خطرات پیش‌روی دنیا در سال ۲۰۲۴

نشریه اکونومیست به تهدیدهای احتمالی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای دنیا پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته‌نامه اکونومیست در مقاله نوامبر سال ۲۰۲۳ خود فهرستی از پیش‌بینی‌هایش برای دنیا در سال ۲۰۲۴ منتشر کرده است، اما سایه یک فرد بر تحلیل آن‌ها سنگینی می‌کند و آن فرد کسی نیست جز رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ. تحلیلگران بازهم با احتمال برد و باخت ۵۰ درصدی دونالد ترامپ روبه‌رو شده‌اند.

این نشریه نوشته است که ترامپ تاکنون در صدر کاندیدای انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان است. در چندین نظرسنجی ترامپ از بایدن، رئیس‌جمهور فعلی، در ایالت‌های پاندولی (Swing States) پیشی گرفته است. در نظرسنجی نیویورک تایمز، ۵۹ درصد از رای‌دهندگان در مورد اقتصاد به ترامپ اعتماد بیشتری دارند، در حالی که فقط ۳۷ درصد به عملکرد بایدن اطمینان دارند. حداقل در انتخابات مقدماتی، پرونده‌های قضائی و پیگردهای کیفری موجب تقویت محبوبیت ترامپ شده‌اند.

خطرات پیش‌روی دنیا در سال ۲۰۲۴

به گفته اکونومیست، دهه‌هاست که دموکرات‌ها به حمایت رای‌دهندگان سیاه‌پوست و لاتین‌تبار تکیه کرده‌اند، اما تعداد قابل توجهی از آنها این حزب را ترک کرده‌اند. در ۱۲ ماه آینده، یک اشتباه توسط هر یک از نامزدها می‌تواند تعیین‌کننده رقابت باشد و در نتیجه جهان را متزلزل کند.

از نظر اکونومیست دنیا در لحظه بسیار حساسی به سر می‌برد که فرد آشوب‌برانگیزی مثل ترامپ بخواهد دوباره شانس ورود به کاخ سفید را داشته باشد. آمریکا دچار بحران دموکراسی در کشور خود شده است و ادعاهای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ فراتر از یک دروغ، یک شرط‌بندی روی فریب دادن طرفداران خود بود که جواب داده است. آمریکا همچنین در خارج از مرزهای خود با چالش روسیه در اوکراین، ایران در خاورمیانه و چین در تنگه تایوان و دریای جنوبی چین روبه‌رو است؛ این سه کشور کم‌وبیش تلاش‌های خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند و چشم‌انداز مشترکی برای نظم بین‌المللی جدید دارند.

در مقاله اکونومیست به علل خطرناک‌تر بودن دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ اینگونه اشاره شده است که جمهوری‌خواهان MAGA (طرفداران ترامپ) ماه‌هاست که برای دور دوم ریاست‌جمهوری او برنامه‌ریزی می‌کنند و ترامپ دور دوم منظم‌تر از ترامپ دور اول خواهد بود. یاران وفادار مهم‌ترین سمت‌ها را به دست خواهند آورد. ترامپ به دنبال انتقام از خیانت‌کاران، حمایت‌گرایی اقتصادی و معاملات زیاده‌خواهانه پرزرق‌وبرق خواهد رفت. جای تعجب نیست که دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ، سراسر دنیا، پارلمان‌ها و اتاق‌های هیئت مدیران جهان را پر از ناامیدی و نگرانی کرده است.

هفته‌نامه اکونومیست در خصوص انتقام داخلی که ترامپ خواهد گرفت نوشته است که بزرگترین تهدید ترامپ برای کشور خودش خواهد بود. او با به دست آوردن قدرت پس از انکار نتایج انتخابات در سال ۲۰۲۰ این اعتماد به نفس را پیدا خواهد کرد که فقط بازنده‌ها به هنجارها، آداب و رسوم و ازخودگذشتگی مقید خواهند بود، در حالی که این‌ها از عواملِ سازنده یک ملت است. دونالد ترامپ در انتقام‌گیری از دشمنانش، با هر نهادی که سر راه او باشد، از جمله دادگاه‌ها و وزارت دادگستری، به جنگ خواهد رفت.

خطرات پیش‌روی دنیا در سال ۲۰۲۴

این نشریه نسبت به پیامدهای بین‌المللی پیروزی ترامپ مدعی است که چین و متحدانش از ناکارآمدی دموکراسی آمریکایی خوشحال خواهند شد. اگر ترامپ رویه قضائی و حقوق مدنی را در ایالات متحده زیر پا بگذارد، دیپلمات‌هایش نمی‌توانند آنها را در خارج از کشور تبلیغ کنند و به مردم جهان اثبات خواهد شد که درخواست‌های آمریکا در خصوص پیروی از برخی اصول در واقع نمونه‌ای از ریاکاری آن‌هاست. در این صورت آمریکا نیز مثل هر قدرت بزرگ دیگر خواهد بود.

اکونومیست در خصوص تأثیرات منفی اقتصادی ترامپ در چنین لحظه حساسی نوشته است که در اولین دوره ریاست‌جمهوری او، علی‌رغم تعرفه‌های سنگینی که علیه چین وضع کرد اقتصاد رو به رونق بود، اما برنامه‌های او برای دور دوم زیان‌آور خواهند بود. او و معاونانش در نظر دارند مالیات جهانی ۱۰ درصدی بر واردات اعمال کنند که بیش از سه برابر سطح امروز است.

