VAR در آزادی می‌ماند اما در نقش‌جهان نه

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: سیستم VAR موجود در ورزشگاه نقش‌جهان، از کشور خارج خواهد شد، اما VAR ورزشگاه آزادی تهران حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خداداد افشاریان با حضور در یک برنامه تلویزیونی با تاکید بر اشتباهات داوری لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: اشتباهات داوری نتیجه ۱۱ بازی این فصل را جابه‌جا کرده است و از همه آنهایی که ضرر دیدند عذرخواهی می‌کنم. خودم از داوری‌ها راضی نیستم اما بعضی تصمیمات داوران اشتباه نیست و دل هر کسی را به درد می‌آورد. از هر تیمی که به‌عمد یا به‌سهو از داوری‌ها متضرر شده است، عذرخواهی می‌کنم. سال ۱۴۰۱، ۲۴۰ بازی داشتیم که در ۲۹ بازی، اشتباهات داوری روی نتایج اثرگذار بود و در فصل جاری ۸۰ بازی داشتیم که اشتباهات داوری نتیجه ۱۱ بازی را جابه‌جا کرده است.

وی با اشاره به سختی‌های مدیریت کمیته افزود: ما داوری را برای یک بازی انتخاب می‌کنیم، اما به دلیل مشکلات بلیت نمی‌توانیم به موقع او را به این بازی برسانیم، اکنون فقط حدود ۱۰ تا ۱۲ داور داریم که با خیال راحت می‌توانیم آن‌ها را برای بازی‌های بزرگ انتخاب کنیم، اما داوران ما جوان هستند و نیاز به حمایت و صبر تیم‌ها دارند.

رئیس کمیته داوران گفت: من جرئت ندارم یک داور جوان را برای تیم‌های تارتار و نکونام انتخاب کنم چون با کوچک‌ترین اتفاق‌ها اعتراض می‌کنند و باعث می‌شوند داور به‌طور کامل کنار برود. داوران ما مجانی کار می‌کنند و فقط انتظار عزت دارند، اما با کوچک‌ترین اتفاقات در صحنه‌ها، انواع فحش‌ها به داوران ما داده می‌شود. هفته قبل یک مربی گفته است که چرا یک داور را روی تیم‌های ما تست می‌کنید؟ این حرف چه معنایی دارد؟ پرکارترین داوران ما در سال ۱۰ بازی سوت می‌زنند که دستمزد آن حدود ۶۰ میلیون تومان می‌شود، آن هم تنها برای یک سال است.

وی با اشاره به تحریم‌های مربوط به VAR گفت: با VAR هم اشتباه داوری وجود خواهد داشت زیرا تا زمانی که انسان قضاوت می‌کند، اشتباه هم وجود دارد. همه کشورها VAR دارند اما ما نداریم و به‌طور قطع با این روند، داور با استرس وارد زمین خواهد شد. داور عراقی بازی پرسپولیس - استقلال تاجیکستان به دلیل اشتباهی که داشت، محروم شد؛ او حتی با VAR هم اشتباه کرد و از سوی AFC محروم شد.

افشاریان ادامه داد: تاج تلاش زیادی برای ورود VAR می‌کند، اما بسیاری از امور دست ما نیست. ما نمی‌توانیم VAR را مانند سایر تحریم‌ها دور بزنیم، چون آن شرکت می‌ترسد. سیستمی که در اصفهان وجود دارد، آمریکایی است و از کشور خارج خواهد شد، اما سیستم VAR که در تهران وجود دارد را نگه می‌داریم. هفت VAR را هم تصمیم گرفته‌ایم خریداری کنیم، اما هرجا که عقب‌گرد می‌کنیم، مقصر ما نیستیم.

رئیس کمیته داوران ادامه داد: در فوتبال ما اگر با VAR هم اشتباه کنیم، همان جا تیرباران می‌شویم. فقط یک نفر می‌تواند برای ورود VAR این کاری انجام دهد و آن شخص مهدی تاج است. نباید بگویم، اما او بسیار بانفوذ است. نایب‌رئیس AFC شدن مقام کمی نیست و تنها شخصی که می‌تواند VAR را وارد کند، اوست.

وی از ورود هدست‌های جدید برای داوری خبر داد: دو هفته دیگر هدست‌های جدید وارد کشور خواهد شد. من در جریان هستم که چه‌قدر نبود این هدست‌ها به ما ضربه می‌زند؛ من تمام این صحنه‌ها را حفظ هستم. مشکلی بابت اسپری نداریم و موجود است. اکنون که متوجه شدید VAR یک بحث غیرفوتبالی است، پس خواهش می‌کنم دیگر به ما اعتراض نکنید.

افشاریان درباره تست‌های اشکان خورشیدی، حاج‌ملک و عباس راکی خاطر نشان کرد: عباس راکی از باهوش‌ترین داوران لیگ است و قضاوت او در بازی خیبر-فجرسپاسی سالم بود و پنالتی‌هایی که اعلام کرد نیز درست بود؛ از این پس همه تست‌ها در تهران برگزار خواهد شد و اشتباهات قبلی را نیز انجام نمی‌دهیم.

کد خبر 705848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.