بارش شهابی Leonid 2023 را از دست ندهید

بارش شهابی Leonid 2023 از پانزدهم آبان‌ تا نهم آذر فعال خواهد بود و زمان اوج آن نیز یک‌شنبه -بیست‌وهفتم آبان‌- خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سیاره مریخ‬ شنبه -بیست‌وهفتم آبان‌- از نزدیکی خورشید در آسمان عبور خواهد کرد، این سیاره در فاصله صفر درجه و شش دقیقه از خورشید پدیدار می‌‏شود و در حالی که در تابش خیره‌کننده خورشید محو می‏‌شود‬ و برای چندین هفته کاملاً غیرقابل مشاهده است. سیاره مریخ با فاصله ۲.۵۳ واحد نجومی از زمین قرار خواهد گرفت، سیاره مریخ طی هفته‌ها و ماه‌های بعدی دوباره در سمت غرب خورشید ظاهر می‌شود و به تدریج برای دوره‌های طولانی‌تری در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده می‌شود.

بارش شهابی Leonid-2023

بارش شهابی Leonid-2023 از پانزدهم آبان تا نهم آذر فعال خواهد بود و زمان اوج آن نیز یکشنبه -بیست‌وهفتم آبان‌- است. در این دوره زمانی هر زمان که نقطه تابشی شهاب‌باران در صورت فلکی شیر بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت. هرچه نقطه تابشی در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده بیشتر خواهد بود؛ شهاب‌باران از اصفهان از ساعت ۲۳:۲۰ تا حوالی طلوع صبح ساعت ۰۶:۰۶ فعال خواهد ماند، بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی Leonid-2023 حدود ساعت ۰۶:۰۰ است.

در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند. در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند؛ نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Leonid-2023 تقریباً ۱۵ است البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید کمتر خواهد بود. در این زمان ماه در تربیع اول خود حداقل تداخل را ایجاد می‌کند.

رصد خوشه پروین

خوشه ستاره‌ای پروین با قدر ۱.۶ در صورت فلکی گاو در هفته‌های آینده به خوبی قابل رصد است. شنبه -بیست‌وهفتم آبان‌- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و روزهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد. خوشه پروین از اصفهان حوالی ساعت ۱۸:۰۳ قابل رصد خواهد شد سپس ساعت ۰۰:۰۴ در موقعیتی ۸۱ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید، تا سپیده‌دم نیز حوالی ۰۵:۵۳ ۱۴ درجه بالاتر از افق غربی محو می‌‎شود.

کد خبر 704942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.