انتقال آب دریا دست‌اندازی صنایع به شرب و کشاورزی را قطع می‌کند

وزیر نیرو گفت: ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریا انتقال می‌یابد، با بهره برداری از این پروژه صنعت کشور می‌تواند کاملاً خودکفا و بدون دغدغه به آب دست یافته و دست‌اندازی به شرب و کشاورزی نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی اکبر محرابیان عصر امروز_بیست‌و هشتم آبان_ در نشستی که در استانداری اصفهان با محوریت انعکاس مطالبات مردمی حول محور احیای رودخانه زاینده‌رود و بیان مطالبات مردمی در این بخش به وزیران کشور و نیرو در حال برگزاری است، اظهار کرد: دغدغه همه حاضران از استان نخبه پرور اصفهان تشکر می‌کنم که دردهای استان را بیان کردند.

وی با بیان اینکه از همه خواهش می‌کنم توجه داشته باشند نکات در سطح ملی گفته خواهد شد و سپس به حوضه می‌پردازیم، افزود: آیا شرایط موجود حوضه زاینده رود فقط مخصوص این حوضه است و یا در دیگر حوضه‌های آبریز کشور هم شرایط مشابه داریم یا خیر.

وزیر نیرو تصریح کرد: کشوری هستیم که در مسیر رشد قرار داریم، هم رشد جمعیت، اشتغال، صنعت، کشاورزی و رشد رفاه و بهداشت عمومی، همه کشورهایی که در این مسیر قرار داشته‌اند به ویژه کشورهایی که اقلیم مشابه کشور ما داشته‌اند شرایط موجود را درک کرده و یا در مشکلات آن دست و پا می‌زنند.

محرابیان افزود: ۴۰ سال پیش سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر سالانه ۶۵۰۰ متر مکعب بوده و امروز سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است زیرا رشد جمعیت، کاهش بارش‌ها و رشد شدید پارامترهای اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را داشته‌ایم که مصرف آب داشته‌اند و این شرایط را در نقاط مختلف کشور می‌بینیم.

وی ادامه داد: اگر حوضه آبریز منتهی به تهران را بررسی کنیم نشان می‌دهد روزها و سال‌های گذشته این دشت‌ها حاصلخیز و کشاورزان مشغول فعالیت بودند و با رشد جمعیت و صنعت شرایط دگرگون شده به نحوی که امروزه در تهران از مرکز تا غرب و شرق حوضه‌های آبریز فقط صرف تأمین آب شرب و بهداشت می‌شود و در نقاط مختلف کشور این شرایط وجود دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه شرایط فعلی مخصوص استان اصفهان و حوضه آبریز زاینده رود نیست، تاکید کرد: ضمن احترام به گفته‌های حاضران در جلسه باید توجه داشت، بیان یک موضوع و حل آن دو موضوع متفاوت است، در رفع مشکل باید بدون احساس و طبیبانه به گونه‌ای رفتار کنیم که منجر به حل مسئله شود.

محرابیان تصریح کرد: بیان درد با ادبیات مختلف شایسته این جلسه است زیرا به دنبال حل مسئله هستیم، اما باید دید آیا می‌توانیم مسائل و مشکلات حوضه را برطرف کرده که به نقطه‌ای برسیم که تاحدودی تعادل بین مصارف و منابع به وجود آید، آن هم در حوضه‌ای که چند صد میلیون متر مکعب در شرایط فعلی کسری داریم، این کار شدنی است و گام‌هایی برای آن برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: در آبان ۱۴۰۰ جلسه‌ای در همین سالن با حضور کشاورزان برگزار شد که آن جلسه مبدا تصمیمات بسیاری بود. خلاصه موضوعات بیان شده در آن جلسه شامل این بود که نوع تقسیم آب بین کشاورزی و صنعت مورد اعتراض کشاورزان بود، همچنین تبعیض در بالادست، میان دست و بالادست موضوع دیگری بود که کشاورزان استان نسبت به آن اعتراض داشتند.

وزیر نیرو تصریح کرد: مصارف شرب نیز از جمله مسائلی بود که در جلسه دو سال گذشته مطرح شد، عدم فعال بودن پروژه‌هایی که از سال‌های گذشته در این حوضه تعریف شده نیز مورد اعتراض کشاورزان بود، همچنین کشاورزان نسبت به نبود یک برنامه منسجم متحد مشخص معین با تراز بودن منابع ومصارف معترض بوده و خواستار شفافیت در این زمینه شدند.

