مهارت تبدیل یک ایده به ظاهر مُرده به داستان خوب را از المپیاد آموختم

برگزیده دو دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران گفت:در کارگاه‌های جانبی المپیاد، با استفاده از تجارب اساتید شاخص، آموختیم برای پرورش یک ایده، چطور جملات را گلچین و حتی یک ایده به ظاهر مُرده را به داستانی خوب تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پوریا کاشی که نوجوانی ۱۷ ساله است، از کودکی به نویسندگی علاقه داشته و اکنون در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، واسطه آشنایی او با المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران بوده؛ کاشی در دوره‌های چهارم و پنجم این المپیاد موفق به راه‌یابی به جمع برگزیدگان آن و کسب نشان برنز و نقره شده است.

شکاف بین‌نسلی، موضوع ایده ارسالی او به چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان بوده و تنش‌ها و مشکلات میان دو فرزند خانواده که با هم اختلاف سنی زیادی دارند را بیان می‌کرده است. در این داستان، پسری که ۱۵ سال از خواهر خود بزرگ‌تر است، حوصله بازی با خواهر کوچک‌ترش را ندارد. او با خواهر خود که به سراغ کمد وسایل شخصی‌اش رفته دعوا می‌کند و ناگهان کیسه‌ای از دست دختر می‌افتد و او با گریه اتاق را ترک می‌کند. برادر بزرگ‌تر کیسه را باز می‌کند و می‌بیند چند شکلات در آن است که خواهرش می‌خواسته برای عذرخواهی از او، در کمد بگذارد.

ایده ارسالی پوریا به دوره بعدی المپیاد هم داستان انیمیشنی درباره ویروس کرونا بوده و داستان زندگی یک ماسک را از زمان خرید تا استفاده توسط یک کودک روایت می‌کند.

او درباره اینکه ایده داستان‌ها و نوشته‌ها چطور به ذهنش می‌آید، گفت: از کودکی به نوشتن بسیار علاقه داشتم. هر ایده‌ای به فکرم می‌رسد یا هر مکالمه و اتفاقی که به نظرم جالب بیاید را یادداشت می‌کنم تا در زمان مناسب آنها را پرورش دهم و تبدیل به داستان کنم. این ایده‌ها را به کسی نمی‌گویم و حتی بیشتر یادداشت‌ها را پاک می‌کنم، اما از لابه‌لای آنها چند ایده ناب پیدا کرده و پرورش می‌دهم. ایده‌هایی که به المپیاد فرستادم نیز همین‌طور و با رنگ و لعاب دادن به جرقه‌های اولیه شکل گرفت و جلوه بصری بهتری پیدا کرد.

پوریا با اینکه برای شرکت در کنکور علوم تجربی آماده می‌شود، در کنار درس خواندن به نویسندگی هم ادامه می‌دهد و شعر هم می‌سراید.

این نوجوان درباره تجربه شرکت در المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اضافه کرد: در این دو دوره با نوجوانان هنرمند زیادی آشنا شدم و کارگاه‌هایی که برگزار می‌شد، فضای خیلی خوبی داشت. همچنین از تجارب اساتید شاخصی استفاده کردیم و آموختیم که برای پرورش یک ایده، چطور جملات را گلچین و حتی یک ایده به ظاهر مُرده را به داستانی خوب تبدیل کنیم.

به گزارش ایمنا، هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران در دو بخش طراحی داستان و فیلم‌سازی با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان در زمستان پیش رو برگزار می‌شود. نوجوانان ایرانی در رده سنی ۱۲ تا ۱۷ سال می‌توانند تا پایان آبان ماه آثار خود را برای شرکت در این المپیاد ارسال کنند. این رویداد زمستان سال جاری برگزار می‌شود و طی آن نوجوانان شرکت کننده در کارگاه‌های مختلف، با همراهی سینماگران و اساتید برجسته سینما فعالیت گروهی در حوزه سینما را تجربه می‌کنند. در انتها نیز گروه‌های اول، دوم و سوم منتخب معرفی می‌شوند و برگزیدگان المپیاد فیلمسازی نشان ویژه المپیاد را دریافت خواهند کرد.

داوطلبان برای ثبت‌نام به نشانی https://yfo.icff.ir مراجعه و در بخش ثبت‌نام، نسبت به تکمیل فرم اقدام کنند.

کد خبر 706055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.