۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
تشدید تنش آبی در ۴ استان

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب گفت: چهار استان خراسان رضوی، تهران، گلستان و سیستان‌وبلوچستان، محور تمرکز پروژه‌های اضطراری رفع تنش‌های آبی در کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عیسی بزرگ‌زاده در نشست خبری امروز _دوشنبه بیست‌ونهم آبان_ اظهار کرد: ارتفاع کل ریزش‌های جوی از ابتدای سال آبی تا بیست‌وهفتم آبان‌، معادل ۲۰.۸ میلی‌متر است، که این مقدار بارندگی نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که معادل ۲۶.۷ درصد بوده است و کاهش ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: از ابتدای سال آبی تاکنون استان‌های زنجان، قزوین و لرستان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند و سه استان البرز، هرمزگان و کرمان بیشترین بارش را به ثبت رسانده‌اند؛ لازم به ذکر است بارش‌های اصلی در زمستان و بهار رخ می‌دهد و سهم بارش‌های پاییزی در کشور به‌طور عمده بسیار ناچیز است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: ورودی سدهای کشور در سال جاری معادل ۲.۴۷ میلیارد متر مکعب است که این میزان در ۲۷ آبان سال گذشته معادل ۲.۴ میلیارد متر مکعب بوده است و بهبود سه‌درصدی را نشان می‌دهد.

بزرگ‌زاده همچنین در خصوص خروجی سدهای کشور نیز بیان کرد: خروجی سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا پایان روز بیست‌وهشتم آبان‌، معادل ۴.۵۶ میلیارد مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر ۳.۵ میلیارد مترمکعب بوده و نشانگر افزایش ۲۲ درصدی خروجی آب سدها است.

وی اضافه کرد: موجودی زمان حاضر سدهای کشور بالغ بر ۱۹.۶۲ میلیارد مترمکعب است که این میزان در زمان مشابه سال گذشته بالغ بر ۱۸.۰۲ میلیارد مترمکعب بوده و نشان می‌دهد نه درصد نسبت به سال گذشته در وضعیت بهتری به‌سر می‌بریم؛ بنابراین درصد پر بودن مخازن در زمان حاضر ۴۰ درصد است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: دریاچه ارومیه در خصوص موجودی مخزن وضعیت مطلوبی ندارد، پرشدگی ۱۳ سد این حوزه درمجموع ۲۴ درصد است که ۱۱ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش دارد.

بزرگ‌زاده افزود: در سد زاینده‌رود شاهد رشد ۱۳۴ درصدی ذخیره سد نسبت به زمان مشابه سال قبل هستیم، در واقع طی چند سال اخیر مدیریت مناسبی در خصوص زاینده‌رود صورت گرفت و هم‌اکنون ۲۸ درصد پرشدگی دارد.

وی با ابراز اینکه سدهای شرق تهران نسبت به سدهای غرب تهران ۳۰ میلیون مترمکعب ذخیره کمتری دارند، گفت: میزان ذخیره سدهای تهران در مجموع ۳۱۴ میلیون متر مکعب است که نشان‌دهنده پرشدگی ۱۷ درصدی است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: چهار استان خراسان رضوی، تهران، گلستان و سیستان‌وبلوچستان، محور تمرکز پروژه‌های اضطراری رفع تنش‌های آبی در کشور هستند، اگرچه در بقیه استان‌ها هم پروژه‌ها در جریان هستند، اما وضعیت آبی این چهار استان از سایر استان‌های کشور دچار محدودیت بیشتری هستند.

بزرگ‌زاده اظهار داشت: به‌دلیل اینکه حجم بارگذاری روی منابع سطحی و زیرزمینی حداقل دوبرابر استانداردهای جهانی است، آبی برای تخصیص وجود ندارد، بنابراین دولت سیزدهم ایده بازتخصیص آب را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در این خصوص باید بر اساس نقشه راه آب، سبد آب کشور اعم از منابع آب سطحی، زیرزمینی و آب‌های نامتعارف یعنی پساب و آب دریا را میان مصرف‌کنندگان مختلف بازتوزیع کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: آب شرب و بهداشت، بیشترین نوع و میزان مصرف آب در کشور است و علاوه بر این، باید آب موردنیاز محیط زیست، صنعت، خدمات و کشاورزی را نیز تأمین کنیم.

بزرگ‌زاده با یادآوری اینکه عدم تعادل بین میزان مصرف و تأمین منابع آب موجب ناترازی می‌شود، یادآور شد: این ناترازی موجب ناپایداری اکوسیستم و زیست‌بوم می‌شود که وقوع فرونشست‌ها یکی از مصادیق آن است.

وی در خصوص ضمانت اجرای نقشه راه آب در بخش صنعت بیان کرد: بخش صنعت یک مصرف‌کننده مهم آب است. در نقشه راه آب کشور، آب به دو بخش تقسیم می‌شود؛ آب به‌منظور تأمین نیازهای پایه که «آب با کارکرد اجتماعی» شامل بخش شرب، بهداشت و محیط زیست می‌شود و آب با کارکرد اقتصادی که در این بخش باید آب در جایی استفاده شود که بیشترین مشارکت را در تولید و ایجاد شغل برای جامعه ایرانی دارد.

کد خبر 705700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.