محرابیان با بیان اینکه پس از دو سال اقدامات انجام شده برای رفع این معضلات را مطرح خواهم کرد، گفت: برای رفع این مسائل نیازمند برنامه مشخص برای سهم بخش‌های مختلف و اقدامات سازه‌ای و مدیریت منابع هستیم تا با حداقل منابع بیشترین آورده و مصرف را داشته باشیم، هستیم.

به گفته وی، تمامی مطالعاتی که در حوضه آبریز زاینده‌رود از پیش از انقلاب و حتی مشاوران خارجی انجام شده بود، جمع‌آوری و در یک برنامه جامع و تعادلی که بتواند بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کند، تعریف شد.

گواهی می‌دهم برای زاینده‌رود هر هفته جلسه گذاشتیم

وزیر نیرو تاکید کرد: عدالت، شفافیت و قانون‌گرایی، سه اصل مهمی است که باید در برنامه‌ها مورد توجه باشد، عدالت حکم می‌کند که برداشت در هر نقطه‌ای از حوضه نه متناسب با فاصله بلکه متناسب با تخصیص و براساس عدالت انجام شود.

محرابیان با بیان اینکه هزاران برداشت در هزاران نقطه حوضه آبریز زاینده‌رود انجام می‌شود، بیان داشت: با استفاده از آخرین تکنولوژی‌های شناخته شده و کنتور هوشمند از طریق دیسپاچینگ ملی، سهم هر کشاورز و حقابه‌بر متناسب با موجودی آب و نه متناسب با خیالات، مشخص شد، در نتیجه این اقدام، سه سال متوالی با وجود دو سال بسیار خشکی که پشت سر گذاشتیم، در آبان‌ماه مخزن زاینده‌رود مدیریت شد.

وی ادامه داد: من گواهی می‌دهم، هر هفته برای زاینده‌رود جلسه گذاشتیم و حتی ۱۰ میلیون متر مکعب آب هم منحرف نشد، عددی که در شهریورماه پشت سد باقی بود، در اسفند ۱۴۰۱، در ترازنامه میزان خروجی متناسب بود. افرادی مراجعه کردند و سهم بیشتری می‌خواستند اما متناسب با سهم کشاورزان آب در زمان مشخص تحویل داده شد.

وزیر نیرو بیان داشت: اگر روی منابع آب مدیریت نکنیم، امکان مدیریت دریاها نیز وجود ندارد. امروز با افتخار و شجاعت بیان می‌کنیم که زاینده رود شرایطی دارد که می‌توانیم منابع را با استفاده از سیستم و متناسب با جدول مدیریت کنیم.

محرابیان با بیان اینکه رشد جمعیت، رشد صنعت، تولید و اشتغال واقعیت است، تصریح کرد: معنای مطالبه آب رشد کشور و ایجاد اشتغال است و باید تلاش کنیم با مدیریت، اجرای پروژه‌ها و روش‌های مختلف پاسخگوی نیاز مردم باشیم، باید انتظاراتمان را با منابع تنظیم کنیم، سرانه مصرف شرب استان اصفهان خوب است که قدردانی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تدوین منابع و مصارف مهم‌ترین شیوه مدیریتی است که در دست انجام است، تاکید کرد: همچنین در بخش اقدامات سازه‌ای، پروژه خرسان اولین پروژه‌ای است که باید به راه بیفتد.

محرابیان تصریح کرد: وزیر کشور دو روز گذشته از این پروژه بازدید کرده و اعلام کردند بخش‌هایی از پروژه شبانه‌روزی در حال اجراست، برای تأمین مالی مطلوب این پروژه از اعتبارات موجود جمهوری اسلامی در چین به صورت ال سی، منابع لازم پیش بینی شد تا پروژه سرعت بگیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: من به ابعاد مختلف کوهرنگ سه آشنایی دارم، از فصل بارشی امسال، حقوق حوضه زاینده‌رود از این ایستگاه به طور کامل انجام می‌شود، در تأمین اعتبارات اهالی آنجا نیز نکاتی وجود داشت و قرار شد وزیر کشور آن را تأمین کند.

