روسیه پرتاب ماهواره کوثر ایران را به تاخیر انداخت

یک پژوهشگر فضایی گفت: ماهواره کوثر با پشت سر گذاشتن ۳۰۰ ساعت تست موفق قبل از پرواز، همچنین تست‌های سازگاری با پرتابگر، عملکرد پیروزمندانه‌ای از خود نشان داده است و از سوی ایران نقصی در ساخت ماهواره وجود ندارد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تاریخ پرتاب ماهواره کوثر طبق قرارداد ایران و روسیه آذرماه سال ۱۴۰۲ بود، اما به علت وجود نقص فنی در موشک پرتابگر روسی این پروژه به مدت ۶ ماه به تأخیر افتاد؛ لازم به ذکر است علاوه بر تاریخ پرتاب مکان پرتاب نیز تغییر کرده و قرار است پرتاب توسط پایگاه وستوچنی قرار گفته بر مدار ۵۱ درجه شمالی استان آمور روسیه انجام گیرد.

وی افزود: ماهواره کوثر با پشت سر گذاشتن ۳۰۰ ساعت تست موفق قبل از پرواز همچنین تست‌های سازگاری با پرتابگر عملکرد پیروزمندانه‌ای از خود نشان داده است و از سوی ایران نقصی در ساخت ماهواره وجود ندارد. تنها مشکل موجود پرتاب ماهواره است که تا ۶ ماه آینده توسط طرف روسی برطرف خواهد شد.

این پژوهشگر فضایی اذعان کرد: در حال حاضر تنها موشک پرتابگر ایران ماهواره‌بر قاصد متعلق به هوافضای سپاه است که توانایی پرتاب ماهواره‌هایی با وزن ۵۰ تا ۶۰ کیلوگرم را به مدار دارد.

بیات در راستای نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در ساخت ماهواره کوثر تاکید کرد: ساخت ماهواره کوثر با همت بلند هشت شرکت دانش‌بنیان صورت گرفته است و در نهایت شرکت دانش‌بنیان «امید فضا» از این ماهواره رونمایی کرد. سازمان فضایی ایران نیز به پاس تمام تلاش‌های انجام شده ریسک نکرده و پرتاب این ماهواره را به پرتابگری خارجی واگذار کرد. ماهواره سایوز با ۹۰ درصد پرتاب موفق در سال‌های گذشته، بهترین گزینه برای پرتاب ماهواره کوثر بود.

وی درباره ویژگی‌های ماهواره کوثر گفت: ماهواره کوثر ماهواره‌ای با وزن ۳۰ کیلوگرم با عمر عملیاتی دو سال است. این ماهواره با رزولوشن تصویربرداری رنگی دقت سه متر و تصویربرداری مادون قرمز با دقت ۵.۵ متر بازوی یاری‌کننده کشاورزان در دستیابی به اطلاعات کشاورزی دقیق است؛ اساس طراحی این سیستم بر مبنای پایش و تله متری با هدف دریافت داده برای خدمات کشاورزی است و همچون دیگر ماهواره‌های ایران در مدار لئو قرار خواهد گرفت.

کد خبر 705519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.