اسناد تک‌برگی ۱۲۲۵ هکتار از اراضی بستر رودخانه صادر شد

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان قزوین از صدور اسناد تک‌برگی ۱۲۲۵ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، منصور ستوده امروز -پنج‌شنبه ۲۵ آبان‌- در نشست شورای حفظ منابع آبی استان قزوین که به ریاست مهدی رجحانی معاون عمرانی استاندار در سالن جلسات شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در راستای ساماندهی بستر رودخانه‌ها و رفع تصرف از اراضی این حوزه از ابتدای امسال تا امروز اسناد تک‌برگ ۱۲۲۵ هکتار از اراضی بستر رودخانه‌ای در استان قزوین را از اداره‌کل ثبت اسناد دریافت کردیم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های ساخت سدهای مخزنی بالاخانلو و نهب گفت: پیشرفت فیزیکی ساخت بدنه سد بالاخانلو به ۸۱ درصد و پیشرفت فیزیکی احداث بدنه سد نهب به بیش از ۹۴ درصد رسیده و در ماه‌های آتی به ترتیب شاهد آبگیری از سد بالاخانلو در بویین‌زهرا و افتتاح کامل سد مخزنی نهب در تاکستان هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب‌منطقه‌ای استان قزوین با بیان اینکه راه روستای شیزر تاکستان به خاطر آبگیری از سد نهب زیر آب رفته است، اضافه کرد: به همین خاطر شرکت آب‌منطقه‌ای با استخدام پیمانکار شروع به ساخت جاده ۳.۷ کیلومتری کرده که میزان پیشرفت فیزیکی آن ۹۴ درصد است و در دهه فجر افتتاح می‌شود.

ستوده درباره احداث سد بورمانک در ناحیه طارم سفلی هم بیان کرد: بخشی از مطالعات احداث این سد انجام شده و برای ساختن آن به مطالعات تکمیلی نیاز داریم که مجوز آن را گرفته و تا انتهای سال این مطالعات تکمیل و طرح قابل اجرا می‌شود.

دبیر شورای حفظ منابع آبی استان قزوین در بخش پایانی صحبت‌هایش به نتایج اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی استان قزوین اشاره کرد و افزود: طی ۵ سالی که اجرای این طرح آغاز شده، ۳ هزار و ۶۷۷ حلقه چاه مجاز در استان قزوین به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

وی همچنین از انسداد ۱۶.۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان قزوین از سال ۱۳۹۷ تاکنون خبر داد و گفت: این انسدادها منجر به ۱۲۳ میلیون متر مکعب صرفه‌جویی در برداشت از آبخوان دشت قزوین و سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

لزوم تخصیص پساب به صنایع برای جلوگیری از تشدید فرونشست

مهدی رجحانی، معاون عمرانی استاندار قزوین هم در بخش دیگری از این نشست با اشاره به طرح استان قزوین برای راه‌اندازی بازار آب گفت: هدف از راه‌اندازی بازار آب رشد نرخ بهره‌وری استفاده از آب کشاورزی و ایجاد شفافیت در سهمیه‌بندی منابع ابی استان قزوین و حساب‌رسی در این حوزه است و در این میانبه دنبال رشد حجم معاملات بازار آب در چارچوب سهمیه مصوب هستیم.

وی بر لزوم ارائه زمان‌بندی مشخص برای ساماندهی کنتورهای هوشمند تأکید کرد و افزود: باید همه چاه‌های مجاز استان قزوین به کنتور هوشمند مجهز شوند و بعد این کنتورها به رصدخانه آب وصل شده تا میزان مصرف آن به صورت برخط قابل ارزیابی و پایش شود.

رجحانی با اشاره به بحران فرونشست و فروچاله در بخش‌هایی از دشت قزوین ادامه داد: با توجه به منطقه فرونشست در دشت قزوین شناسایی شده، باید در این بخش به واحدهای تولیدی و صنعتی پساب تخصیص داده شود تا جلوی برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی که منجر به تشدید فرونشست می‌شود، گرفته شود.

کد خبر 704754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.