محرابیان تصریح کرد: گزارش‌های زمین شناسی نشان می‌داد ساختگاه نقطه کوهرنگ سه فرار شدیدی دارد و اگر سدی ایجاد شود نمی‌توان آبی ذخیره کرد، از این رو بهترین مشاور کشور در منطقه مستقر شد و با نظارت دقیقی که انجام شد متوجه شدیم ساختگاه سد کوهرنگ سه هیچ اشکالی ندارد، امروز با اطمینان کامل مطمئنیم این ساختگاه هیچ مشکلی ندارد. پیمانکار این پروژه پای کار است و عملیات اجرایی این سد هر چه سریع‌تر شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: شروع پمپاژ از فصل بارشی پیش‌رو با استفاده از روان‌آب‌ها آغاز و عملیات اجرایی سد کوهرنگ سه و تأمین منابع مالی این سد در حداقل زمان فعال خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: مطالعاتی انجام شد تا تعیین کنیم آیا لازم است منابع آب مورد نیاز حوضه زاینده رود از سایر منابع تأمین شود و یا می‌توان با سدی درون استان، زاینده رود را برای همیشه نجات دهیم. ما نمی‌خواستیم مثل دیگران چک بلامحل صادر کنیم، صدور بیانیه و تخصیص بی ارزش، در تاریخ ثبت می‌شود. آن زمانی قول می‌دهیم که اگر حرفی زدیم بدانیم که عملی می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در مطالعات به این نتیجه رسیدیم و ساختگاهی را پیدا کردیم که با وضعیت منابع آبی مناسب بتواند کسری آب را تأمین کند. مطالعات آب و ساختگاه انجام و امروز در مرحله گمانه زنی برای بحث‌های زمین شناسی هستیم که در یک ماه آینده مشخص خواهد شد، ان شالله با مثبت بودن جواب این آزمایش می‌توانیم بسیار امیدوار باشیم که سدی در استان داریم که بخش قابل توجهی از ناترازی منابع و مصارف را تأمین می‌کند.

محرابیان با بیان اینکه پروژه بهشت آباد از نظر ما پروژه‌ای است که ردیف بودجه دارد، تلاش کردیم این بودجه در بودجه ۱۴۰۳ نیز حفظ شود، افزود: اما سازمان حفاظت محیط زیست باید مسئولیت بپذیرد، من مطمئنم مردم اصفهان راضی به تخریب محیط زیست نیستند، سازمان حفاظت از محیط زیست باید پاسخ قانع کننده در باره این پروژه بدهد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو پیشنهاد داد انتقال بین حوضه‌ای فقط برای شرب امکان پذیر شده و آب حوضه را فقط برای خود حوضه مصرف کنیم، ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از دریا انتقال می‌یابد، با بهره برداری از این پروژه صنعت کشور می‌تواند کاملاً خودکفا و بدون دغدغه به آب دست یافته و دست‌اندازی به شرب و کشاورزی نداشته باشد.

وی یادآور شد: دو معدن کشور در اختیار تأمین مالی بخش شرب خط انتقال اب دریا قرار گرفته است. صنایعی که در استان اصفهان، یزد و کرمان تا امروز از آب سطحی استفاده می‌کردند تا پایان امسال باید مصارف خود را از شرب جدا کنند.

محرابیان تاکید کرد: در چهارمحال و بختیاری در فاصله هفت کیلومتری محلی که آب برداشت می‌شود، تصفیه خانه با بالاترین درجه استاندارد ایجاد شده است، مصرف آب شرب در غیر شرب جرم است، ما این کار را انجام نمی‌دهیم، این آب، آب شرب است و تصفیه خانه در نزدیک‌ترین مکان آبریز خط انتقال بن بروجن ساخته شده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: برای تک تک این موارد، ورود آب دریا، ورود آب کوهرنگ و خرسان برنامه‌ریزی شده است، سال‌های گذشته برخی اوقات آب به کشاورزان داده نمی‌شد و با مدیریت مخزن سال به سال وضعیت بهتر خواهد شد که لازمه آن همکاری است، باید پشتیبان یکدیگر باشیم. ما هیچ اشکالی نمی‌بینیم برای وعده‌هایی که دادیم شمارشگر بگذاریم و حتی جزئیات را اعلام کنیم.

کد خبر 705138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.