نسخه علاج مدیریت شهری تبریز برای ترافیک

ارائه راهکاری موثر برای کاهش ترافیک از چالش‌های مدیریت شهری تبریز است تا این مشکل گام به گام رفع و از تراکم خودروها و وسایل نقلیه دیگر در سطح معابر شهر کاسته شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تبریز، معضل ترافیک اگر مسئله نخست شهرهای کشور نباشد به طور قطع یکی از جدی‌ترین آن‌ها است که رفع آن، بودجه قابل توجهی از مدیریت شهری را به خود اختصاص می‌دهد. این مشکل در شهرهای بزرگ به مراتب وخیم‌تر از شهرهای دیگر است و بر ابعاد مختلف زندگی شهروندان اثر می‌گذارد. مردم تبریز نیز همچون شهروندان دیگر کلان‌شهرها طی سال‌های اخیر با معضل افزایش سرسام‌آور ترافیک دست و پنجه نرم می‌کنند در حالی که همه ساله چشم انتظار بهبود وضعیت با نسخه‌های پیشنهادی مسئولان شهری هستند.

عوامل مهمی از جمله ناکارآمدی سیستم حمل‌ونقل عمومی، کمبود شبکه‌های بزرگراهی، تعدد خودروهای تک سرنشین، زیرساخت‌های نامناسب و از همه مهم‌تر نبود سیاست واحد شهری در این خصوص است که مدیریت شهری را در این زمینه با چالش جدی مواجه می‌کند، البته اقداماتی از سوی شهرداری تبریز برای رفع معضل ترافک انجام شده که تا حدودی توانسته است ترافیک این کلان‌شهر را کاهش دهد، اما حل نشدن این مسئله شهری و رشد روزافزون ترافیک کلان‌شهر تبریز در نقاط مختلف نشان می‌دهد هنوز جا برای کار زیاد است تا بتوان شاهد ترافیک روان بود.

رفع معضل ترافیک تبریز نیازمند بازنگری جدی در سیاست شهری است

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی دوازدهم آبان سال جاری در خطبه نماز جمعه تبریز ضمن انتقاد از وضعیت رهاشدگی ترافیک این شهر، اظهار کرد: برای حضور در مراسم ختمی به خیابان مارالان تبریز راه افتادیم، اما به دلیل ترافیک دو ساعته در خیابان شمس و دارایی، هر چه تلاش کردیم نتوانستیم در این مراسم حضور پیدا کنیم.

وی افزود: طی سال‌های اخیر افزایش میزان تردد و نواقص زیرساختی باعث مشکل ترافیک در تبریز شده و بازگشایی مدارس ترافیک را به گره ناگشودنی تبدیل کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: باید زحمت مردم را کم کنیم، سیاست شهری ما نیاز به بازنگری جدی دارد از این‌رو باید از ظرفیت نخبگان در این خصوص استفاده کرد و اجازه نداد تا بخشی از زمان شهروندان در ترافیک بگذرد؛ تمام عناصر و دستگاه‌های دخیل باید به سیاست واحد و افق روشن و مؤثر برسند.

نسخه علاج مدیریت شهری تبریز برای ترافیک

سیاست نادرست شهرسازی عامل اصلی ترافیک تبریز

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوامل مؤثر بر ایجاد ترافیک تبریز طی چند دهه اخیر، خاطرنشان کرد: با غلبه نگاه بازاری به فضاهای شهری، دولت و شهرداری بدون توجه به الزامات حمل‌ونقلی و ترافیکی از یک سو و ملاحظات زیست‌محیطی و اجتماعی از سوی دیگر، شهر را به فضایی به شدت متراکم تبدیل کرده‌اند، امروز هزاران واحد تجاری، درمانی و خدماتی در همه نقاط شهر ایجاد شده است که هر کدام صدها سفر تولید می‌کند در حالی‌که هیچ تعهدی به جانمایی درست و تأمین پارکینگ مورد نیاز نداشته‌اند.

