سرانه مطالعه در شهرستان ابهر بالا است

مدیرکل‌نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان بابیان اینکه بیشترین سرانه مطالعه در استان مربوط به شهرستان ابهر است گفت: کمبود کتابخانه در این شهرستان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، محمد رضاخانی روز شنبه بیست و هفتم آبان ماه در آئین تجلیل از مقام کتابداران، خیرین، انجمن کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانان برتر در سی و یکمین دوره هفته کتاب استان زنجان، با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی مظلوم‌ترین بخش در هنگام تخصیص بودجه هستند اظهار کرد: در بودجه‌ریزی حوزه فرهنگ در اولویت قرار ندارد.

وی با بیان اینکه مسئولان شهرستانی به مسائل کتابخانه‌ای توجهی ندارند گفت: تنها استانی هستیم که فرمانداران ما ریالی به پروژه‌های کتابخانه‌ای هزینه نمی‌کنند.

مدیرکل‌نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به لزوم توجه مسئولان و اختصاص بودجه‌های لازم در حوزه کتابخوانی گفت: اگر کتابخانه نسازیم باید کمپ اعتیاد بسازیم.

رضاخانی با بیان اینکه لزوم توجه به توسعه اقتصادی، توجه به حوزه فرهنگی را نفی نمی‌کند افزود: بیشترین سرانه مطالعه در استان مربوط به شهرستان ابهر است و مشکل جدی کتابخانه در این شهرستان داریم.

وی از بهره‌برداری سه کتابخانه در مناطق محروم استان از شهریور سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: کتابخانه سردار سلیمانی در منطقه ابهر، کتابخانه امام حسین در بی‌سیم زنجان و کتابخانه شیخ عبدالکریم زنجانی در اسلام آباد زنجان از آن جمله هستند.

رضاخانی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق حاشیه‌ای و شهرک‌ها افزود: کتابخانه سیار در شهر زنجان داشتیم و امسال یک کتابخانه دیگر در زنجان و یک مورد هم در ابهر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر بازطراحی بسیاری از کتابخانه‌های استان تصریح کرد: باز طراحی کتابخانه‌ها به صورت ویژه انجام می‌گیرد تا بتوان خدمات نوین کتابخانه‌ای در آن ارائه کرد که برگزاری جلسات خانواده‌محور و کلاس‌های تقویتی از جمله آنها است.

حجت الاسلام علی خاتمی امام جمعه زنجان نیز در این آئین با بیان اینکه هزینه کرد در علم و علم آموزی و توسعه فکر و دانش هزینه تلقی نمی‌شود گفت: این امر در واقع سرمایه‌گذاری است و همانگونه که ما پیشینیان را قضاوت می‌کنیم آیندگان هم در خصوص اقدامات ما در این حوزه قضاوت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: ترغیب افراد به کتاب خواندن در نشست‌های دورهم خانوادگی و دوستانه می‌تواند یکی از زمینه‌های گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باشد.

علیرضا فیروز فر شهردار زنجان نیز با بیان اینکه به سختی می‌توانیم رفتار قشر امروز در رابطه با افزایش سرانه مطالعه را تغییر دهیم گفت: اگر می‌گوئیم کتاب بهترین دوست انسان است پس باید ببینیم چطور می‌توانیم جای این دوست را در بین خانواده‌ها به ویژه کودکان و نوجوانان، آن هم از بدو تولد و حتی قبل از آن تعریف کنیم.

وی ادامه داد: برخی اقلام غیر ضروری در جهیزیه و یا سیسمونی کودک جایگاه خاصی دارد ولی کتاب از چنین جایگاهی برخوردار نیست.

کد خبر 705089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.