وجوه افتراق و اشتراکات تسمه کش میزی و پرتابل

امروز برای بسته‌بندی کالاهای مختلف در صنایع از تسمه کش استفاده می‌کنند تا استحکام آن‌ها را تا حد زیادی افزایش داده و امکان حمل و جابه‌جایی چنین کالاهایی را تسهیل کنند.

در این روزها در کارخانه‌ها و شرکت‌های مختلف از روش‌های متفاوتی برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود که تسمه کش یکی از آن‌هاست. با استفاده از این تکنیک‌ها، کار بسته‌بندی بهتر انجام شده و حمل‌ و جابه‌جایی راحت‌تر خواهد شد.

این روش امروز برای صنایع بسیاری کاربرد داشته و خیلی از محصولات را می‌توان با استفاده از این دستگاه‌ها، بسته‌بندی کرد. دقت داشته باشید با بسته‌بندی کالا با چنین دستگاه‌هایی، احتمال واردشدن آسیب به محصولات کم‌تر شده و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.

این مقاله با هدف معرفی انواع مختلف دستگاه‌های بسته‌‎بندی این‌چنینی و همچنین کاربرد هریک در صنایع مختلف نگاشته ‌شده است. علاوه‌بر این، در ادامه راهنمای کاملی برای تهیه و خرید چنین دستگاهی ارائه کرده‌ایم.

دستگاه تسمه کش چیست؟

انواع متفاوتی از دستگاه‌ تسمه کش در بازار وجود داشته که همه آن‌ها برای بسته‌بندی کالاهای مختلف کاربرد دارد. در کارخانه‌های مختلف، معمولا محصولات را در کارتن‌ها و باکس‌هایی قرار می‌دهند و با استفاده از چنین دستگاه‌هایی، تسمه‌هایی به‌دور باکس کشیده شده و سبب افزایش استحکام آن می‌شود.

با توجه به حجم انبوه محصولات تولیدشده در کارخانه‌ها، حمل‌ونقل آن‌ها کار نسبتا دشواری خواهد بود. علاوه‌بر این، برای جابه‌جایی آن‌ها نیاز به فضای زیادی است. به همین دلیل، کارخانه‌ها از دستگاه‌های بسته‌بندی برای تسهیل این فرایند استفاده می‌کنند. با کشیده‌شدن تسمه به‌دور کارتن هر محصول، بسته‌بندی ایمنی برای آن‌ها انجام خواهد شد.

معرفی انواع دستگاه تسمه کش

وجوه افتراق و اشتراکات تسمه کش میزی و پرتابل

با توجه به نیاز هر صنعت، انواع مختلفی از دستگاه تسمه کش طراحی و وارد بازار شده که هرکدام امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. به‌طور کلی، انواع مختلف این دستگاه‌ها به 2 دسته پرتابل و میزی تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه ویژگی و امکانات هریک را بررسی کرده‌ایم:

تسمه کش میزی

دستگاه‌های بسته‌بندی میزی برای صنایعی کاربرد دارد که محصولات سبک و قابل حملی دارد. در واقع در این نوع دستگاه، کاربر باید محصولات مختلف را روی آن قرار دهد. گاهی اوقات ممکن است از نوار نقاله برای جابه‌جایی محصولات و انتقال آن‌ها به این ابزار کمک گرفته‌ شود.

این نوع دستگاه خود معمولا به 2 دسته تمام و نیمه‌اتوماتیک بوده که هرکدام با توجه به امکاناتی که دارد، مزایای خاص خود را خواهد داشت. توجه داشته باشید، در صنایع مختلف ممکن است از هر 2 نوع این دستگاه کمک گرفته شود.

دستگاه‌های نیمه‌اتوماتیک همان‌طور که از نام آن مشخص است، بخشی از کار را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. پروسه‌هایی مثل برش، جوش و کشش توسط خود دستگاه انجام شده و اپراتور هیچ نقشی در آن ندارد. اما برای اینکه محصول روی ابزار قرار داده شود، نیاز است اپراتور این کار را انجام دهد.

در انواع تمام‌اتوماتیک دیگر نیازی به حضور اپراتور نخواهد بود و خود دستگاه تمام کارها را انجام می‌دهد. در این نوع دستگاه خود محصول به دستگاه رسیده و سایر پرسه‌های بسته‌بند روی آن انجام می‌شود. معمولا برای تشخیص محصول توسط این ابزارها، از یک‌سری سنسورهایی استفاده می‌شود.

