تجارب موفق هوشمندتر شدن شهرها با بهبود حمل‌ونقل

بهبود حمل‌ونقل عمومی با استفاده از هوش مصنوعی نقش بسزایی در هوشمندسازی و پایداری شهرها در سراسر جهان دارد و به‌کارگیری ابزارهای حمل‌ونقل هوشمند در بهره‌گیری شهرها از مزایای هوشمندی وسایل‌نقلیه هوشمند ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهرهای هوشمند در حال تغییر دنیا به سمت مثبت هستند. مزایای این شهرها از جمله کاهش تراکم ترافیک، کاهش آلودگی، کاهش هزینه بهره‌برداری و بهبود ایمنی بسیار زیاد است. برای مثال شهرهای هوشمند از اطلاعات جغرافیایی برای ایجاد جاده‌های کارآمد و کاهش تراکم ترافیک استفاده می‌کنند، با توجه به ابتکارات شهر هوشمند، کیفیت هوا به‌طور مداوم بهبود یافته است، این شهرها از حسگرهای پیشرفته برای کنترل سیستم‌های تهویه مطبوع، پارکومترها و چراغ‌های خیابان استفاده می‌کنند و با استفاده از دوربین‌های هوشمند، افسران پلیس را قادر می‌سازند برای اطمینان از ایمنی، سریع‌تر به تماس‌ها پاسخ دهند.

راه‌حل‌های حمل‌ونقل هوشمند نیز در این شهرها کارآمدتر، پایدارتر و ایمن‌تر است و روش جدیدی برای زندگی و تجارت به‌دست می‌دهد. برای ارائه این مزایا، آینده‌نگری در نحوه برنامه‌ریزی، طراحی و توسعه شهرها بسیار ضروری است.

هوشمندتر شدن به‌واسطه حمل‌ونقل / الگوبرداری از یک تجربه موفق

استکهلم سوئد به‌واسطه یک برنامه پنج ساله شهر هوشمند به نام «هوشمندتر شدن» موفق شد در کنگره جهانی شهر هوشمند اکسپو ۲۰۱۹ در بارسلونا اسپانیا عنوان هوشمندترین شهر جهان را از آن خود کند. این برنامه از سیستم‌ها و مفاهیم شهر هوشمند فناوری اطلاعات در چهار پروژه از سه حوزه استفاده کرد که یکی از آن‌ها سبزتر کردن حمل‌ونقل بود. پروژه‌ها در استکهلم سوئدی، بارسلونای اسپانیا و کلن آلمان اجرایی شدند و همگی تأثیر مثبتی داشتند. بنابراین بهترین الگو برای شهرهای دیگر جهان به‌منظور سبزتر شدن به‌شمار می‌روند. این پروژه‌ها شامل موارد زیر است.

هوشمند کردن تحویل بار

خرید آنلاین برای خریداران عالی، اما برای ترافیک ناخوشایند است، زیرا دریافت سفارشات بیشتر به معنای تعداد بیشتری ون و کامیون در جاده‌ها است که تراکم ترافیک، تولید دود و سر و صدای بیشتر منجر می‌شود. برنامه هوشمندتر شدن از دو جهت با این مسأله مقابله کرد.

اولین مورد آسان‌تر کردن حمل‌ونقل بسته‌ها با ایجاد یک اتاق بسته‌های پستی در یک بلوک آپارتمانی در سوئد بود که مستأجران می‌توانستند هر زمان که بخواهند با یک برنامه تلفن هوشمند به آن دسترسی داشته باشند. این امر احتمال گم‌شدن بسته‌ها را از بین برد. کل فضا به کمک وب‌کم‌ها زیر نظر قرار دارد تا از دزدی در آن جلوگیری شود و از آنجا که بسته‌ها را می‌توان در هر زمانی تحویل داد، پیک‌ها می‌توانند با دوچرخه به جای ون حرکت و به کاهش ترافیک و آلودگی کمک کنند. ۸۸ درصد از کاربران استکهلم از این ایده راضی بودند.

