۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
حقوق کارگران افزایش می‌یابد؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار توضیحاتی درباره دستور جلسه امروز این شورا و امکان افزایش حقوق کارگران ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جلسه شورای عالی کار امروز _دوشنبه بیست‌ونهم آبان‌_ با دستور کار «رسیدگی به مسئله مسکن کارگری» برگزار می‌شود.

صولت مرتضوی، وزیر کار پس از برگزاری جلسه هشتم آبان شورای عالی کار اعلام کرد: «بررسی راهکارهای مختلف تأمین مسکن کارگران» و «موضوعات مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با کارگران» دستور جلسه بعدی شورای عالی کار است.

با وجود اینکه مشکل مسکن یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری است و بخش اصلی حقوق کارگران صرف اجاره‌بها و موضوع مسکن می‌شود، اما کارگران منتظر افزایش دستمزدها و ترمیم آن بودند، به دلیل آنکه در جلسه قبلی شورای عالی کار قرار بر این بود که تا پایان آبان، در قالب کمیته مزد شرکای اجتماعی موضوع ترمیم مزد را بررسی کنند و امید کارگران این بود که نتیجه‌ای در این زمینه حاصل شود.

بحث ترمیم و افزایش مزد کارگران مدت‌هاست که از سوی کارگران مطرح شده است و همچنان دولتی‌ها می‌گویند وزیر کار قول داده بود که در صورت افزایش حقوق کارمندان، دستمزدها نیز افزایش پیدا کند.

پاداش یک میلیون تومانی در قالب ترمیم مزد، سر سفره کارگران خواهد رفت

اکنون بعد از یک هفته از ابلاغیه سازمان اداری و استخدامی برای پرداخت پاداش یک‌میلیون تومانی به کارکنان دولت در مناسبت‌های مذهبی، نمایندگان کارگری در تلاش هستند به استناد امضایی که از وزیر کار گرفته‌اند، این پاداش را در قالب ترمیم مزد سر سفره کارگران نیز ببرند.

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به ابلاغ اعطای مزایای جانبی به کارکنان دستگاه‌های اجرایی به میزان یک میلیون تومان برای مناسبت‌های مذهبی اظهار کرد: در جلسه شورای عالی کار که روز دوشنبه برگزار می‌شود، درباره این ابلاغیه و تعمیم آن به جامعه کارگری گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی با اشاره به نشست قبلی شورای عالی کار که پیش از انتشار این ابلاغیه برگزار شد، افزود: گفت‌وگویی درباره نامه معاون اول رئیس‌جمهور در مورد اصلاحیه مصوبه افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان دولت داشته‌ایم که آیا این اصلاحیه مصداق افزایش حقوق کارمندان است یا خیر؛ اما در نشست بعدی حتماً این ابلاغیه را نیز مطرح خواهیم کرد.

در نشست قبلی شورای عالی کار که روزهای ابتدایی آبان برگزار شد، وزیر کار وعده داد در نشست بعدی شورا به درخواست کارگران برای ترمیم مزد رسیدگی شود؛ اما درست چند روز بعد از برگزاری نشست موضوع نشست بعدی را به «مسکن کارگری» اعلام کرد؛ اکنون نمایندگان کارگری از دعوت‌نامه رسمی برای جلسه شورای عالی کار خبر می‌دهند که در آن «ترمیم مزد» در دستور کار نیست.

دستمزد کارگران افزایش نخواهد یافت

علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره افزایش دستمزد کارگران اظهار کرد: متأسفانه در جلسه روز دوشنبه شورا، بحث افزایش دستمزد کارگران وجود ندارد؛ این در حالی است که افزایش دستمزدها باید در دستور کار قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به روند پیشین در این خصوص افزود: با توجه به موضوع تورمی که در بحث معیشت کارگران اتفاق افتاده وظیفه شورای عالی کار است که از نظر معیشتی کارگران را تأمین کند.

عضو شورای عالی کار با اشاره اختلاف نظرها در زمینه تفسیر قانون اساسی گفت: دولت اعتقاد دارد که افزایش دستمزدها در سال فقط یک بار باید اتفاق بیفتد، در صورتی که نمایندگان کارگران با تفسیر ماده ۴۱ معتقدند افزایش دستمزدها حداقل سالی یک بار باید افزایش پیدا کند.

خدایی افزود: هنگامی که تورم و قیمت نهاده‌های تولیدی افزایش پیدا می‌کند، دستمزد کارگران هم باید هم‌زمان با آن افزایش پیدا کند، در صورت افزایشی نبودن دستمزدها معیشت کارگان تأمین نمی‌شود، در حال حاضر وضعیت معیشت کارگران در وضعیت مناسبی نیست و متأسفانه دولت این نظریه را نمی‌پذیرد و در دستور کار قرار خود هم قرار نداده است.

وی ادامه داد: برای افزایش دستمزدها رایزنی‌هایی با نمایندگان مجلس برای متقاعد کردن دولت صورت گرفته است.

عضو شورای عالی تاکید کرد: با توجه به اینکه دستور کار شورا از قبل اعلام و افزایش دستمزدها در آن گنجانده نشده است، اما دیگر نمایندگان کارگران مجدد در جلسه روز دوشنبه درخواست افزایش دستمزدها را مطرح خواهند کرد.

کد خبر 705498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.