مشکلی در حوزه ذخایر ارزی نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشکلی در زمینه ارز نداریم، گفت: بانک مرکزی تسلط کافی بر بازار ارز کشور دارد و منابع کافی در اختیار داریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از صبح امروز _دوشنبه بیست‌ونهم آبان_ با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر ارتباطات، مدیران عامل بانک‌ها و مسئولان نظام پولی و بانکی کشور در تهران در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم محمدرضا فرزین، اظهار کرد: سیاست قطعی بانک مرکزی تثبیت اقتصاد است و در این زمینه سیاست تثبیت ارزی و تثبیت پولی را در نظر داریم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی تسلط کافی در بازار ارز دارد، افزود: ما نمی‌توانیم ذخایر ارزی خود را بیان کنیم، چون دشمن علاوه بر عملیات روانی، عملیات واقعی هم انجام می‌دهد، اما این اطمینان خاطر را می‌دهیم که «هیچ مشکلی از نظر ذخایر ارزی نداریم و بر بازار ارز تسلط کافی داریم.»

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تفاهم روز گذشته بانک مرکزی، وزارت صمت و شهرداری گفت: برای خرید خودروهای برقی و تجهیزات مربوطه تفاهم کرده‌ایم و منابع لازم را هم برای آن در نظر خواهیم گرفت.

فرزین همچنین در مورد تثبیت نرخ رشد نقدینگی افزود: نرخ رشد نقدینگی از حدود ۴۰ درصد به ۲۶ درصد کاهش یافته است و سیاست تثبیت در این زمینه را ادامه می‌دهیم.

عده‌ای در خارج کشور برای بازار ارز ایران نقشه می‌کشند

وی ادامه داد: با اطلاع می‌گویم عده‌ای در خارج از کشور نشسته‌اند و برای بازار ارز کشور نقشه می‌کشند و مرتب تاریخ‌های خیالی ارائه می‌کنند که نرخ ارز جهش پیدا می‌کند و حتی یک فنر فرضی در نظر گرفته‌اند که ادعا می‌کنند که این فنر جهش پیدا می‌کند و اگر مردم به حرف‌های آنها اعتماد کنند و به آمار و اطلاعات ما اعتماد نکنند، به‌طور قطع این اتفاق خواهد افتاد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به عملیات روانی در زمینه بازار ارز در سال ۹۰ گفت: در حالی‌که قیمت نفت در آن سال به حدود ۱۲۰ دلار رسیده بود و تراز تجاری ما با مازاد ۵۵ میلیارد دلار همراه شده بود که هنوز این رقم تاکنون محقق نشده است، اما دشمن با عملیات روانی توانست شوک ارزی القا کند و ارزش ریال کشور در آن سال یک‌سوم کاهش پیدا کرد.

نظارت کافی بر بانک‌ها نداریم

فرزین مسئله مهم دیگر در بانک مرکزی را بحث نظارت دانست و ادامه داد: ما نظارت کافی بر بانک‌ها نداریم و حتی با توجه به تجربه قبلی در شبکه بانکی، خود بانک‌ها هم نظارت کافی و مؤثر در زیرمجموعه خود ندارند و این مسئله باید حتماً تقویت شود و هم بر بازار ارز و هم بر بازار ریال نظارت کافی اعمال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ریال و دلار را به عنوان یک کالای عمومی دانست و گفت: این کالا خصوصی نیست که در اختیار عده‌ای قرار داشته باشد و ما تأکید داریم ارزهایی که در اختیار عده‌ای قرار دارد حتماً باید برگردد و ما منابع ارزی خود را رایگان خرج نمی‌کنیم، بلکه باید منابع ارزی صرف توسعه زیرساخت‌های کشور شود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تأکید کرد: اقتصاد کشور باید پیش‌بینی‌پذیر باشد و فعالان اقتصادی بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، اما اگر قرار باشد فقط به کانال‌های خارج از کشور که مرتب تاریخ می‌دهند که در فلان تاریخ نرخ ارز جهش پیدا می‌کند، توجه شود، در آن صورت پیش‌بینی‌پذیری وجود نخواهد داشت و تاریخ‌هایی که تاکنون اعلام شده، هیچ‌کدام محقق نشده است و باز تاریخ‌های جدید اعلام می‌کنند.

فرزین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت آمار و اطلاعات در مورد تصمیم‌گیران اقتصادی گفت: نرخ تورمی که اعلام می‌شود بر پایه اطلاعات سال قبل و نسبت‌گیری آن نسبت به دو سال قبل است، درحالی‌که در دنیا اطلاعات اقتصاد کلان به‌روز است و ما باید اطلاعات را به‌گونه‌ای تهیه کنیم که بتواند در اختیار سیاست‌گذار و فعال اقتصاد به صورت مؤثر قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بسیاری از تکانه‌های ارزی منشأ خارج از کشور دارد که فعالان اقتصادی نباید به آنها توجه کنند و سیاست دولت تثبیت اقتصادی و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی است.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: چند ماه گذشته ثباتی در بازار اتفاق افتاد اما عده‌ای شایعه‌پراکنی می‌کنند که فلان مقام آمریکایی، قطری یا انگلیسی چه گفت و تلاش می‌کنند بازار ارز را به هم بریزند، درحالی‌که گوش فعالان اقتصادی باید به مقامات کشور باشد.

فرزین همچنین با بیان اینکه یکی از منشاهای تورم، کسری بودجه دولت است گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه ریالی شود، یعنی با چاپ پول جبران شود، درحالی‌که کانال‌های خارجی می‌گویند با توجه به کسری بودجه آخر سال، افزایش نقدینگی ایجاد خواهد شد، اما ما اجازه نمی‌دهیم کسری بودجه به صورت ریالی جبران شود.

منبع: فارس

کد خبر 705625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.