اجرا شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مطالبه اصلی پرستاران است/ لزوم پیگیری رفع چالش‌ها

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران با اشاره به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: این موضوع مهم، مطالبه اصلی پرستاران است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انیس ناوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مطالبات پرستاران اظهار کرد: توازن نداشتن میان میزان کار و زحمت با میزان دریافت حقوق و دستمزد، مشکلات معیشتی، وجود تبعیض در قشر پرستاری میان شاغلان بخش‌های خصوصی و دولتی، همچنین نبود توجه به جایگاه واقعی پرستاری در جامعه و توجه لازم نداشتن به اهمیت خدمات پرستاری در سلامت، توجه نکردن به مطالبات بحق پرستاران و کمبود کیفیت پرستاری به‌دلیل ضعف آموزش است.

وی افزود: هرچه تعداد پرستاران بیشتر باشد، ارائه خدمت به بیماران بهتر، بیشتر و سریع‌تر انجام می‌شود و رضایت بیماران را به‌دنبال خواهد داشت، باید به کیفیت کار پرستاری نیز توجه کرد؛ بی‌انگیزگی در پرستاران موجب کاهش کیفیت خدمات می‌شود و در این صورت کمبود پرستار نیز بیشتر ملموس خواهد شد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران گفت: کمبود پرستار با اضافه‌کاری اجباری و پرداختی‌های پایین انجام می‌شود که همین موضوع خود سیکل معیوب ایجاد کرده است و نارضایتی پرستاران و افت کیفی خدمات را به‌دنبال دارد، بعضی مراکز کمبود پرستاران را با نیروهای دفاتر خدمات پرستاری و به‌طور روزانه جبران می‌کنند که بسیار آسیب‌زا است، پرستاری که قرارداد کاری معین با مرکزی نداشته باشد، مسئولیت و پاسخگویی نیز نخواهد داشت.

وی ادامه داد: استفاده از پرستاران نیروهای دفاتر خدمات پرستاری راهکاری موقتی است و اثربخش نیست، بنابراین باید در این خصوص برنامه‌ریزی و اقدامات جدی انجام شود، البته این موضوع برای هیئت مدیره دوره ششم نظام پرستاری بسیار حائز اهمیت است و در دستور کار جلسات برای بررسی و ارائه پیشنهادها قرار دارد.

نهاوند با اشاره به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خاطرنشان کرد: این موضوع مهم و مطالبه اصلی این روزهای پرستاران است، پرستاران خسته از کار و شیفت‌های طولانی و مشکلات ناشی از کمبود نیرو، تجهیزات و نرسیدن به مطالباتشان هستند، این مهم به تاکید مقام معظم رهبری لازم‌الاجرا است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: پرستارانی که با امید به آینده روشن پرستاری با اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری خوشحال بودند، با اجرا نشدن این قانون یا اجرای نادرست آن که منجر به کاهش میزان دریافتی آنها شد، حساس و شکننده شده‌اند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران افزود: حدود ۵۰ هزار پرستار در تهران و حدود ۳۰۰ هزار پرستار در کل کشور وجود دارد، به طور کلی این تعداد پرستار نمی‌توانند کمبود نیرو یا به اندازه بودن را جبران کنند، چرا که توزیع درست و منطقی این تعداد پرستار در بیمارستان‌های کشور هم حائز اهمیت است، همچنین علل کمبود پرستار برای مسئولان ذی‌ربط مشخص است و باید راهکاری مؤثر برای این موضوع مهم بیندیشند.

کد خبر 705011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.