۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۶
آلرژی آمریکا به آتش‌بس در غزه

جو بایدن تاکید کرده است که «آتش‌بس به معنی صلح نیست» اما کشورهای منطقه به او هشدار داده‌اند که با حمایتش از رژیم صهیونیستی، یک نسل مسلمانان را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روزنامه فایننشال تایمز نوشته است که جو بایدن مجدد مخالفت خود با آتش بس در غزه را تکرار کرد و خواستار آزادی تمام زندانی‌های نزد حماس و تسلیم مشارکت‌کنندگان در عملیات طوفان‌الاقصی شد.

آلرژی آمریکا به آتش‌بس در غزه

این در حالی است که برخی مقامات آمریکا با صحبت‌هایشان جنایات رژیم صهیونیستی را توجیه کرده‌اند. با توجه به اینکه تنبیه دسته‌جمعی یک جنایت جنگی است، آمریکا همدست آنها در این جنایات است. به گزارش وبگاه خبری مادرجونز، برت مک‌گرک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و آفریقای شمالی کاخ سفید، شنبه طی نشستی در بحرین اعلام کرد که در صورت آزادسازی زندانیان، کمک بیشتری می‌تواند وارد غزه شود.

رژیم صهیونیستی و آمریکا با تعمیق بحران بشری در غزه و جلوگیری از جریان کمک‌رسانی به دنبال آزاد کردن زندانیان نزد حماس هستند بدون اینکه به آتش‌بس و صلح متعهد شوند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، جلوگیری آگاهانه از جریان کمک‌های بشردوستانه یک جنایت جنگی است.

در بخش دیگری از این نشست مک‌گرک سیاست دولت بایدن را تصریح کرد که مخالفت‌هایشان با رژیم صهیونیستی را فقط به صورت خصوصی اعلام می‌کنند و نه جلوی عموم: «ما به یک کشور دیگر نخواهیم گفت چگونه سوگواری کند یا از خودش محافظت کند، اما به عنوان دوست و شریک آن، سعی خود را خواهیم کرد و بهترین مشورت و پیشنهادها را خواهیم داد.» این صحبت مک‌گرک واکنش‌های زیادی را برانگیخته با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی به نظر برنامه‌ای برای پایان به کشتار در غزه ندارد و مک‌گرک آن را نوعی سوگواری توصیف کرده است.

آلرژی آمریکا به آتش‌بس در غزه

روزنامه فایننشال تایمز در ادامه نوشته است که جو بایدن در یادداشتی که شنبه شب در واشنگتن پست منتشر شد خواستار آزادی تمام زندانیان نزد حماس و تسلیم رهبران و مشارکت‌کنندگان در عملیات هفتم اکتبر شد که نشانی از شکاف ادراکی میان واشنگتن و کشورهای منطقه است که خواهان آتش بس فوری هستند.

به گفته این روزنامه، بایدن همچنین در یادداشت خود استدلال کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین باید پس از پایان جنگ، غزه و کرانه باختری را اداره کند و از رهبران رژیم صهیونیستی خواست تا خشونت افراطی علیه فلسطینیان را در کرانه باختری متوقف کنند. بایدن افزود که ایالات متحده آماده است در همین راستا گام‌های خود را بردارد، از جمله ممنوعیت ویزا برای افرادی که به غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری حمله می‌کنند. گامی نمادین از آنجایی که شهرک‌نشینان افراطی اشغالگر صهیونیست علاقه‌ای به رفتن به آمریکا ندارند و به همین دلیل به دنبال کوچ اجباری فلسطینیان هستند.

فایننشال تایمز همچنین به نشست مک‌گرک در بحرین و پافشاری وی بر شرط آزادی زندانیان در ازای وقفه بشردوستانه اشاره کرده، اما نوشته است که مقامات ارشد اردن و عربستان سعودی، دو تن از شرکای مهم واشنگتن، در همان نشست، اسرائیل را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کردند.

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، گفت که اسرائیل ۳.‏۲ میلیون فلسطینی غزه‬ را گروگان گرفته است: «جلوگیری از دسترسی به غذا، دارو، سوخت برای غزه جنایت جنگی است. قوانین بین‌المللی باید برای همه یکسان اعمال شوند، اما پیام این است که اسرائیل می‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد.»