این نشریه در ادامه نوشته است که ترامپ در اولین دوره ریاست‌جمهوری خود با کاهش مالیات و پرداخت‌های کمکی مربوط به کرونا، باعث رونق اقتصاد آمریکا شد. اما این بار، آمریکا با کسری بودجه در مقیاسی مواجه است که فقط در دوران جنگ دیده شده و به دلیل افزایش نرخ بهره هزینه پرداخت بدهی‌ها بیشتر است. اگر ترامپ دوباره معافیت‌های مالیاتی صادر کند، باعث تقویت تورم می‌شود نه رشد آن.

اکونومیست با کارنامه سیاست خارجی ترامپ موافق است و به نظر آن در دور اول بهتر از انتظارات عمل کرد. دولت ترامپ تحویل سلاح به اوکراین را ادامه داد، عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین را پیاده‌سازی کرد و با رفتار غیرقابل‌انتظارش اروپایی‌ها را وادار کرد هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

این نشریه معتقد است که اگر زیاد سختگیر نباشیم، رویکرد معامله‌گرایانه او ممکن است سودهایی داشته باشد. به عنوان مثال بی‌تفاوتی ترامپ نسبت به حقوق بشر این فرصت را ایجاد می‌کند که پس از پایان جنگ رژیم اسرائیل علیه غزه به عربستان سعودی پیشنهادهایی برای عادی‌سازی دهد و روابط آمریکا را با هندِ دولت مودی تقویت کند.

خطرات پیش‌روی دنیا در سال ۲۰۲۴

اکونومیست در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که تجربه سیاست خارجی دور دوم ترامپ متفاوت خواهد بود، زیرا جهان تغییر کرده است. معامله‌گر بودن کشورها هیچ اشکالی ندارد، آن‌ها موظفند منافع ملی خود را در اولویت قرار دهند. مشکل اینجاست که میل ترامپ برای معامله و ادراک او از منافع آمریکا دور از واقعیت است و متکی به ارزش‌های آمریکایی نیست.

این نشریه در خصوص سناریوهای احتمالی برای هر کدام از سه نزاع بالقوه و بالفعل نوشته است که ترامپ که هزینه جانی و مالی آمریکا در اروپا را معامله‌ای بد می‌داند، به احتمال زیاد همان‌طور که در گذشته اظهار کرده بود، جنگ اوکراین را یک‌روزه تمام کند و ائتلاف نظامی ناتو را با نقض بند دفاع دسته‌جمعی مخدوش سازد. در خصوص خاورمیانه، او بدون شک از رژیم صهیونیستی حمایت کامل خواهد کرد بدون اینکه عواقب آن در افزایش تنش منطقه‌ای را در نظر بگیرد. در نهایت در خصوص چین، ترامپ به معامله با شی‌جین پینگ سر تایوان خواهد رفت زیرا او نمی‌تواند درک کند چرا ایالات متحده باید برای دفاع از یک جزیره کوچک به جنگ با یک ابرقدرت هسته‌ای برود؟

با این حال، اکونومیست معتقد است که در صورت پیاده‌سازی این سیاست خارجه از جانب ترامپ، روسیه برای تثبیت نفوذ خود دلیلی برای افزایش حملات در اوکراین پیدا می‌کند. همچنین بدون فشار و محدودیت‌های ایالات متحده بر رژیم صهیونیستی، آن‌ها رغبتی برای مصالحه با فلسطینیان نخواهند داشت. با اثبات این امر که آمریکا در شرایط سخت کنار متحدان خود نمی‌ایستد، ژاپن و کره جنوبی برای تأمین امنیت خود به احتمال زیاد به دنبال سلاح هسته‌ای می‌روند.

همچنین ترامپ با این ادعا که آمریکا هیچ مسئولیت جهانی برای کمک به مقابله با تغییرات آب و هوایی ندارد، تلاش‌ها برای کند کردن آن را خنثی خواهد کرد. با توجه به اینکه اطراف ترامپ پر است از عقاب‌های جنگ‌طلب ضدچین که معتقدند تقابل با چین تنها راه حفظ سلطه آمریکاست، کوچک‌ترین خطای محاسباتی توسط چین بر سر تایوان می‌تواند عواقب فاجعه‌باری در پی داشته باشد، زیرا آن‌ها از طرف ترامپ سیگنال‌های مثبت دریافت می‌کنند، اما کابینه جنگ‌طلب او سیگنال‌های دیگری می‌دهند.

اکونومیست در پایان نتیجه‌گیری می‌کند که سرنوشت دنیا مجدد در دست تصمیم به مشارکت آمریکایی‌ها در انتخابات بین دو کاندید نامطلوب است. پیروزی مجدد ترامپ، مخرب‌ترین غرایز او در مورد قدرت را تأیید خواهد کرد. برنامه‌های او با مقاومت کمتری مواجه خواهد بود. و چون آمریکا با آگاهی تمام از این عواقب منفی به او رأی داده است، اهرم اخلاقی خود را از دست می‌دهد. نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا توسط ده‌ها هزار رای‌دهنده در چندین ایالت کلیدی رقم خواهد خورد.

خطرات پیش‌روی دنیا در سال ۲۰۲۴

کد خبر 705107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.