آخرین وضعیت آلودگی و پاکی هوا در کلانشهرهای ایران، آبان ۱۴۰۲

بر اساس داده‌های روز گذشته و امروز _بیست‌وهشتم آبان_ وضعیت شاخص کیفیت هوای کلانشهرهای کشور با قرار گرفتن بر موقعیت آلوده، سالم، ناسالم و پاک ثبت شده است که جزئیات آن را از نظر می‌گذرانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر نگاهی به وقت شنبه و امروز (یکشنبه) بیندازیم، می‌توان میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است، را به خوبی حس کرد، از این‌رو ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است که بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست، امروز کلانشهر یاسوج همچون روز گذشته تنها با یک اختلاف و قرار گرفتن روی عدد ۲۱۹ در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) به عنوان آلوده‌ترین شهر کشور ثبت شده است.

بر اساس آمارهای ثبت شده؛ امروز کلانشهرهای اصفهان و اهواز در وضعیت ناسالم (قرمز) قرار دارد، اما روز گذشته هیچ کدام از کلانشهرها در ردیف هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار نداشتند.

به این ترتیب، شاخص کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای شهرکرد، مشهد، بجنورد و شیراز در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، در حالی‌که روز بیست‌وهفتم آبان شهرهای بجنورد، اهواز و سمنان، در وضعیت (نارنجی) بودند.

لازم است به این نکته اشاره کنیم، براساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا؛ امروز کلانشهرهای کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، زنجان، سمنان، زاهدان، قزوین، سنندج، کرمان، خرم‌آباد و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد، اما در روز گذشته کلانشهرهای تبریز، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، شهرکرد، بیرجند، زنجان، زاهدان، شیراز، قزوین، کرمانشاه، خرم‌آباد و اراک بر مدار سالم و زرد بود.

همچنین سنجش کیفیت هوا امروز در کلان‌شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، قم، کرمانشاه و یزد در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد، در صورتی‌که روز بیست‌وهفتم آبان شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، قم، سنندج، کرمان و یزد بر مدار (سبز) بودند.

در همین راستا، امروز کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۱۶۴ و اهواز با شاخص ۱۶۶ در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) است، در حالی‌که روز بیست‌وهفتم آبان شهر اهواز با شاخص ۱۲۰ در ردیف هوای ناسالم (نارنجی) و اصفهان با شاخص ۶۶ برمدار سالم (زرد) قرار داشته است.

به این ترتیب؛ امروز شاخص کیفیت هوا در کلانشهرهای شهرکرد با شاخص ۱۰۴، مشهد با شاخص ۱۴۳، بجنورد با شاخص ۱۴۱، شیراز با شاخص ۱۰۴، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد، از این‌رو طی روز بیست‌وهفتم آبان شهرهای شهرکرد با شاخص ۵۵ و شیراز با شاخص ۷۸ در وضعیت سالم بودند، اما بجنورد با شاخص ۱۰۴ همچنان در وضعیت (نارنجی) و مشهد که با شاخص ۲۷۴ بسیار ناسالم (بنفش) جزو آلوده‌ترین شهر در کشور بود، امروز در مدار ناسالم (نارنجی) قرار دارد.

در همین راستا، امروز دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۸۹، بوشهر با شاخص ۶۰، تهران با شاخص ۸۱، بیرجند با شاخص ۵۷، زنجان با شاخص ۹۴، سمنان با شاخص ۷۳، زاهدان با شاخص ۵۸، قزوین با شاخص ۹۷، سنندج با شاخص ۵۶، کرمان با شاخص ۵۵، خرم‌آباد با شاخص ۷۵، اراک با شاخص ۹۶، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد که براساس شاخص کیفی هوا طی روز بیست‌وهفتم آبان شهرهای کرج با شاخص ۶۶، بوشهر با شاخص ۸۲، تهران با شاخص ۷۵، بیرجند با شاخص ۵۱، زنجان با شاخص ۶۵، زاهدان با شاخص ۵۳، خرم‌آباد با شاخص ۶۹، اراک با شاخص ۶۱، قزوین با شاخص ۸۳ همچون امروز در وضعیت سالم (زرد) هستند، اما سمنان با شاخص ۱۰۲ در وضعیت (نارنجی)، سنندج با شاخص ۲۹ و کرمان با شاخص ۳۵ در وضعیت پاک (سبز) قرار داشته‌اند.

لازم است بدانیم که وضعیت هوای امروز کلان‌شهرهای تبریز با شاخص ۲۹، ارومیه با شاخص ۲۷، اردبیل با شاخص ۲۳، ایلام با شاخص ۲۵، قم با شاخص ۳۲، کرمانشاه با شاخص ۴۶، یزد با شاخص ۳۳ در وضعیت هوای پاک (سبز) جزو هفت کلانشهر پاک در کشور قرار دارند که طی روز گذشته؛ شهرهای ارومیه با شاخص ۳۷، اردبیل با شاخص ۲۳، ایلام با شاخص ۲۷، قم با شاخص ۳۲، یزد با شاخص ۴۴ در وضعیت پاک (سبز) قرار داشته است، اما تبریز با شاخص ۷۰ و کرمانشاه با شاخص ۶۸ در ردیف شهرهای سالم بودند.

همچنین امروز شرایط کیفی هوای کلانشهرهای گرگان، رشت، ساری، همدان و بندرعباس ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته وضعیت شهرهای گرگان، رشت، ساری، خرم‌آباد و بندرعباس نیز بدون داده بودند، اما شهر همدان با شاخص ۷۲ در شرایط سالم قرار داشته است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 705439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.