تاریخ جمعه سیاه در ایران / بلک فرایدی ۲۰۲۳ چه روزی است؟

جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی (Black Friday) آخرین جمعه نوامبر است که در سراسر جهان به عنوان روز حراج بزرگ شناخته می‌شود. تاریخ بلک فرایدی در ایران ۳ آذر ۱۴۰۲ است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جمعه سیاه به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای حراج و خرید آخر سال، تأثیر قابل‌توجهی در اقتصادهای محلی و ملی دارد؛ در این روز، فروشگاه‌ها و مراکز خرید به دلیل تخفیفات بالا و افزایش فروش، سود قابل‌توجهی را به دست می‌آورند.

بلک فرایدی ۱۴۰۲ (جمعه سیاه ۲۰۲۳) چه روزی است؟

بلک فرایدی ۲۰۲۳، ۲۴ نوامبر (آخرین جمعه ماه) است که در ایران معادل جمعه، سوم آذر ۱۴۰۲ است.

تاریخچه جمعه سیاه

جمعه سیاه در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ در شهر فیلادلفیای آمریکا آغاز شد، زمانی که حال و هوای جشن شکرگزاری به آخر هفته‌ها کشیده می‌شد و مردم برای خرید کریسمس به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردند و با خانواده و دوستان خود بیرون غذا می‌خوردند که همین امر منجر به هرج و مرج زیادی در خیابان‌ها شد. پلیس و رانندگان حمل‌ونقل عمومی برای رسیدگی به سیل جمعیتی که در خیابان‌ها سرازیر بود، دچار سردرگمی می‌شدند و به همین دلیل جای تعجب نیست که اصطلاح «جمعه سیاه» برای توصیف این شرایط انتخاب شد.

در سال ۱۹۶۱، خرده‌فروشان فیلادلفیا تصمیم گرفتند که این شرایط منفی را به یک پدیده مثبت خرید تبدیل کنند و به این ترتیب در دهه ۱۹۸۰، «جمعه سیاه» مترادف با روز ملی معاملات بزرگ در خرده‌فروشی شد.

بلک فرایدی چگونه تکامل یافت؟

در دهه‌های اخیر، بلک فرایدی به دلیل سیل جمعیت در فروشگاه‌ها و صف‌های بی‌پایان خریداران در نیمه‌شب به امید کسب تخفیف‌های بالا، بدنام شده است.

افزایش خریدهای آنلاین که به دنبال پاندمی کرونا به محبوبیت رسید، تب داغ حضور در بازارها را کمتر کرده است و تقریباً دیگر صحنه‌های هجوم به بازارها کمتر دیده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در ۲۰۲۳، میزان ۵۱.۲ درصد از خریدهای جمعه سیاه از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام شود.

نکاتی از بلک فرایدی

در جمعه سیاه ۲۰۲۲، کلیک‌ها در مقایسه با جمعه سیاه ۲۰۲۱ به میزان ۲۰ درصد افزایش یافت. این نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری در حال تحقیق در مورد محصولات، ردیابی تخفیف‌ها و مقایسه قیمت‌ها بودند.

جمعه سیاه، بهشت مجرمان سایبری است زیرا با افزایش تب خریدهای اینترنتی کلاهبرداران با ایجاد درگاه‌های جعلی حساب مشتریان را خالی می‌کنند.

بیش از ۱۲ درصد از خریداران، تحت تأثیر مصرف الکل به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند.

بلک فرایدی شلوغ‌ترین روز خرید سال نیست، بلکه شنبه قبل از کریسمس است.

بهترین روز برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کریسمس، ۲۲ نوامبر است.

جمعه سیاه شلوغ‌ترین روز سال برای لوله‌کش‌ها است.

تاریخ جمعه سیاه در ایران / بلک فرایدی ۲۰۲۳ چه روزی است؟

کد خبر 706352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.