معمولا از انواع دستگاه‌های بسته‌بندی میزی برای صنایع بزرگ استفاده می‌شود. با توجه به رابط کاربری ساده‌، حتی خیلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پستی از این نوع تجهیزات برای بسته‌بندی کالای مشتریان خود کمک می‌گیرند.

تسمه کش پرتابل

وجوه افتراق و اشتراکات تسمه کش میزی و پرتابل

در مقابل دستگاه‌های بسته‌بندی میزی، انواع پرتابل قرار داشته و مزایای خاص خود را دارد. همان‌طور که از نام این دستگاه‌ها مشخص است، اکثر آن‌ها وزن نسبتا سبکی داشته و معمولا قابل حمل است. انواع پرتابل بسته به امکاناتی که در اختیار اپراتور قرار می‌دهد، خود به 3 دسته بادی، شارژی و برقی تقسیم‌بندی می‌شود.

دستگاه بسته‌بندی بادی (پنوماتیک)

برای بسته‌بندی کالا و تامین نیروی کافی برای کشش تسمه، در این دستگاه از هوای فشرده کمک گرفته می‌شود. با توجه به نیروی زیادی که توسط هوای فشرده تامین می‌شود، این دستگاه از قدرت خوبی برخوردار بوده و معمولا اپراتور به‌راحتی می‌تواند با آن کار کند.

البته یکی از معایبی که این دستگاه داشته، این است که نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به سایر تجهیزات موجود در بازار دارد. درصورتی که ضربه‌ای به دستگاه وارد شود، ممکن است دچار مشکل شده و از کار بیفتد. علاوه‌بر این، با توجه به منبع هوایی که برای این محصول در نظر گرفته شده، معمولا سروصدای زیادی تولید خواهد کرد.

دستگاه بسته‌بندی برقی

در این دستگاه تسمه کش از انرژی برق برای تامین نیروی مورد نیاز برای کشیدن تسمه استفاده می‌شود. معمولا این تجهیزات به‌صورت اتوماتیک اکثر کارها را انجام می‌دهد. بااین‌حال، بسته به مدلی که انتخاب می‌کنید، ممکن است در برخی از انواع آن نیاز به اپراتور باشد.

تنها کاری که کاربر باید انجام دهد این است که تسمه دستگاه را روی کارتن بسته‌بندی قرار داده و آن را به‌خوبی تنظیم کند. سپس باید دکمه‌ مربوط انجام پروسه کشش را روی دستگاه فشار داده تا این کار به‌صورت اتوماتیک انجام شود. توجه داشته باشید، در این ابزارها معمولا امکان کنترل و تنظیم نیروی کشش وجود دارد.

دستگاه بسته‌بندی شارژی

در انواع تسمه کش برقی معمولا از سیم‌های نسبتا بلندی استفاده می‌شود و این خود محدودیت‌های برای اپراتور ایجاد می‌کند. اما در نمونه‌های جدید و شارژی، صرفا از باتری برای آن استفاده شده است. با این کار، دیگر محدودیتی از این بابت برای اپراتور وجود نخواهد داشت.

باتری‌های استفاده‌شده برای این ابزارها قابلیت شارژ داشته و نیاز به سیم برقی را برطرف کرده است. به همین دلیل، آزادی عمل کاربر حین کار با آن بیشتر از سایر دستگاه‌های موجود در بازار خواهد بود. البته استفاده از باتری‌های قابل شارژ برای این ابزارها، مشکلاتی هم به‌همراه خواهد داشت. به‌عنوان مثال، امکان به‌کارگیری تمام‌وقت آن‌ها وجود نخواهد داشت.

انواع مختلف تسمه‌ کش براساس نوع تسمه

وجوه افتراق و اشتراکات تسمه کش میزی و پرتابل

علاوه‎‌بر انواع دستگاه‎‌هایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، این تجهیزات براساس نوع تسمه‌ای که برای آن به‌کار می‌رود، به چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شود. به‌طور معمول از تسمه‌های پلیمری و فلزی برای این دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

استفاده از تسمه پلیمری برای بسته‌بندی

برخی از دستگاه‌های موجود در بازار، از انواع تسمه‌های پلیمری برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌کند. به‌طور معمول، این نوع تسمه در تنوع زیادی از لحاظ ضخامت و اندازه تولید شده و به همین دلیل، می‌توان برای صنایع مختلف از آن کمک گرفت.

به‌عنوان مثال در صنایعی که نیاز است بسته‌بندی از استحکام بیشتری برخوردار باشد، معمولا از ضخامت‌های بیشتری کمک گرفته می‌شود. همچنین، درصورتی‌که محصولات تولیدی شما در اندازه‌های بزرگی باشد، می‌تواند از تسمه‌ها بلندتر و قطورتر استفاده کرد.

