه و عطر دلاویز شکوفه‌های آن، در بحران‌های اوایل انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در تمام ابعاد پیشرفت و تعالی کشور ما رسید و موجب پیروزی در عرصه‌های مختلف به نفع اسلام و مسلمانان شد؛ بسیج به‌عنوان نیرویی که نماد اقتدار در کشور ما محسوب می‌شود، تاکنون توانسته است دوشادوش سایر قوای نظامی، توطئه‌های فراروی ایران اسلامی را خنثی کند و گام‌هایی راهبردی و اثرگذار در حوزه امنیت داخلی و خارجی بردارد.

در نگاه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) «‏‏تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند‏ ‎ ‎تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد… بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های‏‎ ‎‏آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد…بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‌‎‏یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند؛ بسیج لشکر مخلص خداست که‏‎ دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند.‏ من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با ‎‏بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام…»

به‌درستی که این بسیج شدن‌ها و قیام‌های معنوی مردمی، همواره خواب راحت ستمگران قدرتمند را آشفته ساخته و در اندیشه حضرت امام بسیج نهادی اجتماعی با ابعاد متعدد است؛ در این نگرش، بسیج تنها یک سازمان نظامی نیست که فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادی وسیع و پاسخگوی نیازهای اساسی و حیاتی جامعه است که با اجزای دیگر نظام، هماهنگی و پیوند دارد.

در کلام رهبر معظم انقلاب نیز «بسیج، یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدان‌ها… بسیاری از پیشرفت‌های کشور مرهون تفکر بسیجی است… و بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (عج) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است…»

در همین رابطه و هم‌زمان با هفته بسیج مستضعفین انقلاب اسلامی بر آن شدیم تا با سرهنگ علیرضا منصوری، معاون فرهنگی و هنری سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان به عنوان متولی یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های سازمان بسیج به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

ایمنا: تعریف شما از بسیج و راه‌اندازی آن چیست؟

منصوری: رهبر معظم انقلاب بسیج را یکی از موهبت‌های الهی دانسته‌اند که به قلب حضرت امام خمینی (ره) نازل شد و ما حالا پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب تازه متوجه می‌شویم که فلسفه راه‌اندازی سپاه و بسیج چه بوده است، هرچند برکات آن هنوز در کشور مشخص نیست، اما می‌توان آثار ملموس آن را در خارج از کشور دید.

زمانی در غرب سخن گفتن درباره هولوکاست جرم بود، اما امروز مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی راحت پرچم اسرائیل را به آتش می‌کشند که این‌ها همه نشان‌دهنده رسوخ فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامی ما است؛ تمدنی که در یمن، فلسطین، لبنان و حتی کشورهای اروپایی هم در حال شکل‌گیری است.

ایمنا: می‌توان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های بسیج که تأثیرگذاری بیشتری بر مردم دارد را معاونت فرهنگی، هنری نام برد؛ بخش‌های مختلف این معاونت را معرفی کنید و از کارکردهای آن‌ها بگویید، به‌خصوص از مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری که به نظر می‌رسد جذاب‌ترین بخش معاونت فرهنگی هنری بسیج برای جوانان باشد و در عین حال بسیار ناشناخته و گمنام باقی مانده است.

منصوری: در معاونت فرهنگی چند بخش مدیریتی وجود دارد که یکی از این بخش‌ها مرکز آفرینش‌های هنری بسیج است؛ مفتخریم که اولین مرکز آفرینش‌ها در سطح کشور حدود هشت سال پیش در اصفهان راه‌اندازی شد.

در این مرکز خانه سرود، خانه تئاتر، خانه فیلم مستند، خانه نمایش، خانه هنرهای تجسمی و خانه رقومی (انیمیشن) وجود دارند که فعالیت‌های بسیار مؤثری در هر یک از این خانه‌ها از جمله کلیپ‌سازی، تشکیل ۶۰۰ گروه سرود در استان و تشکیل ۱۰۰ گروه سرود در مرکز استان اتفاق می‌افتد.

