چالش ریاست در شورای شهر مشهد همچنان ادامه دارد

نود و ششمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد با چالش ریاست بر این نهاد توسط «حسن موحدیان» و یا «مهدی ناصحی» آغاز شد که خبرنگاران تا زمان رفع این چالش از صحن علنی به بیرون جلسه هدایت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نود و ششمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد با چالش ریاست بر این نهاد توسط «حسن موحدیان» و یا «مهدی ناصحی» آغاز شد. این نشست شورای اسلامی مشهد صبح دوشنبه در شرایطی آغاز شد که دیشب ۱۱ نفر از ۱۵ عضو این شورا در نشستی «مهدی ناصحی» را به عنوان رئیس جدید شورا انتخاب کرده بودند.

سابقه این موضوع به حدود دو هفته قبل بر می‌گردد که ۹ نفر از اعضای شورا به بی‌کفایتی "موحدیان" برای ریاست شورا رأی داده و وی را برکنار کرده بودند و نشست علنی هفته گذشته نیز با حضور نایب رئیس شورا و در غیاب رئیس معزول اداره شده بود.

۲۷ آبان ماه نامه‌ای از سازمان بازرسی کل خراسان رضوی خطاب به حسن موحدیان به عنوان رئیس شورای شهر مشهد ارسال و رسانه‌ای شد که در این نامه اقدام اعضای شورای شهر در انتخاب رئیس جدید فاقد وجاهت قانونی اعلام شده بود.

در این نامه آمده است: «گزارش واصله از طریق سامانه گزارشگران فساد سازمان بازرسی کل کشور، بیانگر آن است که برخی از اعضای آن شورا بر اساس ماده ۸ آئین نامه داخلی مصوب خود، تصمیم به تغییر در ترکیب اعضای هیأت رئیسه شورا قبل از انقضای مدت قانونی و بدون ارسال این مصوبه به هیأت تطبیق مصوبات دارند.

در این خصوص صرف نظر از آنکه هیأت وزیران برای همه شوراهای اسلامی شهرها آئین نامه داخلی واحد تدوین و ابلاغ کرده و رأی شماره ۱۵۷ مورخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز دلالت بر ابطال آئین نامه داخلی مصوب یکی از شهرهای کشور به جهت خروج از حدود اختیارات شورای مذکور دارد، لازم به تذکر است مستند به ماده ۹۰ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، مصوبات کلیه شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از ۲ هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض هیأت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی کشور با قوانین قرار نگیرد، لازم‌الاجرا است که این موضوع دلالت بر الزام به ارسال کلیه مصوبات دارد در غیر این صورت تصمیم مذکور فاقد اعتبار و وجاهت خواهد بود».

زیر بار زور نمی‌رویم

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در آغاز این نشست در نطق پیش از دستور، در خصوص اتفاقات پیرامون تغییر در هیأت رئیسه چنین گفت: قانون فصل‌الخطاب است و به آن احترام می‌گذاریم، اما زیر بار زور نمی‌رویم.

موسی الرضا حاجی‌بگلو افزود: در شورای شهر آئین نامه داخلی شورا و قانون بالادستی وجود دارد، همه تصمیمات شورا و صحن علنی براساس احترام به آئین نامه داخلی بوده، که لازم‌الاجرا است.

وی اضافه کرد: طبق آئین نامه داخلی شورای شهر، هر زمانی در شورا مشکلی پیش آید که قابلیت حل نداشته باشد، باید به آئین نامه داخلی که قانون است رجوع شود و عزل رئیس شورا و انتخاب رئیس جدید نیز بر همین اساس انجام شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: قانون سلیقه‌ای نیست و باید به قانون احترام گذاشته شود و چنانچه فرد یا نهادی نیز آئین نامه داخلی را قبول نداشته باشد باید برای ابطال آن به دیوان عدالت اداری مراجعه کند.

آئین نامه قانون است

عضو دیگر شورای اسلامی شهر مشهد نیز در تذکری اظهار کرد: آئین نامه داخلی شورا، قانون است و باید رعایت شود.

مجید دبیریان افزود: شورا مطابق آئین نامه اداره می‌شود، حال چگونه است که این آئین نامه فاقد وجاهت قانونی شمرده شده است؟

یکی دیگر از اعضای شورای شهر مشهد نیز گفت: شورای شهر از دوره سوم به استناد آئین نامه داخلی اداره می‌شود و طبق آئین نامه، عدم کفایت رئیس شورا با ۹ رأی به ثبت رسیده است.

هاشم دائمی افزود: به استناد ماده ۸ آئین نامه داخلی شورا به عدم کفایت ریاست این شورا رأی داده‌ایم، اما آقای "موحدیان" اعلام می‌کند که، چون به استناد آئین نامه عزل شده است، دیگر آئین نامه را قبول ندارد.

وی گفت: این در حالی است که همین نشست حاضر نیز طبق آئین نامه اداره می‌شود، اگر آن را قبول ندارید پس چرا در اداره شورا به آن عمل می‌کنید.

دائمی افزود: تناقض گویی و دودستی چسبیدن برخی به میز ریاست، برای همه واضح است و البته باید به قانون تمکین شود.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به موحدیان، ادامه داد: شما همچنان بر مدار رأی خود هستید و به رغم اینکه دوسوم اعضا، ریاست شما را تمام شده می‌دانند، همچنان بر کرسی ریاست نشسته‌اید.

وی گفت: آیا این قانونی است که نهادی بیرون از شورا، در خصوص تصمیمات شورا دخالت کند؟ موضوعاتی که در شوراهای شهر مطرح می‌شود یا مصوبه است یا تصمیم، مصوبات در شورای تطبیق تأیید می‌شود، اما تصمیمات فقط به اطلاع کمیته تطبیق فرمانداری می‌رسد.

برای خدمت نشسته‌ام

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: همه باید تابع قانون باشیم، در نامه سازمان بازرسی همه موضوعات به صراحت بیان شده است.

حسن موحدیان افزود: علاقه‌ای به ریاست ندارم، اما این موضوع باید در فرمانداری تصمیم‌گیری شود، اکنون نیز من برای خدمت اینجا نشسته‌ام.

به گزارش خبرکزاری ایمنا، نهم مردادماه امسال، هشتاد و ششمین نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد با دستور کار انتخاب هیأت رئیسه به دلیل به حدنصاب نرسیدن اعضا لغو شده بود.

در آن نشست تنها ۹ عضو شورا حضور یافته بودند و حسن موحدیان، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد پس از یک ساعت انتظار برای به حد نصاب رسیدن اعضا، با عذرخواهی نشست را لغو کرد، اما بعدها گفته شد که خواسته غایبان در آن نشست عدم کاندیداتوری موحدیان برای ماندن در پست ریاست شورا بوده است. شورای اسلامی شهر مشهد ۱۵ عضو دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 705757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.