وی ادامه داد: طی دهه اخیر، تعداد خودروهای پلاک تبریز رشدی حدود صددرصدی داشته است و امروز به بیش از ۸۵۰ هزار خودرو رسیده است که ترافیک مضاعفی را ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز ادامه داد: اتوبوسرانی تبریز امروز با حدود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌کند در حالی که حداقل باید ۷۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد تا بتواند خدمات به نسبت مطلوبی به شهروندان دهد. طی یک دهه ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی مدام کاهش یافته است، مترو نیز با وجود سرمایه‌گذاری سنگین هنوز نقش چندانی در مدیریت تقاضای سفر ندارد.

نسخه علاج مدیریت شهری تبریز برای ترافیک

رشیدی با بیان اینکه مهم‌ترین سیاست شورای اسلامی شهر تبریز تقویت شبکه حمل‌ونقل عمومی است، تاکید کرد: طی سال گذشته، قرارداد خرید ۲۳۴ دستگاه اتوبوس منعقد شد که ۱۲۸ دستگاه از این تعداد وارد شهر شده است، امسال نیز مجوز خرید ۱۵۰ دستگاه دیگر صادر شده که شهرداری پیگیر آن است، همچنین نوسازی بیش از یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی که نقش مهمی در ارتقای کیفیت خدمات و رضایتمندی مردم دارد اقدام مهمی بود که سال گذشته و امسال دنبال شده است.

وی اضافه کرد: در کنار این اقدامات از مسیرگشایی‌های مؤثر و هدفمند در مناطق مختلف و اصلاح و ارتقای کیفیت شبکه معابر نیز غافل نیستیم و اعتبارات قابل توجهی برای این منظور لحاظ شده است، به علاوه عملیات احداث چندین تقاطع غیرهمسطح نیز انجام می‌شود که امیدواریم در روان‌سازی ترافیک مؤثر باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تاکید کرد: در کنار این مسائل نباید از درد اصلی که همان سیاست‌های شهرسازی است، چشم‌پوشی کنیم.

ورود پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی به معضل ترافیک

محمد بیگ، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدامات استانداری برای رفع معضل ترافیک به خبرنگار ایمنا، گفت: این اداره کل با هدف رفع معضل ترافیک به این مسئله ورود جدی کرده و با طراحی هوشمندسازی ترافیک در صدد حل این مسئله است.

وی با بیان اینکه این معضل با تشکیل کارگروه تخصصی در این اداره‌کل و با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان بررسی می‌شود و قابل حل است، اظهار کرد: رفع مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای تبریز که بیشتر در هسته مرکزی این کلان‌شهر مشهود است نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد.

نسخه علاج مدیریت شهری تبریز برای ترافیک

بهبود وضعیت ترافیک با احداث پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح

سامان احمدزاده، معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افتتاح چندین پروژه تقاطع غیرهمسطح در این کلان‌شهر، تصریح کرد: افتتاح پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح از جمله ارتش، رسالت و چندین پروژه دیگر موجب روان‌سازی ترافیک شهری شده است.

وی به اجرای پروژه‌های دیگر از جمله روگذر معلم، قراملک و پروژه شهرک جوانان اشاره کرد و گفت: معیارهای اصلی این پروژه‌ها، اثربخشی در روانی و کاهش ترافیک و افزایش ایمنی ترافیک است که امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه‌ها شاهد روان‌سازی بخشی از ترافیک شویم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز با اشاره به پروژه شهرک جوانان، خاطرنشان کرد: قرارداد ساخت یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک جوانان با هدف ساماندهی حاشیه‌نشینی منعقد شده است و انتخاب طرحی مناسب با هدف تسریع در اجرا، اقتصادی بودن آن و اجرای باکیفیت از مواردی است که باید در انتخاب طرح مدنظر قرار گیرد.

اصلی‌ترین عامل ترافیک شهری در تبریز مربوط به سیاست‌های نادرست در حوزه شهر است و مدیریت شهری باید برای این رفع این مشکل اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

گزارش از شاهین بدرحیدری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 704932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.