فواید مصرف شیر و تأثیر آن بر کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا و افزایش سلامت جامعه

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان گفت: میزان مصرف شیر‬ و‬ لبنیات، نشان‌دهنده توسعه‌یافتگی کشورها است و استان اصفهان از رتبه بالایی در مصرف و تولید شیر و لبنیات با کیفیت برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مسعود سامی، امروز _دوشنبه بیست و نهم آبان_ در نشست خبری ترویج فواید مصرف شیر و تأثیر آن بر کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا و افزایش سلامت جامعه، اظهار کرد: هر گام مثبت در راستای مصرف شیر، خدمت به آینده است و استان اصفهان رتبه خوبی در مصرف شیر و لبنیات دارد.

وی ادامه داد: مصرف سه تا پنج واحد شیر و لبنیات در هرم غذایی روزانه قرار دارد و حداقل مصرف روزانه یک واحد شیر (یک لیوان شیر) ضروری است.

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: هر ایرانی در روز باید حداقل ۲۵۰ گرم شیر (یک لیوان) مصرف کند در حالی که این میزان اکنون ۱۹۰ گرم در روز و ۷۰ کیلوگرم در سال برای هر فرد است، البته اگر این میزان شیر را هم مصرف کنیم هنوز با توصیه سازمان بهداشت جهانی که هر فرد در سال حداقل باید ۱۶۵ کیلوگرم شیر بخورد و به طور کلی ۳۵۰ کیلوگرم لبنیات مصرف کند، فاصله زیادی داریم، بنابراین مصرف شیر و لبنیات در ایران کمتر از یک سوم سرانه مصرف جهانی است، مشروط بر اینکه این میزان توسط افراد مصرف شود نه توسط صنایع.

وی گفت: بر اساس گزارش منتشر شده توسط سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) ‬ میزان مصرف شیر‬ و‬ لبنیات، نشان دهنده توسعه یافتگی کشورها است.‏

سامی ادامه داد: امسال کیفیت شیر و لبنیات در استان اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و شیرهایی با کیفیت کمتر از ۱۶ هزار بار میکروبی (توتال کانت) تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف شیر می‌تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد، گفت: بیشتر آلاینده‌های هوا از طریق سبزیجات و منابع آبی وارد دستگاه گوارش می‌شوند و مصرف شیر می‌تواند جذب سرب این آلاینده‌ها را کاهش داده و آنها را از بدن دفع کند.

مدیر گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در صورتی که شیر با ویتامین D غنی‌تر شود میزان جذب کلسیم و سایر فواید شیر را به حد چشمگیری افزایش می‌دهد.

همچنین حسن نیلی، دبیر علمی دبیرخانه ایستگاه سلامت و معاون ویروس شناسی دانشگاه اصفهان در این نشست اظهار کرد: یکی از چالش‌های دنیای معاصر آلودگی هوا است و ۸۰ درصد کره زمین تحت تأثیر این آلودگی قرار دارد و این آلودگی روز به روز در حال افزایش است، از این رو باید در سبک زندگی و تعامل انسان با طبیعت بازنگری اساسی شود و «اصلاح الگوی تغذیه» یکی از اهداف ایستگاه سلامت است که در راستای اصلاح سبک زندگی و تعامل انسان با طبیعت گام مؤثری برداشته است.

وی ادامه داد: قرار بود مصرف سرانه سالانه شیر و لبنیات در ایران به ۱۶۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال برسد، اما این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است، حتی گروه‌های برخوردار جامعه هم مصرف شیر کمتری دارند، بنابراین راه رسیدن به سرانه مصرف مورد نیاز شیر و لبنیات تنها اصلاح الگوی تغذیه است.

دبیر علمی دبیرخانه ایستگاه سلامت افزود: شیر و لبنیات منبع غنی آنتی اکسیدان است و مصرف آنها می‌تواند از بیماری‌ها جلوگیری کند و طول عمر را افزایش دهد، از دیگر فواید شیر می‌توان به افزایش قد، کاهش استرس، مفید برای دیابت و پوست، جلوگیری از سرطان، کاهش وزن، کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، مؤثر در خواب راحت، اشاره کرد.

حسن جعفری، مدیر اتحادیه دامداران اصفهان نیز در این نشست گفت: گاوداری‌های صنعتی و دانش آن توانسته است میزان تولید شیر را در استان اصفهان افزایش دهد و موجب ارتقای کیفیت شیرهای تولید شده در استان شود.

کد خبر 705653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.