علت انفجار منزل مسکونی در مهریز استان یزد چه بود؟

رئیس ایمنی و بهداشت شرکت گاز استان یزد گفت: در پی نشت گاز شلنگ بخاری طبقه زیرزمین و وقوع انفجار، خانواده طبقه همکف به زیرزمین سقوط کرده که در اثر ریزش آوار در این حادثه دو نفر مصدوم و یک نفر جان باخت.

حمیدرضا برقی شامگاه _ چهارشنبه یکم آذر_ در خصوص انفجار منزل مسکونی در شهرک ولیعصر مهریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شب گذشته شاهد حادثه دلخراش انفجار منزل مسکونی در مهریز بودیم، این منزل دارای دو طبقه همکف و یک زیرزمین بوده است که زیرزمین به تازگی اجاره داده شده بود.

وی گفت: مستأجر به تازگی وسایلشان را آورده و وسایل خانه و بخاری را نصب کرده بودند که ظرف روزهای آینده در خانه مستقر شوند، متأسفانه نشتی در شلنگ گاز بخار منزل وجود داشته که این نشتی کم بوده و به هنگام نصب متوجه این نشتی نشده بودند.

رئیس ایمنی و بهداشت شرکت گاز استان یزد ادامه داد: با توجه به اینکه فضا خانه بسته بوده است، به مرور زمان، فضا از گاز پرشده است که بر اثر خاموش و روشن شدن یخچال انرژی لازم ایجاد و گاز محیط منفجر شده است.

برقی گفت: در اثر انفجار گاز، سقف زیرزمین فروریخته و افرادی که در طبقه همکف بودند به پایین سقوط کرده و بر اثر سقوط و ریزش آوار حوادث ناگوار پیش آمده است.

وی افزود: با توجه به فصل سرما و شروع استفاده از وسایل گرمایشی نیاز است که همشهریان دقت کافی را داشته باشند.

رئیس ایمنی و بهداشت شرکت گاز استان یزد ادامه داد: بیشترین حوادثی که در سال گذشته بوده ناشی از انفجار و آتش‌سوزی بوده است که در ابتدای فصل سرما و پایان فصل سرما اتفاق افتادند.

برقی با اشاره به اینکه گازگرفتگی و خفگی از دیگر حوادث این ایام است تصریح کرد: در طی ۲۲ سالی که استان یزد از نعمت گاز برخوردار شده است برخی از خانوارها در وسایل گرمایشی و شلنگ ارتباطی تغییر ایجاد نکردند و این نقطه خطر برای پیشامد حادثه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در شروع فصل سرما هم شهریان دقت کافی نداشته باشند، به عنوان مثال ورودی شلنگ را باید توسط آب و صابون امتحان کنند که نشتی نداشته باشد، چرا که بر اساس مرور زمان امکان آسیب وجود دارد.

رئیس ایمنی و بهداشت شرکت گاز استان یزد تاکید کرد: لازم است برای جلوگیری از حادثه، خروجی دودکش را چک کنند، به این نحو که قسمت ورودی دودکش را باز کرده و با یک وسیله‌ای شعله ایجاد کرده و توجه کنند که مسیر دود به سمت بالای دودکش باشد، اینگونه از باز بودن مسیر آگاه شوند.

برقی اظهار کرد: بعد از فضل سرما که تجهیزات گرمایشی را جدا می‌کنند باید بعد از جدا شدن شلنگ درپوش آن گذاشته شود، اما بعضاً به دلیل سهل‌انگاری و فراموش کردن آن را رها می‌کنند که بر اثر مرور زمان، ممکن است سبب باز شدن فله گاز و حادثه شود.

وی ادامه داد: البته در اواسط سرما نیز همشهریان محافظ‌ها را می‌بندند که مانع از ورود هوای سرد شوند، همین امر نیز سبب کمبود اکسیژن محیط و بروز حادثه می‌شود.

به گزارش ایمنا، بر اثر انفجار منزل مسکونی واقع در مهریز شهرک ولیعصر که ۱:۳۰ بامداد امروز _چهارشنبه اول آذرماه_ حادثه انفجار رخ داده بود، دو نفر مصدوم و یک کودک ۲.۵ ساله نیز فوت شدند.

کد خبر 706354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.