دومین راهکار در بارسلونا پیاده‌سازی شد و شامل استفاده از دوچرخه به جای اتومبیل و ون برای ارسال بسته‌های پستی در مرکز شهر به سمت مقصد نهایی بود. در این طرح از حسگرهای روی دوچرخه‌ها برای کمک به نقشه‌برداری مسیرها و نظارت بر وضعیت سرویس‌ها استفاده شد و نتیجه پیاده‌سازی آن کاهش تقریباً ۹۶ درصدی انتشار کربن، کاهش ۹۸ درصدی مصرف سوخت و کاهش ۲۲ درصدی سر و صدا بود.

تجارب موفق هوشمندتر شدن شهرها با بهبود حمل‌ونقل

مدیریت بهتر ترافیک

شهرها در برنامه هوشمندتر شدن از حسگرهایی برای پیگیری ترافیک، ارائه اطلاعات لحظه‌ای سفر به مردم و توسعه گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی برای تردد روزانه استفاده کردند. در بارسلونا یک ابزار ترافیک مدل با استفاده از داده‌های واقعی اجرا شد که تأخیر را ۳۹ درصد، تراکم ترافیک را تا ۲۸ درصد و کربن را تا ۱۵ درصد کاهش داد.

در استکهلم، یک اپلیکیشن گوشی هوشمند به مردم کمک کرد تا سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنند و به رانندگان وسایل‌نقلیه الکتریکی در پیدا کردن نقاط شارژ کمک کرد. به این ترتیب حمل‌ونقل سبزتر و هوشمندتری برای شهر فراهم آورد. در استکهلم همچنین به کمک سیگنال‌های ترافیکی هوشمند حق تقدم برای تردد به کامیون‌هایی داده شد که از سوخت‌های پاک استفاده می‌کردند، به این ترتیب مالکان این ناوگان حمل بار به منابع سوخت سبزتر روی آوردند.

موفقیت برنامه هوشمندتر شدن استکهلم در این بخش شهرهای بیشتری را به استفاده از سیستم‌های نظارت بر ترافیک سوق داد تا از مزایای عمده‌ای مانند آلودگی کمتر و زمان سفر کوتاه‌تر بهره‌مند شوند.

استفاده از سوخت‌های جدید

بخش بزرگی از هوشمندسازی و سبزتر کردن شهرها شامل تغییر حمل‌ونقل به خودروهای برقی یا خودروها و کامیون‌هایی است که از منابع انرژی غیرفسیلی دیگر استفاده می‌کنند. برنامه هوشمندتر شدن شهرها با قرار دادن نقاط شارژ خودروهای برقی در شهرها توانست انتشار ۶۸ تن کربن در سال را در بارسلونا و ۴۲ تن در سال را در کلن کاهش دهد. در استکهلم نیز پس از ساخت هفت ایستگاه سوخت زیستی به‌عنوان بخشی از این برنامه، ۱۰ درصد افزایش در کامیون‌های سنگین با سوخت سبز مشاهده شد.

افزایش گزینه‌های حمل‌ونقل

بسیاری از ساکنان شهرها تنها برای تردد به محل کار از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند و در اوقات فراغت خودروهای شخصی را ترجیح می‌دهند. به این ترتیب برنامه «هوشمندتر شدن» از خودروهای برقی اشتراکی و دوچرخه باری گرفته تا مراکز حمل‌ونقل چندگانه و سیستم‌های تاکسی هوشمند طیف وسیعی از مفاهیم حمل‌ونقل جدید را آزمایش کرد. اشتراک‌گذاری خودرو در حال حاضر در سراسر جهان در حال افزایش است. این طرح به سبزتر شدن شهرها و کاهش تعداد ماشین‌ها در خیابان کمک می‌کند.

خدمات تردد این‌چنینی نیاز به محل‌های پارک خودرو را کاهش می‌دهد و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل را آسان‌تر می‌کند. در شهرهایی که شاهد افزایش استفاده از وسایل‌نقلیه الکتریکی هستند، این برنامه‌ها با افزایش تردد کم‌کربن برای افراد بیشتری همراه است و برای آن‌ها شهرهایی پایدارتر به ارمغان می‌آورد.

پالرموی ایتالیا یکی از شهرهای موفق ایتالیایی است که طرح یکپارچه خودرو و دوچرخه اشتراکی را برای معلولان با موفقیت پیاده کرده است.

