آخرین وضعیت آب‌گرفتگی در معابر شهری اهواز / قصه پرتکرار فصل سرد

در حالی که دومین بارش پاییزی اهواز آغاز شده است بسیاری از معابر این شهر به زیر آب رفته است و تردد وسایل نقلیه به سختی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، هفته گذشته اولین باران پاییزی اهواز باریدن گرفت و بسیاری از خیابان‌های این شهر زیر آب رفت و با تلاش‌های صورت گرفته در کمتر از یک روز تمام آب‌های جاری در معابر جمع‌آوری شد، اما این پایان کار نبود و اداره کل هواشناسی خوزستان با پیش‌بینی باران شدید از چند روز پیش برای دوشنبه و سه‌شنبه، بیست‌ونهم و سی‌ام آبان هشدار قرمز اعلام کرد.

در حالی که پیش‌بینی آب‌گرفتگی معابر توسط هواشناسی صورت گرفته بود، اما با تأخیر بسیار زیاد صبح دوشنبه مدارس تعطیل اعلام شد و از ساعات ابتدایی صبح دوشنبه باران شدید شروع به باریدن گرفت، به‌گونه‌ای که از همان ابتدا خیابان‌های اهواز یکی پس از دیگری به زیر آب رفتند و ترافیک زیادی در معابر ایجاد شده بود.

نقاط دارای شبکه فاضلاب مشکلی در دفع آب‌های سطحی ندارند

محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اوضاع آب‌گرفتگی در شهر اهواز نسبت به سال قبل بسیار بهتر شده است، اما نواقصی در کار وجود دارد که به سرعت رفع می‌شود، در مناطقی مانند، کمپلو جنوبی، کیانپارس، راه‌آهن، عین ۲، کوی سیاهی که در سال‌های گذشته دچار آب‌گرفتگی می‌شدند، سال جاری شاهد آب‌گرفتگی این مناطق نبوده‌ایم.

وی افزود: شبکه فاضلاب اهواز ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که ۳۹ درصد از کار باقی‌مانده در حال تکمیل است، برای دفع آب‌های سطحی ۸ پمپ جدید خریداری شده که با نصب آن‌ها سرعت تخلیه آب بیشتر می‌شود تا در بارندگی‌های آینده در این مناطق دچار مشکل نشویم، با این حال نقاط آب‌گرفته در بارندگی‌های اخیر نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود و اکنون آمادگی ما نسبت به بارش‌های پیش رو بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه نقاط دارای شبکه فاضلاب، هیچ مشکلی به لحاظ دفع آب‌های سطحی ندارند، تصریح کرد: در نقاطی که شبکه فاضلاب اهواز اجرا شده هیچ مشکلی به لحاظ دفع آب‌های سطحی نداریم، اما در مناطقی که شبکه اجرا نشده، نواقصی وجود دارد که به مرور برطرف می‌شود.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه شهر اهواز با توجه به مسطح بودن شهر، تخلیه آب با ایستگاه پمپاژ آب انجام می‌شود، گفت: ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ باید آب را در سطح شهر اهواز با مساحت ۱۸ هزار و ۶۵۰ هکتار دفع می‌کنند، اوضاع دفع آب‌های سطحی در بارش‌های آینده بهتر خواهد شد، اما مشکلات و موانعی داریم که باید برطرف شوند.

تلاش برای افزایش سرعت تخلیه آب با شناسایی نقاط آب‌گیر

رضا امینی شهردار اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در بارش اخیر ۳۵ نقطه آب‌گیر از سوی شهرداری اهواز شناسایی شده است، اما استانداری ۶۲ نقطه را آب‌گیر اعلام کرد که این میزان اختلاف به علت تفاوت در برداشت‌ها و نیز تعریف سطح آبگیری بوده است، اصلاح ۱۴ نقطه در تعهدات شهرداری اهواز، ۱۳ نقطه در تعهدات آبفا و ۶ نقطه به صورت مشترک توسط شهرداری و آبفا بوده و آبگیری در دو نقطه به علت برون‌ریز آب‌های سطحی دیگر ادارات به خیابان‌ها بوده است.

