۲۵ آبان و روزی که به نام اصفهان ماندگار شد

۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان و یادآور تشییع ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن عملیات محرم در سال ۱۳۶۱ است که در تقویم به نام «روز اصفهان» به ثبت رسیده است، این روز نماد دلدادگی، ایثار و شدت علاقه‌مندی مردمان این دیار به انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر صفحات تاریخ اصفهان را ورق بزنیم، هیچ روزی را مثل ۲۵ آبان ۱۳۶۱ نمی‌توان پیدا کرد؛ روزی که مردم اصفهان ۳۷۰ شهید عملیات محرم را روی دوش خود تا گلستان شهدا تشییع کردند و حماسه‌ای ماندگار نه‌تنها برای مردمان دیار زاینده‌رود که برای کل ایران اسلامی رقم زدند.

این حماسه آن‌قدر بزرگ بود که چشم جهانیان به این عظمت خیره ماند، تشییع این تعداد شهید تا به آن روز در هیچ کجای کشور انجام نشده بود و حضرت امام خمینی (ره) درباره آن فرمودند: «شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید؟ «و رهبر معظم انقلاب نیز دراین‌باره، ضمن تبیین روحیه ولایتمداری و ایثارگری مردم اصفهان فرمودند «مردم اصفهان در یک روز پیکر ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند، همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و ننشستند و حرکت کردند.»

رد حماسه و ایثار مردم اصفهان را باید از عملیات محرم گرفت، این عملیات از جمله عملیات‌هایی بود که عمده بار آن بر دوش فرزندان اصفهان قرار داشت و این خود برگ طلایی دیگری از مبارزات، مقاومت و ایثارگری این استان است؛ استانی که در طول جنگ بالاترین سهم را از حضور خود در جبهه تا خط‌شکنی در عملیات‌ها و کسب موفقیت‌ها و پیروزی‌های بزرگ، توانمندی و خلاقیت‌های فوق‌العاده دفاعی و نظامی، تجلی مردم در پشتیبانی جبهه و جنگ و صدها ابتکار که همه علائم حضور جدی در میدان را نشان می‌داد، داشت.

لشکرهای امام حسین (ع)، نجف اشرف و کربلا که بیش از نیمی از کادر و فرماندهی آن اصفهانی بودند و تیپ قمربنی‌هاشم (ع)، عملیات محرم را انجام دادند، عملیاتی که در آغازین دقایق آن محور عبور لشکر امام حسین (ع) در التهاب طغیان رودخانه درگیر شدند، اما جوانان بی‌محابا و تنها به خاطر ادای دین، انجام وظیفه و در اطاعت محض از فرماندهی حرکت را بر ایستایی ترجیح دادند، اما اقتضای طبیعت چیز دیگری را برای آنها رقم زده بودند و رودخانه دویرج همه را در کام خود بلعید و این طلیعه ایثار و حماسه جوانان اصفهانی بود که لحظه‌ای درنگ نکردند و عملیات را تا سر منزل مقصود بیش بردند.

۲۵ آبان و روزی که به نام اصفهان زده شد

بعد از ایثار شهدا، نوبت به نقش‌آفرینی مردم اصفهان در شکل‌گیری این حماسه بزرگ رسید؛ زمانی که بیش از ۳۷۰ شهید بر دوش مردم سرود رهایی را خواندند. آن روز برای حضور این شهیدان در گلستان شهدای اصفهان فضای کافی وجود نداشت؛ به همین دلیل جلسه‌ای با حضور هیئت اجرایی، ریاست دادگاه انقلاب و هیئت امنای گلستان شهدا برگزار و طی آن مقرر شد با مذاکره، صاحبان منازلی که در جنوب مقبره یوشع نبی قرار داشتند به یک مجتمع مسکونی متعلق به بنیاد مسکن و هتل کوثر انتقال داده شوند. کار انتقال و تخریب منازل با کمک جهاد سازندگی، شهرداری و مردم انجام شد و قبرها برای دفن شهدای عملیات محرم آماده شد، اما رویداد دیگری در بعدازظهر همان روز اصفهانی‌ها را در تاریخ حماسه و ایثار ایران زمین جاودانه‌تر کرد.

همان مردمی که صبح جوانان رشید خود را به خاک سپرده بودند، بعدازظهر جوانان دیگر خود را راهی جبهه حق علیه باطل کردند تا خاطره عملیات را دوباره زنده کنند و به واسطه همین ازخودگذشتگی‌ها بود که نام اصفهان در تاریخ پرافتخار ایران و انقلاب اسلامی ماندگار شد.

این اتفاق آن‌قدر نادر و وصف‌ناپذیر بود که با وجود گذشت ۴۰ سال از آن هیچ‌گاه از اذهان مردم ایران فراموش نشد و این روز در تقویم کشور به نام «روز اصفهان» در تاریخ به ثبت رسید.

کد خبر 704567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.