ورود نسل جدید باتری‌های کم‌خطر به بازار انرژی

پیشرفت محققان ژاپنی در فناوری تولید باتری‌های کم‌خطر راه را برای ورود باتری‌های نسل بعدی به فرآیند تولید انبوه به‌منظور جایگزینی با باتری‌های لیتیوم یونی هموار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، باتری‌های سدیم یونی به‌زودی از تلفن‌های هوشمند گرفته تا مزارع بادی در همه تجهیزات یافت می‌شوند، تیمی از محققان دانشگاه علوم توکیو راهی برای ساخت این باتری‌ها با عملکردی معادل باتری‌های لیتیوم یونی معمولی کشف کردند. پیشرفت این باتری‌ها عملکرد بی‌سابقه‌ای را برای سلول‌های نسل بعدی به ارمغان می‌آورد.

ایمنی باتری‌های سدیم یونی

باتری‌های لیتیوم یونی از خودروهای الکتریکی گرفته تا گوشی‌های هوشمند در تمام فناوری‌ها به کار رفته، اما از منابع سخت و گران‌قیمتی ساخته شده و حاوی الکترولیت‌های مایع است که سمی و قابل اشتعال هستند، در مقابل باتری‌های سدیم یونی ارزان‌تر هستند، در برابر دماهای شدید پایداری دارند و با خطر گرم شدن بیش از حد مواجه نیستند.

تا به حال محدودیت اصلی این باتری‌ها چگالی انرژی کمتر در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی بوده است که برای غلبه بر این محدودیت، دانشمندان ژاپنی یک الکترود ظرفیت بالای ساخته شده از کربن سخت نانوساختار ایجاد کردند که توانستند آن را بهینه کنند و در یک باتری واقعی بگنجانند.

ورود نسل جدید باتری‌های کم‌خطر به بازار انرژی

محققان اظهار کرده‌اند که الکترودهای جدید عملکرد بی‌سابقه‌ای به باتری‌های سدیم یونی می‌دهد و گزینه مناسبی برای تولید باتری‌های نسل بعدی برای وسایل الکترونیکی مصرفی و وسایل‌نقلیه برقی خواهد بود.

چگالی فعلی باتری‌های جدید معادل مقدار چگالی انرژی انواع خاصی از باتری‌های لیتیوم یونی است که در حال حاضر تجاری شده و بیش از ۱.۶ برابر چگالی انرژی نخستین باتری‌های سدیم یون است که آزمایشگاه دانشگاه علوم توکیو در سال ۲۰۱۱ گزارش کرد.

پیشرفت‌های جدید همچنین می‌تواند باتری‌های سدیم یونی را برای کاربردهای عملی دیگر هم‌چون سیستم‌های ذخیره انرژی با ردپای کم‌کربن برای مزارع خورشیدی و بادی قابل استفاده کند.

محققان ژاپنی نتیجه تحقیقات خود را با عنوان «سنتز الگوی جدید کربن سخت با ظرفیت غیرعادی بالا برای باتری‌های Na- و K-ion» در مجله مواد انرژی پیشرفته (Advanced Energy Materials) منتشر کردند.

کد خبر 704821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.