۱۸۲ واحد آلاینده در استان مرکزی شناسایی شد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت استان مرکزی گفت: براساس گزارش‌های کارشناسی و سوابق پایش خوداظهاری و غیرخوداظهاری صنایع که در بازه زمانی سه ماهه تهیه می‌شود، تعداد ۱۸۲ واحد آلاینده از ابتدای سال تاکنون در فهرست صنایع آلاینده این استان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست، کامبیز خلیلی اظهار کرد: صنایعی که طبق ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده و به تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست آلاینده محسوب می‌شوند، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهند بود که توسط سازمان امور مالیاتی از این واحدها اخذ می‌شود.

وی در خصوص نحوه شناسایی و تعیین صنایع مشمول افزود: بعد از تهیه گزارش کارشناسی توسط کارشناسان و همچنین نمونه برداری‌های انجام یافته توسط آزمایشگاه اداره کل و یا آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست و آنالیز آنها، مطابق دستورالعمل و بر اساس شدت آلودگی، مدت آلودگی و درصد پیشرفت فیزیکی اجرای برنامه‌های مصوب کاهش آلودگی عوارض آلایندگی با ضرایب ۵/ ۰، ۱ و ۵/۱ درصد محاسبه می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت استان مرکزی با اشاره به ماده پنج تصویب نامه هیأت وزیران گفت: این سازمان به عنوان تنها مرجع اعلام نام واحد آلاینده بوده و محاسبه نرخ آلایندگی از طریق سامانه جامع محیط زیست که مستندات آن توسط کارشناسان ادارات کل در دوره‌های سه ماهه در سال بارگذاری می‌شود قابل محاسبه خواهد بود.

وی اضافه کرد: صنایع تولیدی که اقدام به رفع آلایندگی صنعتی خود بر اساس استاندارهای زیست محیطی کنند، طبق دستورالعمل‌های مربوطه به عنوان صنعت سبز معرفی خواهند شد.

خلیلی تصریح کرد: بر اساس ماده هشت آئین نامه معیارهای تعیین سطح آلایندگی مصوب هیأت وزیران شهرداری‌ها و دهیاری‌هایی که عوارض آلایندگی را دریافت و مصرف می‌کنند، مکلف هستند حداقل پنجاه درصد از عوارض آلایندگی را برای بهسازی، توسعه و نگهداری فضای سبز، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت‌های فناوری‌های نوین، مدیریت پسماند، کاهش و رفع آلودگی، پایش آلودگی و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب، بهینه سازی مصرف آب و انرژی در ساختمان‌ها و اماکن عمومی با نظارت و تأیید سازمان حفاظت محیط زیست هزینه و گزارش آن را سالیانه به شورای برنامه ریزی و توسعه استان مربوط اعلام کنند.

کد خبر 706306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.