پیشرفت ۶۵ درصدی تدوین بودجه‌ ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان/ حمل‌ونقل و خدمات شهری محورهای اصلی بودجه

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تدوین بودجه سال آینده تاکنون حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: تاکنون جلسات مقدماتی در خصوص تعریف پروژه‌های سال آینده و آماده‌سازی الزامات آن برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، برخلاف باور عموم که بودجه را میزان ریالی درآمد شهرداری می‌دانند، بودجه تعریف دیگری دارد؛ «بودجه» یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی مدت مشخص انجام شود، همراه با برآورد میزان هزینه و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه آن مشخص می‌شود که باید به تصویب شورای بالادستی برسد.

یکی از نکاتی که امروزه جزو بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود، آگاهی از نحوه جذب منابع و مصرف بودجه شهرداری است؛ از آنجا که شفافیت‌های مالی از اولویت‌های مدیریت شهری به‌شمار می‌رود، ضروری است که بودجه شهرداری با زبانی ساده و ادبیاتی روان، برای عموم شهروندان اصفهان بیان شود.

دوره ششم مدیریت شهری از نیمه مرداد ۱۴۰۰ فعالیت خود را آغاز کرد و فرایند بودجه‌ریزی برای سال ۱۴۰۱ مطابق نظریات این دوره انجام شد.

این فرایند برای بودجه ۱۴۰۱ از پانزدهم شهریور با به‌روزرسانی شاخص‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵، بازنگری هدف‌گذاری در صورت لزوم، به‌روزرسانی سبد پروژه‌های این برنامه عملیاتی و ابلاغ پروژه‌های این برنامه به مناطق پانزده‌گانه توسط کمیته برنامه‌ریزی معاونت‌ها و مناطق شهرداری آغاز شد و تا پانزدهم اسفند ۱۴۰۰ با ابلاغ بودجه مصوب ستاد، مناطق و مؤسسات وابسته شهرداری توسط شهردار اصفهان به پایان رسید.

همچنین برای لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۲ شهرداری اصفهان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و شامل بودجه مناطق پانزده‌گانه و ناژوان، شهرداری مرکزی و ۲۱ سازمان و شرکت تابعه با مالکیت بالای ۵۰ درصد است که بیست‌وپنجم دی سال جاری توسط شهردار اصفهان برای بررسی و تصویب تقدیم شورای اسلامی شهر شد.

با توجه به تورم و شرایط اقتصادی، منابع بودجه نهادهای مختلف دچار تغییراتی شده است؛ همچنین تصویب قانون درآمد پایدار، بودجه شهرداری‌ها با تغییراتی همراه شده است و باید بندهای منابع آن مورد بازبینی قرار گیرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با مهدی آصالح، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری اصفهان، در رابطه با فرایند بودجه‌ریزی سال ۱۴۰۳ شهرداری، تحقق بودجه سال‌های گذشته و جاری و منابع و مصارف آن‌ها است.

پیشرفت ۶۵ درصدی تدوین بودجه‌ ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان/ حمل‌ونقل و خدمات شهری محورهای اصلی بودجه

۲۰ درصد پروژه‌های ۱۴۰۳ شاخص و مهم منطقه‌ای است

ایمنا: تدوین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان تا چه مرحله‌ای پیش رفته است و فرایند بودجه‌ریزی چگونه انجام می‌شود؟

آصالح: تدوین بودجه سال آینده شهرداری اصفهان در حال تکمیل است و بنا داریم لایحه آن دی سال جاری تقدیم شورای اسلامی شهر اصفهان شود.

در حال حاضر در رابطه با سازمان‌های وابسته شهرداری و مناطق پانزده‌گانه در مرحله‌ای هستیم که از جانب حوزه‌های اجرایی و عملیاتی، مناطق و معاونت‌های شش‌گانه، پروژه‌ها و الزامات مربوط به آن‌ها آماده‌سازی شده است و برای پاره‌ای از مباحث همچون طراحی‌ها و تاییدات نهایی در ساختار شهرداری گردش می‌کند و پس از آن بر حسب ابعاد و مقیاس پروژه بودجه‌گذاری انجام می‌شود.

جلسات متعددی در قالب شورای راهبری برگزار و پروژه‌های مهم در شورای سیاست‌گذاری مطرح شده است.

ایمنا: چه پروژه‌های شاخصی برای سال آینده در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد؟

آصالح: در حال پیگیری اصلاح بودجه ۱۴۰۲ هستیم تا به بودجه‌ریزی ۱۴۰۳ کمک کند و برای پروژه‌هایی که سال آینده نیز ادامه دارد، اعتبارات دقیق‌سازی شود.

بنابراین تدوین بودجه سال آینده و اصلاح بودجه سال جاری در مقطع مناطق پانزده‌گانه، شهرداری مرکزی و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در دستور کار است.

حدود ۲۰ درصد پروژه‌های سال آینده، معادل حدود ۲۰۰ مورد، پروژه شاخص و مهم منطقه‌ای در نظر گرفته شده است

حدود ۲۰ درصد کل پروژه‌های سال آینده، معادل حدود ۲۰۰ مورد، پروژه شاخص و مهم منطقه‌ای در نظر گرفته شده است که در شورای سیاست‌گذاری هر کدام از آن‌ها بررسی و در شورای عالی برنامه‌ریزی ماهیت و ابعاد آن دقیق‌سازی می‌شود و در فصل بودجه، اعتبار خود را دریافت می‌کند که در نهایت تمام این موارد به شورای اسلامی شهر تقدیم می‌شود.