وی با اشاره به دلایل پیشرفت در سرعت تخلیه خیابان‌ها و نقاط آب‌گیر اهواز اضافه کرد: اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم، اما در بارش اخیر زمان تخلیه مانداب بین ۲ تا ۱۲ ساعت بوده که به‌طور میانگین ۷ تا ۸ ساعت ارزیابی شده و نسبت به سال‌های گذشته شرایط رو به جلویی است.

شهردار اهواز ادامه داد: به علت مسطح بودن شهر اهواز در سال‌های آینده پس از هر بارشی نیز مانداب خواهیم داشت اما تمام سعی و تلاش این است که با شناسایی نقاط آبگیر و برنامه‌ریزی در راستای رفع مشکل میزان تخلیه مانده به حداقل رسیده تا شرایط بهتری برای شهروندان ایجاد شود.

وی تاکید کرد: برای بارش پیش‌رو اقدامات در دو بخش مدیریتی و فنی خدماتی تقسیم بندی شده است و هر معاون شهردار به همراه یک مدیر سازمان موظف هستند در کنار مدیر یکی از مناطق هشت‌گانه با سایر تجهیزات و نفرات خود حضور داشته باشند و در صورت بروز هرگونه مشکلی اقدام کنند.

امینی میزان احتمالی بارش پیش رو را ۴۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: در این خصوص ۳۵ دستگاه مکنده، ۳۶ تانکر، ۲۳ پمپ sp و یک سری پمپ رزرو تهیه شده و آماده به کار است.

وی مناطق ۶ و ۸ را درگیرترین مناطق اهواز در بارش‌ها اعلام و تصریح کرد: در این جهت سپتیک کوی علوی به‌صورت موقت در زمان بارش‌ها فعال خواهد شد، همچنین با همکاری آبفا در پیچوار با اضافه شدن چند پمپ فشار تخلیه آب باران افزایش خواهد یافت.

پشتیبانی از دفع آب‌های سطحی را بیش از یکصد دستگاه ماشین

اسماعیل آخوند شوشتری، مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان خدمات موتوری به عنوان یکی از سازمان‌های پشتیبان و بازوی محرک شهرداری اهواز شناخته می‌شود که در بارندگی‌های اخیر نیز با تأمین ماشین‌آلات لازم برای جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی فعالیت می‌کند.

وی افزود: این سازمان دارای چهار دستگاه ماشین مکنده است که از این تعداد دو دستگاه توسط خود سازمان بازسازی و احیا شده است، علاوه بر آن با توجه به شرایطی که وجود دارد طی قراردادی ۴۰ دستگاه تانکر، ۴۰ دستگاه مکنده و سایر ماشین‌آلات مورد نیاز را برای جمع‌آوری آب‌های سطحی تأمین کند.

مدیرعامل سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز ادامه داد: علاوه تأمین ماشین‌آلات و پشتیبانی سازمان خدمات موتوری در دفع آب‌های سطحی معین منطقه شش شهرداری اهواز است، علاوه بر آن با همکاری سازمان پارک‌ها، تانکرهای این سازمان نیز برای عملیات دفع آب‌های سطحی فعالیت می‌کنند.

آخوند شوشتری با تاکید بر اینکه ظریفت ماشین‌آلات شهرداری اهواز برای دفع آب‌های سطحی کافی است، اضافه کرد: در بارندگی قبلی با استفاده از ماشین‌های سازمان و ماشین‌های استیجاری برای دفع آب‌های سطحی اقدام شد، با توجه به پیش‌بینی بارندگی از اوایل صبح روز دوشنبه برنامه‌ریزی لازم جهت پشتیبانی صورت گرفته و با تأمین بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین شامل تانکر، مکنده، بیل مکانیکی، جرثقیل و سایر موارد آمادگی لازم جهت جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی وجود دارد.

کد خبر 705542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.