پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی باد ساحلی و فراساحلی، انرژی خورشیدی حرارتی و فتوولتائیک، انرژی دریایی / اقیانوسی شامل انرژی جزر و مد و انرژی موج، انرژی زمین گرمایی، انرژی هیدروالکتریک، انرژی برق‌آبی، سوخت اتانول و زیست‌توده محبوب‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، منابع انرژی تجدیدپذیر برای آینده ضروری و مفید هستند و به‌عنوان منابعی طبیعی طبقه‌بندی می‌شوند که می‌توانند بارها مورد استفاده قرار گیرند و به پایان نرسند. پیش‌بینی می‌شود که تا ۲۰۳۵ بیش از نیمی از تولید برق جهانی را منابع انرژی تجدیدپذیر تشکیل دهند و طبق تخمین سازمان ملل‌متحد می‌توان با استفاده از این منابع ۳۰ میلیون شغل ایجاد کرد.

دانشمندان اظهار کرده‌اند که برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی، انتشار گازهای گلخانه‌ای باید طی ۱۰ سال آینده تقریباً به نصف کاهش پیدا کند. بدون شک انرژی‌های تجدیدپذیر راه‌حلی برای جلوگیری از بدترین تأثیرات تغییرات آب‌وهوایی و اطمینان از این امر است که بشریت کمتر به سوخت‌های فسیلی متکی باشد. در ادامه با رایج‌ترین منابع فعلی انرژی‌های تجدیدپذیر فعلی آشنا می‌شویم.

سوخت اتانول

سوخت اتانول به‌عنوان جایگزینی برای بنزین استفاده می‌شود و اغلب از ذرت یا غلات به دست می‌آید. این سوخت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تعیین شده است و می‌توان آن را با بنزین ترکیب کرد تا سطح اکتان سوخت را افزایش دهد. با توجه به این‌که بسیاری از دولت‌ها اکنون کاهش انتشار سوخت را در اولویت قرار داده‌اند، استفاده از سوخت‌های اتانول در دهه گذشته بسیار افزایش یافته است.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

زیست‌توده

زیست‌توده از سوزاندن چوب، گیاهان و سایر مواد آلی مانند کود دامی یا زباله‌های خانگی تولید می‌شود. به گفته صندوق ذخیره انرژی، استفاده از انتشار خالص کربن پتانسیل قابل‌توجهی دارد و در صورت جایگزینی نیروگاه‌ها می‌توان آن را تجدیدپذیر دانست.

علاوه بر این، زیست‌توده ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی است و می‌تواند برای تولید سوخت، نیرو و محصولاتی استفاده شود که در غیر این صورت از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شوند. فناوری‌هایی هم‌چون سوخت‌های زیستی، تبدیل به گرما و برق و مواد شیمیایی برای ساخت پلاستیک را می‌توان به کمک زیست‌توده پیش برد.

ایالات متحده، برزیل، چین، هند، آلمان و سوئد در حال حاضر پیشروترین تولیدکنندگان انرژی زیستی در جهان هستند. چین، هند و بریتانیا بیش از نیمی از کل ظرفیت توسعه انرژی زیستی جهان را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دادند.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی جزر و مد

انرژی جزر و مد مختص سطح آب و نیروی جزر و مد است که به اشکال مفید نیرو، به‌طور عمده الکتریسیته، تبدیل می‌شود. اگرچه انرژی جزر و مدی هنوز به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است، پتانسیل تولید برق را در آینده دارد. انرژی جزر و مدی را می‌توان به جای سوزاندن زغال سنگ و نفت که به گرمایش جهانی منجر می‌شود، همچنین برای انتقال و جذب انرژی توسط امواج اقیانوس استفاده کرد.