ایمنا: تدوین بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان تاکنون چند درصد پیشرفت داشته است؟

آصالح: فرایند تدوین بودجه سال آینده شهرداری این کلان‌شهر حدود ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

در حال حاضر جلسات مقدماتی در خصوص تعریف پروژه‌های سال آینده و آماده‌سازی الزامات آن برگزار شده است و از پایان آذر تصویب بودجه پروژه‌ها و هزینه‌های جاری شهرداری در شورای راهبری پروژه‌های عمرانی انجام و در قالب لایحه به شورای اسلامی شهر اصفهان تقدیم می‌شود.

ایمنا: بودجه سال آینده بیشتر روی چه مواردی تاکید دارد؟

آصالح: بیشتر تأکیدات این بودجه بر موضوعاتی همچون حمل‌ونقل و خرید ناوگان حمل‌ونقل عمومی، توسعه مترو، تکمیل رینگ چهارم و در بخش دیگر بر مبنای حوزه خدمات شهری، فضای سبز و آب و پساب را شامل می‌شود.

تغییرات خاصی در فرایند بودجه‌ریزی نخواهیم داشت

ایمنا: با توجه به تغییرات به‌وجود آمده به‌دلیل تصویب قانون درآمد پایدار، مصارف بودجه شهرداری برای سال آینده چه بخش‌هایی را شامل می‌شود؟

آصالح: بیشتر مصارف بودجه همین موارد محوری یعنی حمل‌ونقل و خدمات شهری خواهد بود و تغییرات خاصی نسبت به گذشته نخواهیم داشت؛ البته سرفصل‌ها بر اساس سرفصل‌های مصوب وزارت کشور است.

ایمنا: یعنی مصارف بودجه ۱۴۰۳ همچون گذشته در دو دسته جاری و عمرانی تدوین خواهد شد؟

آصالح: همین‌طور است؛ البته در ذیل موارد جاری و عمرانی، مصارف ریز دیگری در نظر گرفته می‌شود.

بودجه عمرانی نیز به بودجه مستمر و غیرمستمر، ذیل پروژه‌های سرمایه‌ای تعریف می‌شود و در کنار آن هزینه‌ای (بودجه جاری) قرار می‌گیرد.

ایمنا: با توجه به تصویب قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها، آیا این موضوع اثر مثبتی بر درآمد شهرداری اصفهان در بودجه ۱۴۰۲ داشته است؟

آصالح: تلاش این بوده است که شهرداری بتواند از ابعاد صرف ساختمانی منابع بودجه به سمت سایر ابعاد درآمدی منتقل شود؛ در خصوص عوارض و ارزش افزوده در یکی دو سال اخیر وضعیت مطلوب‌تری را طی کرده‌ایم، به‌طور قطع در ادامه نیز برای درآمد پایدار با سرمایه‌گذاری و ابعاد خدماتی که شهرداری می‌تواند ارائه کند، تلاش خواهیم کرد که معتقدم این موارد نیاز به بررسی و تکمیل روند و فرایند خود دارد تا به کمک درآمد شهرداری بیاید.

ایمنا: با توجه به تصویب قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها، آیا این موضوع اثر مثبتی روی درآمد شهرداری اصفهان داشته است؟

آصالح: برنامه ۱۴۱۰ شهرداری اصفهان به دو بخش برنامه عملیاتی و برنامه راهبردی تقسیم می‌شود؛ برنامه راهبردی حدود دو ماه قبل در شورای اسلامی شهر مصوب شد و در ساختار برنامه و بودجه شهرداری لحاظ شده است.

قسمت عملیاتی که به دلیل تغییرات، تحولات و بازنگری‌ها تا ۱۴۰۵ تعریف شده است، باید تا پایان سال جاری تکمیل شود.

تحقق ۹۴ درصدی بودجه مصوب ۱۴۰۱

ایمنا: یعنی می‌توان به این نتیجه رسید که بعضی موارد این برنامه عملیاتی در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان پیگیری می‌شود؟

آصالح: بله، این موضوع رعایت می‌شود و حتی در صورت نیاز به تغییر و تحول یا بازنگری، این اقدام انجام خواهد شد.

ایمنا: با توجه به اینکه یکی از موارد مهم مورد توجه در برنامه اصفهان ۱۴۱۰، محیط زیست است، چه پروژه‌هایی برای توجه به این مؤلفه مهم در دستور کار خواهد بود؟

آصالح: بخشی از این موضوع مربوط به آلاینده‌ها و کاهش آلودگی‌های شهر است که سلسله مباحث ناوگان حمل‌ونقل عمومی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری است که به کاهش مشکلات زیست‌محیطی و آلاینده‌ها کمک می‌کند.

بخش مهم دیگر نیز مربوط به مباحث فضای سبز است؛ همچنین توسعه استفاده از پساب شهری با توسعه تصفیه‌خانه‌ها و تکمیل رینگ آبیاری فضای سبز با پساب برای حفظ این عرصه‌ها و کمک به توسعه‌های آینده است.

ایمنا: بودجه سال گذشته و سال جاری شهرداری اصفهان به چه میزان و چند درصد محقق شده است؟

آصالح: سال گذشته حدود ۹۴ درصد بودجه مصوب محقق شد و پیش‌بینی می‌شود برای سال جاری نیز تا ۸۵ درصد بودجه محقق شود.

کد خبر 706275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.