به گفته رسانه‌های سعودی، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه کنفرانس گفت‌وگوی منامه از جامعه بین‌المللی خواست تا در برابر تمام نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی که توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه غیرنظامیان غزه انجام می‌شود، موضع‌گیری کند و خاطرنشان کرد که مقصد بعدی کمیته وزرای نشست اسلامی-عربی برای پایان جنگ غزه چین است؛ گرچه برخی تحلیلگران معتقد هستند که این اقدام نمایشی است و راه اصلی متوقف کردن این جنایات اعمال فشار بر همدست رژیم صهیونیستی، آمریکا است.

به گفته فایننشال تایمز، ایالات متحده و قطر -که میزبان دفتر سیاسی حماس است- مذاکرات را برای آزادی ده‌ها گروگان غیرنظامی بر اساس توافقی که منجر به توقف حملات رژیم اسرائیل و اجازه کمک‌های بیشتر به نوار غزه می‌شود، تسهیل کرده‌اند، حماس همچنین خواستار آزادی زنان و کودکان فلسطینی زندانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

افراد مطلع از جزئیات این مذاکرات به این روزنامه گفته‌اند که گفت‌گو مدام به بن‌بست می‌خورند زیرا حماس خواستار یک وقفه پنج‌روزه است، در حالی که رژیم اسرائیل بازه زمانی کوتاه‌تری به همراه رصد هوایی تحرکات حماس می‌خواهد. آن‌ها همچنین بر آزادسازی کدام زندانیان فلسطینی و مکان تحویل آنها به توافق نرسیده‌اند. مک‌گرک در نشست بحرین افزوده است که آزادی تعداد زیادی از زندانیان نزد حماس «به توقف طولانی‌مدت درگیری‌ها و افزایش عظیم جریان کمک‌های بشردوستانه منجر می‌شود و صدها کامیون می‌توانند به‌طور مداوم از مصر وارد غزه می‌شوند.»

رژیم صهیونیستی از ابتدا جنگ تاکید داشته که هدفش نابودی کامل حماس است، اما مقامات کشورهای عربی تاکید دارند که حذف کامل حماس غیرممکن است زیرا در جامعه فلسطینی غزه ریشه دارد و ادامه رنج مردم غزه باعث تحریک بیشتر مبارزه مسلحانه و دامن زدن به بی‌ثباتی منطقه می‌شود. آنها همچنین ابراز کرده‌اند که ایالات متحده از استانداردهای دوگانه در مورد اسرائیل استفاده کند.

آلرژی آمریکا به آتش‌بس در غزه

به گفته فایننشال تایمز، رژیم صهیونیستی از زمان شروع جنگ و با تشدید بحران انسانی در نوار غزه، اجازه داده است که کمک به غزه به صورت قطره‌ای وارد شود. بیش از ۱.۵ میلیون نفر آواره کرده است و به‌تازگی مقامات این رژیم گفته‌اند که آماده گسترش تهاجم زمینی به جنوب غزه هستند، جایی که وقتی حمله زمینی در شمال پرجمعیت نوار غزه شروع شد، به فلسطینیان دستور فرار به آنجا را دادند. رژیم غاصب پس از رسوایی در بیمارستان شفا با توجه به ادعاهای دروغین مکرر وجود پایگاه فرماندهی حماس در زیر بیمارستان، تصمیم به نابودی جنوب غزه گرفته‌اند تا جنایت پاک‌سازی قومی خود را تکمیل کرده باشند.

فایننشال تایمز به نقل از مقام ارشد عربی نوشته است که نگرانی‌هایی وجود دارد که سطح خشم جهان اسلام از رنج غزه باعث ایجاد تهدید برای امنیت داخلی کشورهای عربی، همچنین امنیت منطقه شده است. این مقام معتقد است که رژیم صهیونیستی با ادامه جنگ به ریشه خود تیشه می‌زند و در نهایت امنیت و بازدارندگی نصیبش نخواهد شد زیرا رنج مردم غزه، خشمی را در اردن، مصر و سایر کشورهای مسلمان فعال خواهد کرد و واشنگتن نسلی از مسلمانان را از دست خواهد داد.

آلرژی آمریکا به آتش‌بس در غزه

کد خبر 705377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.