۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۰
نسل Z یا نسل ضد؟

چگونه حمایت از اسرائیل برای «نسل Z» آمریکا به یک «ضد ارزش» تبدیل شد؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شبکه NBC آمریکا، نوزدهم نوامبر (بیست‌وهشتم آبان) نتایج یک نظرسنجی جدید درباره میزان رضایت از عملکرد بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد. مطابق این نظرسنجی رضایت از عملکرد بایدن به پایین‌ترین حد خود رسیده، رضایت از سیاست خارجی او از ۴۱ درصد به ۳۳ درصد کاهش یافته و ۷۰ درصد از جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله آمریکایی در این نظرسنجی اعلام کردند که از عملکرد او در جنگ غزه ناراضی هستند.

نسل ضد آمریکایی

اگر این آمار را کنار موج تجمعات دانش‌آموزی و دانشجویی برگزارشده در شهرهای مختلف آمریکا قرار دهیم، متوجه یک تحول و تغییر نگرش جالب توجه در میان بخشی از نسل جوان آمریکا می‌شویم. نسلی که در اصطلاح به آنها نسل Z گفته می‌شود، این روزها با کنش‌های مختلف خود در حمایت از فلسطین توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است؛ از راهپیمایی و تجمعات گسترده در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و حتی مقابل کاخ سفید گرفته تا شروع پویش‌های مختلف در فضای مجازی، همه اقداماتی هستند که در حمایت از مردم فلسطین و توقف جنگ در غزه به راه افتاده است.

اگرچه مسئله حمایت از مردم فلسطین و انتقاد از سیاست‌های آمریکا در حمایت از اسرائیل تنها مختص جوانان نیست اما، آمارها حاکی از آن است که پس از شروع جنگ اخیر در غزه، نگرش جوانان آمریکا نسبت به اسرائیل تغییر کرده است. حدود یک ماه پیش دانشگاه هاروارد، نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که طبق آن، افراد در سنین بین ۱۸ تا ۲۴ سال، حدود ۵۱ درصد و در بازه سنی ۲۴ تا ۳۵ سال حدود ۴۸ درصد، عملیات طوفان‌الاقصای فلسطینی‌ها را مشروع می‌دانستند، این نسبت در افرادی که در سنین بالاتر بودند، متفاوت بود و یک اختلاف جدی را نشان می‌داد، بر همین اساس می‌توان گفت که نگرش جوانان نسبت به اسرائیل تغییر کرده و منفی شده است.

نکته جالب توجه این است که این نسل برای اعلام مخالفت خود با سیاست‌های آمریکا در برابر حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی، روش‌های متفاوت و مخصوص خود را دارد، روش‌هایی که گاه، نگرانی‌های بسیاری را در میان سیاست‌گذاران آمریکایی ایجاد کرده است.

در همین راستا، کمتر از یک هفته پیش بود که هشتگ #Lettertoamerica (نامه‌ای به مردم آمریکا) با حدود ۱۴ میلیون بازدید در فضای تیک‌تاک پربازدید شد. این هشتگ به محتوای نامه «اسامه بن لادن» رهبر گروه القاعده خطاب به مردم و جوانان آمریکا مربوط می‌شود و ده‌ها جوان آمریکایی پس از خواندن این نامه احساس و واکنش خود را به اشتراک گذاشتند و دیگران را به خواندن آن توصیه کردند. در این نامه بن لادن دلایل حمله در یازدهم سپتامبر به آمریکا را توضیح داده و به اشغال‌گری و جنایات اسرائیل و حمایت آمریکا از آن اشاره کرده است. بن لادن در قسمت پایانی این نامه نوشته است:

«در پایان؛ مطمئن باشید که ما برای کشتن صرف نمی‌جنگیم، بلکه برای جلوگیری از کشتار مردم خود می‌جنگیم. کشتن شخص بدون علت موجه گناه است، اما قصاص قاتل او حق است. باید آگاه باشید که عدالت قوی‌ترین ارتش است و امنیت بهترین زندگی را فراهم می‌کند، اما شما زمانی که از اسرائیلی‌ها در اشغال سرزمین ما و کشتن برادران ما در فلسطین حمایت کردید، امنیت را به دست خود از دست دادید. مسیر رسیدن به امنیت، با توقف تجاوز آغاز می‌شود. فلسطین اسیر نمی‌ماند، زیرا ما تلاش خواهیم کرد تا حصر آن را بشکنیم.»