تجارب موفق هوشمندتر شدن شهرها با بهبود حمل‌ونقل

ابزارهای حمل‌ونقل هوشمند

هوشمندتر شدن بسیار فراتر از ساخت خانه‌های جدید و بهره‌گیری از امکانات هوشمند در بافت شهرها است. این گزینه باید همه بخش‌ها را از زیرساخت‌های شهری و ایمنی مردم تا پایداری گزینه‌های حمل‌ونقل شهر را در برگیرد.

برنامه‌ریزان شهری با اجرای راهکارهای حمل‌ونقل هوشمند پتانسیل ایجاد تغییر واقعی در جهان را دارند. ابزارهای زیادی در حمل‌ونقل هوشمند وجود دارد که برای بهبود تردد شهری و تسهیل سفر برای مردم استفاده می‌شود. این ابزارها شامل اپلیکیشن‌هایی برای حمل‌ونقل عمومی، وسایل حرکتی شخصی، دوچرخه‌های مشترک، ماشین‌های خودران و وسایل‌نقلیه الکتریکی می‌شود که هر کدام پتانسیل ارائه زمان‌های کوتاه‌تر حمل‌ونقل، تردد سریع‌تر، کاهش سطح آلودگی، کیفیت هوای پاک‌تر، اقدامات ایمنی بهبود یافته و دسترسی به اطلاعات در مورد مسیرهای حمل‌ونقل را دارند. در ادامه با پنج نمونه از این ابزارها آشنا می‌شویم.

علائم ترافیکی تطبیقی

علائم ترافیکی تطبیقی برای کاهش ازدحام و کمک به جریان ترافیک کارآمدتر با تنظیم زمانی عمل می‌کنند. در واقع به‌جای سیگنال‌های زمان‌بندی‌شده قدیمی، سیگنال‌ها با استفاده از حسگرها می‌توانند به‌طور روان و در زمان واقعی به تغییرات جریان ترافیک پاسخ دهند. داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط این حسگرها همچنین می‌تواند از طریق رایانه‌های داخلی متصل به دستگاه‌های هوشمند یا سیگنال‌های جهت، با ارسال سیگنال‌ها به ترافیک برای هدایت وسایل‌نقلیه به دور از مسیرهای شلوغ مورد استفاده قرار گیرد.

بزرگراه‌های دیجیتال نیز با استفاده از نقشه‌های دیجیتال برای ارائه اطلاعات بلادرنگ در مورد شرایط ترافیکی به رانندگان برای صرفه‌جویی در زمان، سوخت و هزینه کمک می‌کنند.

راه‌حل‌های هوشمند حمل‌ونقل عمومی

معرفی راه‌حل‌های حمل‌ونقل عمومی هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی به مسافران در مدیریت زمان حمل‌ونقل و ایمنی خود کمک می‌کند و شامل ارائه اطلاعات بی‌درنگ درباره زمان‌بندی اتوبوس‌ها، اختلالات سرویس و زمان تخمینی رسیدن به ایستگاه‌های مختلف می‌شود. اتومبیل‌های خودران، حمل‌ونقل فضایی و حمل‌ونقل عمومی هوشمند نمونه‌هایی از استفاده از راه‌حل‌های نوآورانه در شهرهای هوشمند به‌شمار می‌رود.

تاکسی‌های خودران بخشی از این راه‌حل‌ها به‌شمار می‌روند که به کمک هوش مصنوعی به مسافران این امکان را می‌دهند که به‌صورت راحت و کارآمد بین مبدا و مقصد جابه‌جا شوند.

اتوبوس‌های شهری هوشمند نیز که می‌توانند با استفاده از تلفن، تبلت و GPS توسط رانندگان از راه دور کنترل شود، برای کاهش تصادفات رانندگی با تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران و استفاده از نقشه‌های دیجیتال برای مسیریابی طراحی شده‌اند.

آمریکا، چین، ژاپن و کره از جمله کشورهایی هستند که تلاش مضاعفی را در ورود این خودروها به بافت شهری داشته‌اند.

