خوزستان برترین استان در خرید تضمینی گندم است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اشاره تلاش برای بهبود کیفیت نان گفت: استان خوزستان برترین استان در خرید تضمینی گندم از لحاظ کمی و کیفی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، امید جهان‌نژادیان امروز جمعه _بیست‌وششم آبان_ در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اهواز اظهار کرد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان متولی تأمین چهار کالای اساسی گندم، شکر برنج، و روغن است و با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد این اداره کل در سطح کشور عنوان برتر خرید تضمینی گندم را با خرید بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن دارا بوده است.

وی افزود: نقش بندر امام خمینی (ره) که بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی از طریق این بندر وارد کشور می‌شوند و ۳۰ درصد کالاهای اساسی کشور از این طریق به ۲۰ استان کشور صادر می‌شوند، مهم است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان با اشاره به ۲۲ آبان روز ملی نان ادامه داد: با اقداماتی که انجام شده است تا کنون اجازه نداده‌ایم در حوزه ۴ قلم کالایی که اداره کل غله و خدمات بازرگانی متولی آن است مشکلی در سفره مردم ایجاد شود، سرانه سالانه مصرف گندم در دنیا ۶۷ کیلوگرم است، در حالی که به علت ارزانی و دور ریز داشتن زیاد این سرانه در کشور ایران ۱۰۸ کیلوگرم است.

جهان‌نژادیان با اشاره به اینکه دولت یارانه زیادی جهت تأمین نان پرداخت می‌کند، اضافه کرد: دولت گندم را از کشاورزان با قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان خریداری می‌کند و برای حمل و نقل و سایر اقدامات مربوط به آن به ازای هر کیلو یک هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت می‌کند، این در حالی است که این گندم را کیلویی ۶۶۵ تومان به کارخانه‌ها به فروش می‌رساند.

وی تاکید کرد: برای بهبود کیفیت نان برای اولین بار در خوزستان نمایشگاه نان در سیلوی تاریخی اهواز برگزار شد، در حالی که استان خوزستان از نظر کمی و کیفی استان برتر در تولید گندم است در نظر داریم جشنواره بزرگ کشوری نان را در اهواز برگزار کنیم.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان احیای پخت نان‌های سنتی را از دیگر اهداف نمایشگاه دانست و توضیح داد: ۲۴ نوع نان سنتی در سطح استان شناسایی شده که ۱۳ نمونه از آن‌ها در حوزه گردشگری کددار شده‌اند، علاوه بر آن کلیه واحدهای صنفی حوزه نان با مراجعه به نمایشگاه از آموزش‌های لازم برخوردار می‌شوند.

جهان‌نژادیان ادامه داد: تاکنون کوتاهی در حوزه تأمین نان صورت نگرفته با این حال وظیفه داریم برای بهبود کیفیت نان نیز تلاش کنیم برای این کار باید ابتدا نان خوب را بشناسیم که در خصوص با همکاری آموزش و پرورش در مدارس استان آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان داده می‌شود.

کد خبر 704835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.