ازجمله مزایای استفاده از این نوع تسمه در بسته‌بندی محصولات می‌توان به قابلیت انعطاف‌پذیری بالای آن اشاره کرد. در کنار انعطاف‌پذیری بالا، این تسمه‌ها معمولا از استحکام بسیار خوبی برخوردار بوده و به‌راحتی پاره نمی‌شود.

همچنین، استفاده تسمه‌های پلیمری با توجه به جنس آن، معمولا ایمن بوده و مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کند. به‌عنوان مثال، لبه‌های آن برنده نبوده و درصورت سهل‌انگاری اپراتور، خطری برای وی به‌همراه نخواهد داشت.

در صنایع غذایی، بهداشتی، مصالح ساختمانی، خدمات پستی و داروسازی از این تسمه استفاده می‌کنند تا بسته‌بندی محصولات به‌ بهترین شکل ممکن انجام شود. علاوه‌بر این، در خیلی از صنایع دیگر می‌توان از چنین دستگاه‌هایی کمک گرفت.

استفاده از تسمه فلزی برای بسته‌بندی

علاوه‌بر پلیمر، از تسمه‌های فلزی نیز در صنعت بسته‌بندی استفاده می‌شود. ویژگی‌های این نوع تسمه سبب شده تا از آن بیشتر برای بارهای بسیار سنگین و بزرگ کمک گرفته شود. نحوه عملکرد این دستگاه‌ها مشابه انواع پلیمی بوده، اما اندازه آن بسیار بزرگ‌تر از نمونه قبلی است.

دقت داشته باشید، یکی از معایبی که تسمه‌های پلیمری دارد، انبساط و انقباضی بود که پس از مدتی اتفاق می‌افتاد. این موضوع سبب می‌شد تا بسته‌بندی کیفیت و استحکام قبلی خود را از دست دهد. اما این مشکل در تسمه‌های فلزی به‌طور کامل برطرف شده و استحکام بسیار بالایی در طولانی‌مدت دارد.

دستگاه‌های تسمه کش فلزی علی‌رغم مزایای زیادی که دارد، با مشکلاتی هم همراه خواهد بود. به‌عنوان مثال، کار با این دستگاه‌ها معمولا نیاز به به دانش و مهارت بیشتری دارد. درصورتی‌که اپراتور به‌خوبی نکات مراقبتی را رعایت نکند، با توجه به لبه‌های برنده آن احتمال بروز آسیب و خطر وجود خواهد داشت.

کاربرد این نوع دستگاه با توجه به استحکام بالای تسمه‌های آن، بیشتر در صنایع بزرگ است. به‌عنوان مثال، بسته‌بندی فلزات و مصالح ساختمانی نیاز به استفاده از چنین دستگاه‌هایی دارد. تسمه‌های پلیمری دیگر پاسخگوی وزن بالای چنین محصولاتی نخواهد بود و ممکن است ایمنی پایینی داشته باشد.

دستگاه‌های تسمه ‌کش چه کاربردهای در صنایع دارد؟

با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که دستگاه‌های تسمه‌ کش در اختیار اپراتور قرار می‌دهد، می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای استفاده در صنایع مختلف باشد. این دستگاه‌ها پروسه بسته‌بندی را تسهیل کرده و کارخانه‌ها می‌توانند در زمان خیلی کم‌تر این کار را انجام دهند. در ادامه کاربرد این ابزارها در صنایع را بررسی کرده‌ایم:

کاربرد دستگاه‌های بسته‌بندی برای مصالح ساختمانی

برای بسته‌بندی اکثر مصالح ساختمانی معمولا از دستگاه‌های تسمه کش کمک گرفته می‌شود. این کار برای افزایش استحکام این مصالح انجام می‌شود. به‌عنوان مثال، این دستگاه‌ها در صنایع کاشی‌ و سرامیک‌سازی کاربرد دارد.

بسته‌بندی محصولات در صنایع سلولزی

بسته‌بندی کارتن‌ها و ورق‌های تولیدشده در صنایع سلولزی نیز نیازمند استفاده از دستگاه‌های تسمه کش است. این کار به کارخانه کمک می‌کند تا محصولات را بهتر از قبل بسته‌بندی کرده و فضای بیشتری برای حمل‌ونقل ایجاد کند. علاوه‌بر این، استفاده از این دستگاه‌ها یکی از ایمن‌ترین روش‌ها در آماده‌سازی محصولات برای حمل کالا است.

