شهرهای برتر دوستدار محیط زیست اروپا معرفی شدند

داده‌ها نشان می‌دهد که کشورهای نوردیک در زمینه اقدامات زیست‌محیطی در سراسر اروپا پیشتاز هستند و بیش از نیمی از شهرهای برتر موجود در فهرست شهرهای متعهد به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی ۲۰۲۳ در این کشورها قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ۲۲ شهر در اروپا به دلیل پیشرو بودن در زمینه امور آب‌وهوا در رتبه‌بندی بزرگ جهانی شهرهای دوستدار کره زمین به‌واسطه اقدامات اقلیمی بلندپروازانه خود جای دارند که کشورهای اسکاندیناوی با در برداشتن بیش از نیمی از این شهرهای پیشرو در قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ پیشتاز بودند.

لیست کامل شهرهای اروپایی فعال در این زمینه شامل آتن، بارسلونا، کپنهاگ، گیمارش، هلسینگور، لوند، مادرید، مالمو، مانهایم، میلان، مونستر، اسلو، پاریس، ریکیاویک، ساراگوسا، استکهلم، تامپره، تروندهایم، تورین، تورکو، اوپسالا و شهر وانتا می‌شود. ۲۶ شهر در انگلستان شامل مراکز شهری بزرگ مانند ادینبورگ، بلفاست، بیرمنگام و لندن، همچنین شهرهای کوچک‌تر مانند نورث تاین‌ساید در شمال انگلستان و پرث و کینروس در اسکاتلند نیز در این میان شهرهای پیشرو قرار دارند.

شهرهای اسکاندیناوی، پیشرو در اقدامات زیست‌محیطی

شهرهای اسکاندیناوی در زمینه گزارش‌دهی و اقدامات زیست‌محیطی در اروپا پیشرو هستند. ۱۲ شهر در دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند در فهرست شهرهای متعهد به مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی ۲۰۲۳ قرار دارند و بالاترین امتیاز را به‌دلیل شفافیت عملکرد و اقدامات جسورانه آب‌وهوایی خود دریافت کرده‌اند. این رقم بیش از نیمی از کل شهرهای لیست را نشان می‌دهد.

استکهلم، پایتخت سوئد، با اجباری کردن جداسازی و دفع ضایعات غذایی خود برای خانوارها، گام مهمی در جهت استفاده پایدارتر از منابع خود برمی‌دارد. این زباله‌ها سپس به‌صورت بیولوژیکی تصفیه و به بیوگاز (سوخت تجدیدپذیر برای اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و اتومبیل‌ها) یا کودهای زیستی تبدیل می‌شوند.

اقدامات سازگاری شهر کوچک هلسینگور در دانمارک در راستای آماده شدن برای بالا آمدن سطح دریاها پس از طوفان‌هایی متمرکز است که آسیب‌های عمده‌ای به مناطق ساخته‌شده ساحلی وارد می‌کند. هلسینگور و شهر مجاورش هوندستد با هدف کلی محافظت در برابر فرسایش مزمن و حاد طی ۵۰ سال آینده، یک طرح حفاظتی مشترک برای سواحل شمالی دانمارک ارائه کرده‌اند.

فعال‌ترین شهرها در زمینه محیط زیست

اقدامات آب‌وهوایی شهرهای اروپایی

در سایر نقاط اروپا، پاریس به‌واسطه تلاش‌هایش برای بسیج شهروندان در زمینه اقدامات آب‌وهوایی شناخته شده است. نزدیک به ۲۷ هزار داوطلب اقدامات اقلیمی در جلسات اطلاعاتی و آموزشی مرتبط با آب‌وهوا شرکت می‌کنند، دانش لازم در زمینه کاهش و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی را فراگرفته، آن را در جوامع خود گسترش و در عین حال اقدامات پایداری را ترویج می‌دهند.

شهر مونستر آلمان از طریق همایش‌های پیاده‌روی اقلیمی در حال افزایش آگاهی در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر زندگی شهروندان خود است. این تورهای شهری، مردم محلی را در فرآیند سازگاری با محیط زیست مشارکت می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند تا در زندگی روزمره خود در راستای اقدامات آب‌وهوایی جهانی عمل کنند.

شهر ساراگوسا در اسپانیا، در مواجهه با گرمای شدید روزافزون به پیاده‌سازی اقداماتی محافظتی برای افرادی پرداخته است که تغییرات آب‌وهوایی برای آن‌ها با پیامدهای سلامتی همراه است. این اقدامات شامل بهبود اقدامات پیشگیرانه، سیستم‌های هشدار و اطلاعات، شبکه‌های مراقبت اجتماعی و مجموعه‌ای از پروژه‌ها برای رسیدگی به تأثیرات دمایی شدید بر سلامت به‌ویژه برای اعضای آسیب‌پذیرتر جامعه است.

میلان در ایتالیا یک طرح مقاوم‌سازی انرژی برای ساختمان‌های شهرداری ارائه کرده است که ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی را پوشش می‌دهد. هدف این است که تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط گرمایش در ساختمان‌های شهرداری نصف شود و تا سال ۲۰۴۰ این انتشار به صفر برسد.

فعال‌ترین شهرها در زمینه محیط زیست

کد خبر 704936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.