انرژی جزر و مد می‌تواند قابل پیش‌بینی‌تر از دیگر اشکال جایگزین انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی باد و خورشید باشد، چراکه آب متراکم‌تر و در نتیجه قدرتمندتر است و در نهایت منبع انرژی قابل اطمینان‌تری به‌دست می‌دهد.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی دریایی / اقیانوسی

در تولید برق از اقیانوس، اصطلاح نیروی دریایی شامل قدرت موج (امواج سطحی) و نیروی جزر و مد (انرژی جنبشی توده‌های بزرگ آبی) می‌شود. انرژی دریایی / اقیانوسی از نیروی طبیعی اقیانوس بهره‌برداری می‌کند و فناوری‌های درگیر شامل توربین‌ها است. انرژی را می‌توان از راه‌های مختلفی از دریا استخراج کرد که شامل شوری (غلظت نمک)، اعتدال، امواج و جریان‌های اقیانوسی است. این روش‌های بهره‌برداری از انرژی دارای پتانسیل عظیمی به‌عنوان منبع انرژی تجدیدپذیر است.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی زمین گرمایی

انرژی زمین گرمایی یا ژئوترمال گرمایی از درون زمین است که به‌طور مداوم تولید می‌شود. برق تولید شده از زمین در حال حاضر در ۲۶ کشور و گرمایش زمین گرمایی در ۷۰ کشور استفاده می‌شود. این انرژی همیشه به‌راحتی در دسترس است، بنابراین تقاضای کمتری برای تولید برق واقعی توسط آن وجود دارد.

ایسلند یکی از کشورهایی است که بیشترین استفاده را از انرژی زمین گرمایی دارد و ۳۰ درصد از انرژی آن از این طریق تأمین می‌شود. ایسلند ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره می‌گیرد و انرژی زمین گرمایی در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد خانه‌های این کشور را گرم می‌کند. ایالات متحده، فیلیپین، اندونزی، مکزیک و ایتالیا نیز از تولیدکنندگان برتر انرژی زمین گرمایی در جهان هستند.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی هیدروالکتریک

این نوع انرژی تجدیدپذیر مانند نیروگاه آبی، از جریان آب برای تولید برق استفاده می‌کند و پرکاربردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان است. بیشتر کشورها یک مخزن آب دارند که قبل از سرریز شدن از بالای سد یا سرازیر شدن از تپه، انرژی بالقوه‌ای تولید می‌کنند که برای تولید برق استفاده می‌شود. این نیروگاه‌ها هیچ زباله مستقیمی تولید نمی‌کنند و معمولاً گازهای گلخانه‌ای بسیار کمتری نسبت به نیروگاه‌های انرژی با سوخت فسیلی منتشر می‌کنند. با این حال بعضی از سازه‌ها اختلالاتی در محیط اطراف آن‌ها ایجاد کرده است.

انرژی باد ساحلی و فراساحلی

انرژی باد در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌واسطه تأثیر اندک آن بر محیط زیست مشهور است. توربین‌های بادی را می‌توان به صورت گروهی در زمین، دریا یا اقیانوس قرار داد. در ۲۰۲۱ باد ۶.۶ درصد از برق جهان را تولید می‌کرد از زمان امضای توافق‌نامه پاریس، ۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با این حال هنوز درخواست‌هایی برای افزایش این درصد وجود دارد.

اغلب مکان‌های مناسب برای نیروگاه بادی مکان‌های دور افتاده هستند. از سوی دیگر به دلیل قابل مشاهده بودن و تولید سر و صدا تأثیر بالایی بر چشم‌اندازه‌ای طبیعی دارند، با این حال انرژی باد با توربین‌هایی که هیچ‌گونه انتشاری ندارند، یک نوع منبع بسیار پایدار در نظر گرفته می‌شود. چین بزرگ‌ترین تولید کننده انرژی بادی در جهان است و پس از آن ایالات متحده، آلمان، اسپانیا، هند، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، برزیل، کانادا و پرتغال قرار می‌گیرند.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی حرارتی خورشیدی

سیستم‌های انرژی حرارتی خورشیدی از انرژی خورشیدی متمرکز برای تولید انرژی حرارتی استفاده می‌کنند. این اقدام با انتقال حرارت در گردش برای تولید بخار انجام می‌گیرد که به انرژی مکانیکی برای تولید الکتریسیته تبدیل می‌شود. منبع اصلی تولید گرما در این سیستم پنل‌های خورشیدی سقفی است که همراه با منبع گرمایی مانند دیگ بخار، کلکتور یا بخاری غوطه‌وری استفاده می‌شود. منبع خورشیدی قبل از پمپاژ شدن به منبع گرما و گرم شدن درون آن، نور خورشید را جمع‌آوری می‌کند.