«به بهانه مهسا» تا «عقیق، انگشتر، حرف‌هایی از این دست!»/ فعالیت ۶۰۰ گروه سرود در اصفهان

در طول سال چندین سرود با موضوعات مختلف، در این مرکز آماده‌سازی می‌شود. در این مرکز استریوی صوت وجود دارد که آهنگ‌سازی، میکس و مستر همه سرودها در آن انجام خواهد شد و به تبع هزینه‌های تولید این آثار را به شدت کاهش می‌دهد، همچنین خانه تئاتر راه‌اندازی شده است و در همین رابطه از همه کسانی که بخواهند در این حوزه‌ها کار کنند حمایت خواهد شد؛ علاوه بر آن در چند ماه گذشته چندین ورک‌شاپ برگزار و از بازیگران خوبی چون فرهاد قائمیان نیز در آن‌ها دعوت شد، همچنین دوره‌های توانمندسازی خوبی در بحث‌های نمایش، تئاتر و سرود برگزار شده است. علاوه بر آن در بحث تولید فیلم مستند نیز بنا به معضلات و رویدادهای سطح کشور تولیدات خوبی داشته‌ایم.

رسیدگی به معضلات فرهنگی در اتاق وضعیت

یکی دیگر از بخش‌های زیرمجموعه معاونت فرهنگی هنری، مدیریت فرهنگ عمومی است که در این رابطه با مباحث فرهنگی اتاق وضعیتی را تشکیل داده‌ایم تا در این اتاق مباحث فرهنگی را بررسی کرده، آن‌ها را شناخته، اولویت بندی و متناسب با آن کار فرهنگی کنیم؛ در ادامه به هفت اولویت رسیدیم. به عنوان نمونه در حوزه عفاف و حجاب مرکز آموزش محیا راه‌اندازی شد. همچنین در بحث امیدآفرینی، تفرجگاهی، احیای مساجد نیز اولویت‌هایی در نظر گرفته شد. به عنوان نمونه طی بررسی‌های صورت گرفته دیدیم که تفرجگاه‌های شهر متولی خاص و محیط سالمی ندارند و برنامه‌های شاد و سالم در تفرجگاه‌ها اجرا نمی‌شود و بنابراین بنا داریم تا این مشکلات را از تفرجگاه‌ها برطرف کنیم.

علاوه بر مدیریت مرکز آفرینش‌های هنری بسیج و مدیریت فرهنگ عمومی، مدیریت تبلیغی و فضاسازی شهری، مدیریت روشنگری و مدیریت عملیات روانی سایر بخش‌های زیرمجموعه معاونت فرهنگی هنری بسیج هستند که به تناسب خود کارکردهای مختلفی دارند.

ایمنا: در شهرستان‌های استان نیز مراکز آفرینش‌های فرهنگی هنری وجود دارند؟

منصوری: در حال حاضر در حال پیگیری راه‌اندازی یا احیا کانون‌های فرهنگی هنری جوانان در سطح شهرستان‌ها بوده و تاکنون توانسته‌ایم در پنج شهرستان خمینی‌شهر، نجف‌آباد، فریدن، چاگان و سمیرم این کانون‌ها را احیا کنیم؛ این کانون‌ها مراکزی به منظور توانمندسازی گروه‌های نقش‌آفرین خواهند بود.

ایمنا: ثبت نام در هر یک از خانه‌های مرکز آفرینش‌ها به چه نحوی انجام می‌شود؟

منصوری: ساختمان کانون‌ها در هر شهرستان مجزای از پایگاه‌های بسیج است و آحاد جامعه می‌توانند به این مراکز مراجعه و در دوره‌های توانمندسازی این مراکز ثبت‌نام کنند؛ مقدمات تجهیز و تربیت مربی این مراکز آماده شده است و علاقه‌مندان به مباحث هنری می‌توانند به صورت حقیقی یا مجازی در دوره‌ها شرکت کنند. ما از تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری در حد خودمان از جمله ساخت فیلم‌های کوتاه، تئاترهای خیابانی با موضوعات ارزشمند از هر مجموعه فرهنگی حتی غیربسیجی حمایت می‌کنیم.

ایمنا: از کارهایی که در این مرکز انجام شده و به نتیجه رسیده‌اند چند نمونه را بیان کنید؟

از تولید سیر نمایشگاهی مقتدر مظلوم تا طوفان‌الاقصی

منصوری: در اغتشاشات سال گذشته زمانی که همه مردم از نظام ناامید شده بودند و در شرایطی که بسیج مظلوم واقع شده بود، توانستیم طی ۴۸ ساعت سیر نمایشگاهی تحت عنوان «به بهانه مهسا» آماده کنیم و روشنگری خوبی در این زمینه اتفاق افتاد؛ پس از آن تمام مجموعه‌های فرهنگی و هیئات مذهبی از این تولیدات درخواست داشتند، سپس بعد از گذشت دو ماه به هفته بسیج رسیدیم که بسیجیان به‌عنوان مدافعان حقوق مردم مورد هجمه دشمن قرار گرفتند؛ از این‌رو سیر نمایشگاهی «مقتدر مظلوم» را آماده کردیم و مستندهای چندثانیه‌ای واقعی در بیان خلوص و فداکاری بسیجیان آماده شد.