بسته‌بندی محصولات در صنایع غذایی

انواع مختلف تسمه کش در صنایع غذایی کاربرد بسیاری داشته و روزبه‌روز بر حجم تقاضا برای استفاده از چنین تجهیزاتی افزوده می‌شود. با توجه به حجم انبوه مواد غذایی، نیاز است از چنین ابزارهایی برای بسته‌بندی محصولات استفاده شود تا بتوان راحت‌تر آن‌ها را به ‌سراسر کشور فرستاد.

از چه نوع تسمه کشی برای کارخانه خود استفاده کنیم؟

وجوه افتراق و اشتراکات تسمه کش میزی و پرتابل

با توجه به انواع مختلف دستگاه‌های موجود در بازار، ممکن است در انتخاب هریک از آن‌ها با چالش مواجه شوید. شما باید برای خرید چنین تجهیزاتی، به امکانات آن توجه کنید. درصورتی که تولیدی شما محصولات زیادی به بازار عرضه می‌کند، شاید نیاز باشد به‌سراغ دستگاه‌هایی بروید که سرعت عمل بهتری داشته باشد.

به‌عنوان مثال، انواع دستگاه‌های تسمه کش تمام‌اتوماتیک سرعت بیشتری برای بسته‌بندی ارائه کرده و حتی دیگر نیازی به استخدام اپراتور نخواهید داشت. البته باید به این موضوع توجه کنید که قیمت چنین دستگاه‌هایی معمولا گران‌تر است. به همین دلیل، شاید همه کسب‌وکارها بودجه خرید آن را نداشته باشند.

برای تولیدکننده‌های که هنوز اول راه قرار داشته و تعداد محصول کم‌تری به بازار عرضه می‌کنند، بهتر است برای خرید چنین دستگاه‌هایی به‌سراغ تجهیزات پرتابل با امکانات کم‌تر بروند. این دستگاه‌ها بودجه کم‌تری لازم داشته و به‌خوبی می‌تواند نیاز شما را برطرف سازد.

برای خرید تسمه کش با چه شرکتی مشاوره کنیم؟

قبل از خرید دستگاه‌های تسمه کش باید حتما با یک شرکت معتبر مشاوره لازم را داشته باشید. با توجه به اینکه تنوع این محصولات در بازار زیاد بوده و خیلی از افراد تخصص کافی در این زمینه ندارند، بهتر از قبل از خرید با چند کارشناس متخصص مشورت کنید.

آوین پلاست مهام یکی شرکت‌هایی است که در این زمینه فعالیت داشته و تمامی دستگاه‌های مورد نیاز صنایع را تولید و روانه بازار می‌کند. این شرکت قبل از فروش محصولات خود، فرصت مشاوره رایگان برای مشتریان خود در نظر گرفته تا بتوانند بهترین گزینه را تهیه کنند.

متخصصین این شرکت در هر ساعت از شبانه‌روز آماده پاسخگویی به سوالات شما برای انتخاب یک دستگاه تسمه کش هستند. این افراد با ارائه راهنمایی کامل حین خرید چنین محصولاتی، به شما در انتخاب دستگاه مناسب برای تولیدی‌تان کمک خواهند کرد.

علاوه‌بر این، بعد از خرید محصولات این شرکت، می‌توانید همچنان از مشاوره رایگان کارشناسان آن بهره ببرید. این کارشناسان با ارائه آموزش رایگان برای استفاده از تجهیزات این شرکت بعد از خرید، به‌خوبی از مشتریان پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی

با توجه به تولید محصولات مختلف در صنایع، نیاز به بسته‌بندی آن‌ها روزبه‌روز درحال افزایش بوده و به همین دلیل، تقاضا برای خرید دستگاه‌های تسمه کش رشد چشم‌گیری را تجربه کرده است. همان‌طور که در مقاله هم اشاره شد، انواع متنوعی از این دستگاه‎‌ها توسط شرکت‌های مختلف تولید و روانه بازار شده که هر کدام امکانات متفاوتی دارد. بسته به نیاز کسب‌وکار خود، شما باید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شرکت آوین پلاست مهام یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید تمامی دستگاه‎های مورد نیاز خود را با قیمتی مناسب از آن خریداری کنید. این شرکت قبل از خرید هر محصول، اطلاعات کاملی درباره هریک به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید با آگاهی کامل، بهترین گزینه را خریداری کنید. همچنین، بعد از تهیه هر ابزار، به‌طور کامل نحوه استفاده آن را آموزش می‌دهد.

کد خبر 704970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.