نسل ضد آمریکایی

پس از انتشار گسترده متن این نامه، بعد از ۲۰ سال روزنامه گاردین مجبور شد متن آن را از صفحه خود حذف کند و ‏شرکت تیک‌تاک هم با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که همه محتواهایی که این نامه را تبلیغ و ترویج کرده‌اند را خلاف قوانین و مقررات خود دانسته و قاطعانه نسبت به حذف آنها اقدام کرده است. البته این ویدئوها و آن هشتگ به سایر شبکه‌های اجتماعی هم سرایت کرد و بسیاری از جوانان آمریکایی در کلیپ‌هایی اعلام کردند که در شرایط فعلی پس از مطالعه این نامه، متوجه تبعات و پشت پرده سیاست‌های کشورشان در حمایت از اسرائیل شده‌اند.

نسل ضد آمریکایی

از سوی دیگر، رسانه‌های جریان اصلی آمریکا این ویدئوها در تیک‌تاک را مصداق «همدلی با بن لادن» و «همدلی با قاتل سه هزار آمریکایی» برشمردند و برخی به طعنه بن‌لادن را «الگوی جدید نسل Z» معرفی کردند و خواهان شناسایی مدارس این جوانان و برخورد با آنها شدند، اما باید توجه داشت که مسئله برای جوانان آمریکایی اصلاً شخص بن‌لادن نیست، بلکه مسئله‌ی اصلی، همان‌طور که در ویدئوها و دیگر موج‌های به راه افتاده در فضای مجازی مشخص است، آشکار شدن دروغ‌ها و جنایت‌های آمریکا و اسرائیل است.

روزنامه المیادین، در همین راستا روز گذشته در گزارشی به بیانیه شرکت «تیک‌تاک» پرداخت و نوشت تیک‌تاک در پاسخ به انتقادات سیاستمداران آمریکایی از این نرم‌افزار که ادعا می‌کنند تیک‌تاک به صورت هدفمند هشتگ‌های حمایت از فلسطین را رواج می‌دهد، اعلام کرد که «مدت‌ها قبل از وجود تیک‌تاک، جوانان نسبت به فلسطین گرایش پیدا کردند. الگوریتم ما مغرضانه نیست، بلکه کاربران به‌طور عمده طرفدار فلسطین هستند.»

نسل ضد آمریکایی

سیاستمداران آمریکایی موضوع حمایت تیک‌تاک از فلسطین، را بعد از این مطرح کردند که از شانزدهم اکتبر تا سی‌ام اکتبر، ۲۱۰ هزار پست در سراسر جهان با هشتگ StandwithPalestine# (از فلسطین حمایت می‌کنم) منتشر شد، در حالی که هشتگ StandwithIsrael# (از اسرائیل حمایت می‌کنم) در ۱۷ هزار پست استفاده شده بود، همچنین در ایالات متحده آمریکا، هشتگ حمایت از فلسطین در ۸ هزار پست استفاده شد درحالی‌که در همین زمان هشتگ حمایت از اسرائیل تنها در ۳ هزار پست به کار برده شده بود. به همین دلیل، جمهوری‌خواهان آمریکایی این پلتفرم را به تلاش برای «شست‌وشوی مغزی جوانان [آمریکایی] ما» با محتوای طرفدار فلسطین متهم کردند و سعی کردند تا حقیقت تغییر نگرش عمومی نسبت به اسرائیل را پنهان کنند.

در انتها باید گفت به نظر می‌رسد دسترسی گسترده به اینترنت، در کنار روحیه جست‌وجوگر نسل جوان غرب در مقایسه با افراد مسن‌تر، سبب شده است تا بسیاری از آنها در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بی‌تفاوت نباشند و خود به دنبال حقیقت ماجرا و روایت واقعی ماجرای فلسطین بگردند، روایتی که با کلان روایت آمریکا و غرب از اسرائیل تفاوت بسیار دارد و همین امر موجب شده است تا امروز نسل جوان، سیاست‌های آمریکا و غرب را زیر سوال ببرند و حمایت‌های بی‌قید و شرط از اسرائیل را به چالش بکشند.

کد خبر 706092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.