ذخیره‌سازی گاز اقدامی دوسر سود برای صنایع است

کارشناس انرژی به بیان توضیحاتی درباره لزوم ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع برای جلوگیری از ناترازی انرژی در زمستان‌ها پرداخت.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع برای جلوگیری از ناترازی انرژی در زمستان‌ها اظهار کرد: ما همیشه در آغاز فصل زمستان با یک کمبود جدی مواجه می‌شدیم که دولت برای مدیریت این شرایط به مردم و اماکن اداری و تجاری مقداری تذکر می‌دهد تا مصرف بهینه‌ای داشته باشند.

وی افزود: دولت در حوزه صنایع پرمصرف، گاز آنها را قطع می‌کند که موجب بروز خسارت به صنایع می‌شود، وقتی دولت این اقدامات را انجام می‌دهد، باید به فکر صنعتگران هم ضرر وارده به آنها باشد.

مرادی گفت: یکی از اقداماتی که صنایع در کشورهای اروپایی برای حل مشکل ناترازی انجام داده‌اند، ذخیره‌سازی گاز است، ذخیره‌سازی CNG مثل LPG و LNG نیست، اگر می‌توانستیم گاز LPG را ذخیره کنیم، با استفاده از منابع کم‌فشار می‌توانستیم ذخیره‌سازی کم‌هزینه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: ذخیره‌سازی LNG به‌صرفه و آسان است، اما ذخیره‌سازی CNG از دو نوع دیگر سخت‌تر است، اگر مخازن متناسب با آن تهیه شود، ذخیره این نوع گاز نیز مناسب می‌شود.

کارشناس انرژی ادامه داد: دولت می‌تواند با توجه به نوع خوراک صنایع این سه نوع گاز را برای ذخیره‌سازی در اختیار آنها قرار دهد تا در تابستان اقدام به ذخیره‌سازی کنند و در روزهای سرد سال از آن استفاده کنند.

وی افزود: با وجود هزینه‌بر بودن و سخت بودن این روش توصیه می‌شود این کار انجام شود. دولت آئین‌نامه ذخیره‌سازی گاز توسط صنایع را ابلاغ کرده و اعلام کرده است که صنایع می‌توانند مخازن ذخیره‌سازی برای هر سه نوع گاز را تهیه کنند و اگر گاز مایع به صنایع داده شود، بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین گزینه برای ذخیره‌سازی گاز صنایع گاز مایع و در مرحله بعد LNG است، در واقع این امر یک اقدام دو سر سود برای صنایع است.

کد خبر 704939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.