در حال حاضر انرژی حرارتی خورشیدی در بخش‌های صنعتی، تجاری و مناطق مسکونی استفاده می‌شود و در آن‌ها می‌توان از هرگونه تابش نور خورشید بهره برد. اسپانیا بیش از ۷۵ درصد از ظرفیت جهانی این نوع انرژی را در خود جای داده است.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی خورشیدی فتوولتائیک

انرژی خورشیدی فتوولتائیک با تبدیل نور خورشید به الکتریسیته با استفاده از فناوری مبتنی بر اثر فوتوالکتریک به دست می‌آید. این سیستم تابش نور خورشید را به برق قابل استفاده تبدیل می‌کند و به‌طور معمول به کمک پنل‌های خورشیدی فعالیت می‌کند. پنل‌های خورشیدی از سلول‌هایی تشکیل شده که از لایه‌هایی از مواد نیمه رسانا ساخته شده‌اند، در نتیجه هنگامی که نور به آن می‌تابد، جریان الکتریسیته ایجاد می‌شود.

در حالی که برق بیشتری در روزهای آفتابی تولید می‌شود، سلول‌ها برای کار به نور مستقیم خورشید نیاز ندارند و اغلب می‌توان از الکتریسیته آن‌ها به‌عنوان برق مستقل استفاده کرد، زیرا می‌توانند برق موردنیاز برای پارکومترها، فرستنده‌های رادیویی و تلفن‌های اضطراری را تأمین کنند. چین، ایالات متحده، آلمان، ژاپن، ایتالیا و هند دارای بزرگترین ظرفیت پنل‌های خورشیدی در جهان هستند.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

انرژی موج

انرژی موج نوعی انرژی است که از حرکت امواج اقیانوس برای تولید برق استفاده می‌کند. در واقع حرکت امواج در اقیانوس باعث می‌شود توربین‌های قرار داده شده در آب بچرخند و الکتریسیته ایجاد کند. چند فناوری مختلف هم‌چون ستون‌های آب نوسانی، دستگاه‌های سرپوشیده و جاذب‌های نقطه‌ای وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای ساخت این توربین‌های چرخشی اقیانوس استفاده و به کمک آن‌ها از حرکت بالا، -پایین امواج الکتریسیته تولید کرد. انرژی موج یک منبع انرژی تجدید پذیر است که حین تولید الکتریسیته هیچ‌گونه انتشار مضری تولید نمی‌کند.

انرژی برق‌آبی

انرژی پایدار برق‌آبی که به‌عنوان انرژی آب شناخته می‌شود، از آب در حال سقوط یا جریان سریع آب برای تولید الکتریسیته یا برق بهره می‌برد. این عمل با تبدیل انرژی جنبشی آب به نیرو و اغلب با ساختن سدی برای کنترل جریان رودخانه یا حجم بزرگی از آب انجام می‌شود. نیروگاه‌های ذخیره‌سازی پمپی روش دیگری برای تولید برق آبی هستند. انرژی برق‌آبی یک منبع انرژی پاک است و به منابع سوخت بین‌المللی متکی نیست. همچنین یک نوع انرژی بسیار مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه است که امکان کنترل بیشتر سیل و آب آشامیدنی تمیز را فراهم می‌کند.

چین دارای بزرگ‌ترین نیروگاه و بیشترین ظرفیت تولید برق آبی در جهان است. برزیل، ایالات متحده، کانادا و روسیه نیز بعضی از بزرگ‌ترین تأسیسات برق آبی در جهان را دارند.

پرکاربردترین منابع انرژی تجدیدپذیر در جهان

کد خبر 704785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.