«به بهانه مهسا» تا «عقیق، انگشتر، حرف‌هایی از این دست!»/ فعالیت ۶۰۰ گروه سرود در اصفهان

همچنین برگزاری رویداد «عقیق» را از شب یلدای سال گذشته کلید زدیم؛ با توجه به هجمه دشمن و ناامیدی سنگینی که در کشور اتفاق افتاده بود و سلبریتی‌ها هم به میدان آمده بودند این رویداد بر محور وحدت و همدلی و حرف‌هایی از این دست طی پنج مرحله اجرا شد و هر مرحله با عنوانی نامگذاری شد. در اولین مرحله «یلدا، همدلی، حرف‌هایی از این دست»، در دومین مرحله «کریسمس، همدلی، حرف‌هایی از این دست»، در سومین مرحله «مادر، فراق، حرف‌هایی از این دست»، در چهارمین مرحله «شهدای گمنام، حرف‌هایی از این دست» و در مرحله آخر که همزمان با شهادت سردار سلیمانی بود این رویداد با عنوان «عقیق، انگشتر و حرف‌هایی از این دست» نام گذاری شد که به دست حاج قاسم اشاره داشت. در این رویداد در بخش‌های مختلف تولید فیلم مستند، انیمیشن، سرود، تئاتر و هنرهای تجسمی افراد برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند.

همه این تلاش‌ها طی دوران اغتشاشات سال گذشته و در شرایط سخت امنیتی انجام شد و توانستیم در آن زمان نیز خدمات بسیج را به مردم معرفی کنیم. آخرین تولیدات ما نیز در حوزه طوفان‌الاقصی است که مربوط به شرایط فعلی جنگ در غزه است.

ایمنا: به برنامه‌های این معاونت در مدت اخیر اشاره کردید؛ در حال حاضر نیز در هفته بسیج قرار داریم، راهبرد ویژه این معاونت در هفته بسیج چیست؟

منصوری: هدف معاونت فرهنگی در هفته بسیج این است که روایتگر خوبی برای خدمات بسیج باشد زیرا هرکجا روایتگری خوبی داشتیم موفقیت هم داشته‌ایم؛ اگر در موضوع غدیر روایتگری خوبی اتفاق افتاده بود، مطمئناً کربلایی رخ نمی‌داد، اگر می‌بینیم که قیام امام حسین (ع) زنده مانده به خاطر روایتگری خوب حضرت زینب (س) است.

یکی از اندیشمندان مصری به نام محمدحسنین هیکل می‌گوید تیری که امام حسین (ع) در روز عاشورا رها کردند در ۲۲ بهمن به قلب دشمن نشست؛ یعنی این روایتگری موجب شد تا قیام امام حسین (ع) به نتیجه برسد که یکی از نتایج آن همین انقلاب اسلامی ما است، بنا بر این کاری که برای معاونت فرهنگی تعریف کردیم این است که بتوانیم برای تمام اتفاقات هفته بسیج روایتگری خوبی انجام دهیم.

فضاسازی شهری با ۱۰ نمونه پوستر به توان مردم

در شرایط کرونا رهبر معظم انقلاب فرمودند: «کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند». مگر شهید آوینی با سایر صاحبان رسانه چه تفاوتی داشت؟ تفاوت شهید آوینی با سایر خبرنگاران و صاحبان رسانه این بود که ایشان روایتگری خوبی انجام می‌دادند و همه جزئیات را بی‌کم‌وکاست بیان می‌کردند که اثر خوبی هم بر جای می‌گذاشت؛ در شرایط کرونا همه مشغول گزارش دادن بودند اما رهبر انقلاب به خانمی اشاره می‌کنند که در خانه خود با چرخ خیاطی قدیمی ماسک‌های پارچه‌ای تولید می‌کرد و به دست نیازمندان می‌رساند که این نوعی روایتگری از نگاه رهبر ما است. ما نیز باید اتفاقات رخ داده در بسیج را در عین حفظ کرامت افراد با جزئیات کامل تبیین کنیم تا همه بسیج را آن‌گونه که هست بشناسند.