تجارب موفق هوشمندتر شدن شهرها با بهبود حمل‌ونقل

گزینه‌های دوچرخه و عابر پیاده

مسیرهای دوچرخه‌سواری بخش مهمی از هر راه‌حل حمل‌ونقل هوشمند است و با برداشتن سنگ‌فرش جاده‌ها ایجاد می‌شود تا بتوان آن را با مواد صاف مانند بتن و آسفالت جایگزین کرد و دوچرخه‌سواری ایمن‌تر در شهرها به ارمغان آورد. این اقدامات در بهبود مسیرهای پیاده‌روی نیز مؤثر است. با استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای اتصال مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روها به دیگر گزینه‌های حمل‌ونقل می‌توان ایمنی دوچرخه‌سواران و عابران پیاده را افزایش داد. این اقدام افراد بیشتری را به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری تشویق می‌کند و نتیجه آن کاهش بیشتر ازدحام و آلودگی است.

دبی میزبان هوشمندترین مسیر دوچرخه‌سواری جهان موسوم به لوپ است.

راه‌حل‌های پارکینگ هوشمند

مقامات حمل‌ونقل شهری به‌طور فزاینده‌ای در حال استفاده از حسگرهایی برای اندازه‌گیری ترافیک و حمل‌ونقل عمومی هستند. داده‌هایی که این حسگرها در مورد زمان و مکان راحت‌تر پارک کردن وسیله‌نقلیه ارائه می‌دهد باعث کاهش زمان پارک، کاهش ازدحام و کاهش سوخت مصرفی برای یافتن جای پارک می‌شود. بخشی از راه‌حل‌های حمل‌ونقل اشتراکی شامل مکان‌های پارک رزروشده برای خودروهای مشترک می‌شود که باید نزدیک به سیستم حمل‌ونقل عمومی و در صورت الکتریکی بودن وسایل‌نقلیه باید نزدیک به ایستگاه‌های شارژ خودروها باشد.

سان‌فرانسیسکو، سنگاپور، برلین، سانتیاگو و سیدنی میزبان هوشمندترین پارکینگ‌های جهان هستند.

فناوری خودرو با زیرساخت

فناوری خودرو با زیرساخت یک سیستم ارتباطی میان وسایل‌نقلیه و زیرساخت‌های ترافیکی است که آن‌ها را قادر می‌سازد به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند، به هم پاسخ دهند و سفر خود را بهتر هماهنگ کنند. اطلاعات ارسال‌شده به خودروهای متصل شامل اطلاعات لحظه‌ای ایمنی جاده‌ها، داده‌های مربوط به شرایط ترافیکی، هشدارهای آب‌وهوایی و مواردی از این قبیل می‌شود. راه‌حل‌های خودرو متصل شامل سیستم کروز کنترل تطبیقی، برنامه‌ریزی مسیر خودکار و ترمز خودکار خودرو می‌شود.

تجارب موفق هوشمندتر شدن شهرها با بهبود حمل‌ونقل

مزایای بهره‌گیری از حمل‌ونقل هوشمند

  • حمل‌ونقل هوشمند به‌طور مؤثرتری مدیریت می‌شود، زیرا حجم داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند بسیار زیاد است و با سیستم‌های هوش مصنوعی که می‌توانند این داده‌ها را در لحظه تجزیه‌وتحلیل کنند.
  • حمل‌ونقل هوشمند با کارایی بیشتری مدیریت می‌شود و با بهبودهای مداوم از جمله نحوه مدیریت حمل‌ونقل عمومی در شهرهای هوشمند کارآمدتر می‌شود.
  • حمل‌ونقل هوشمند از تعداد کارکنان گرفته تا مقدار انرژی و گاز مصرفی، هزینه‌ها را در کل زیرساخت‌های حمل‌ونقل کاهش می‌دهد.
  • حمل و نقل هوشمند ایمن‌تر است، زیرا سیستم‌های حمل‌ونقل مبتنی بر هوش مصنوعی خسته، احساساتی و دچار حواس‌پرتی نمی‌شوند که نتیجه آن تصادفات کمتر و سفرهای سریع‌تر و کارآمدتر است.
  • حمل‌ونقل هوشمند شهرها را پایدارتر می‌کند، زیرا کاهش هزینه‌های مصرف انرژی برای مدیریت، و کم شدن تعداد حوادث باعث بهبود زندگی جمعیت یک شهر می‌شود و همراه با مصرف انرژی و سطح آلودگی کمتر، مراکز شهری پایدارتر خواهند شد.
کد خبر 705364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.