«به بهانه مهسا» تا «عقیق، انگشتر، حرف‌هایی از این دست!»/ فعالیت ۶۰۰ گروه سرود در اصفهان

یکی از اولین کارهای معاونت فرهنگی در هفته بسیج فضاسازی شهری است و در همین زمینه حدود ۱۰ نمونه پوستر به توان مردم طراحی شده و با همکاری شهرداری اصفهان به‌کارگیری شده است، همچنین نمایش ترکیبی با عنوان «بانوی سرو» که کار مشترکی از معاونت فرهنگی بسیج، شهرداری منطقه ۶، شهرداری مرکزی و روابط‌عمومی شهرداری اصفهان است و مورد استقبال مردم قرار گرفت. نمایش ترکیبی دیگری نیز در ناحیه امام صادق (ع) در حال اجرا است که به معرفی شخصیت شهید صدرزاده می‌پردازد. علاوه بر موارد ذکر شده متولی همه جشن‌ها و مناسبت‌ها و رویدادها معاونت فرهنگی هنری است.

ایمنا: در پایان نیز از برنامه‌های مرتبط با معاونت فرهنگی هنری بسیج در سطح استان در این هفته بگویید.

منصوری: عنوان هفته بسیج امسال «بسیج، امید ملت ایران» است که در همین زمینه ۱۶۰۰ برنامه شاخص در سطح استان در حال اجرا است، اما برنامه‌هایی که در سطح نواحی و اقشار به معاونت فرهنگی سازمان بسیج استان مربوط می‌شود، بدین نحو است که در اولین روز از هفته بسیج سوگواره سرود غزه با حضور ۴۵ گروه سرود در خمینی‌شهر و همایش ۹۰۰ نفری دختران آفتاب در شاهین‌شهر برگزار شد.

در دومین روز همایش ۳ هزار نفری بسیجیان با حضور گروه‌های مختلف مردم همراه با برنامه‌های هنری، ورزشی، رزمی و رژه مادران در راستای جهاد فرزندآوری در سپاهان‌شهر، نمایشگاه فرهنگی تبلیغی در خوروبیابانک، همایش فرماندهان پایگاه‌های بسیج از صدر انقلاب تاکنون در گلپایگان، طرح نیم‌پلاک و افتتاح پویش اسناد و آثار شهدای بسیجی برگزار شد، همچنین افتتاحیه سه مرکز مشاوره خانواده توسط معاونت اجتماعی انجام شد.

رویداد سه‌روزه به توان مردم نیز در ناحیه امام صادق (ع) اجرا شد؛ در توضیح این پویش باید گفت که «به توان مردم» یعنی هر اتفاقی که می‌افتد اگر به توان مردم برسد به نتیجه مورد نظر خواهد رسید؛ اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم، اگر در ریشه کن کردن فلج اطفال پیروز شدیم، اگر خطر کرونا از کشور ما دفع شد و اگر هر پیشرفتی در کشور ما حاصل شد به این دلیل بود که به توان مردم رسید. در سومین روز از هفته بسیج نیز جشنواره فرهنگی ورزشی رهروان حاج قاسم با حضور ۱۵۰۰ ورزشکار در دهاقان، یادواره شهدای سلامت در خمینی‌شهر، جشنواره سرود پایداری با موضوع قدس و مقاومت در آران و بیدگل، اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم و اختتامیه جشنواره ستاره‌ها توسط بسیج جامعه زنان در اصفهان، تجلیل از بسیجیان فرهنگی نقش‌آفرین و پویش نذر خون انجام گرفت.

همایش ۲۰۰۰ نفری اقتدار رزمی کاران بسیج در میدان امام اصفهان

در روزهای باقی‌مانده از هفته بسیج نیز جشن لبخند خوبان در لنجان، همایش دختران حاج قاسم با حضور زینب سلیمانی در سمیرم، همایش ۱۰۰۰ نفری با عنوان آزادی قدس در فریدن، جشنواره فرهنگی اخلاق و مرام پهلوانی ویژه داوران در ناحیه امام صادق (ع)، همایش ۲۰۰۰ نفری اقتدار رزمی کاران بسیج در میدان امام، عطر افشانی قبور مطهر شهدا در تمامی گلستان‌های شهدا، همایش تخصصی ازدواج آسان با حضور ۹۰ زوج جوان در مبارکه، رزمایش عفاف و حجاب به صورت محله‌محور در تمام استان، نمایش بزرگ اقتدار بسیج در تمام مصلی‌های شهرستان‌ها با حضور گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر، کنگره شهدای بخش مرکزی در شرق اصفهان، فینال مسابقات والیبال خواهران، برگزاری دعای ندبه در تمام شهرستان‌ها با محوریت بسیج مداحان، برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در تمام شهرستان‌ها، همایش تجلیل از ایثارگران بسیجی جامعه عشایر برگزار خواهند شد.

کد خبر 706396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.