ضرورت در نظر گرفتن راهکاری عاجل برای رفع آلودگی هوای کلانشهرها/ تعطیلی مدارس علاج کار نیست

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه ضروری است راهکاری عاجل برای رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها در نظر گرفته شود، گفت: تنها تعطیلی مدارس علاج کار نیست و انجام این اقدام در راستای حفظ سلامت دانش‌آموزان است.

داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا منابع متحرک سهم بسیاری در آلودگی هوا دارند که سهم خودروهای فرسوده بیشتر است، اظهار کرد: از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یکی از تکالیف اصلی دستگاه‌های مرتبط است.

وی افزود: از حدود ۳۷ میلیون وسایل نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت، نزدیک به ۱۶ تا ۱۷ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور داریم که به عنوان یکی از منابع اصلی آلاینده هوا در شهرهای بزرگ نقش ایفا می‌کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به اینکه سال گذشته تنها ۱۵ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد و نزدیک به یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو شماره‌گذاری و وارد چرخه تردد شده است، افزود: هر زمان که پروژه‌ای منجر به بار ترافیکی، افزایش آلایندگی‌ها و مصرف انرژی بیش از حد استاندارد می‌شود، باید مورد تجدیدنظر جدی قرار گیرد، در تدوین پیش‌نویس برنامه توسعه هفتم بر اساس قانون‌گذاری باید در شهرهایی که با چنین مشکلاتی مواجه هستیم، به سمتی حرکت کنیم که حداقل شرایط فعلی را تشدید نکنیم.

وی درباره اسقاط خودروهای وارداتی تصریح کرد: چنانچه استاندارد خودروهای وارداتی کمتر از استانداردهای تولیدی شرکت‌ها باشد، به ازای هر دو دستگاه وارداتی یک وسیله خودرو اسقاط می‌شود، همچنین موضوع اسقاط موتورسیکلت‌ها فرسوده، استفاده از حمل‌ونقل پاک و تاکسی‌های الکترونیکی در دستور کار شهرداری‌ها است.

گل‌علیزاده گفت: هرسال با بالا رفتن سن و تعداد خودروهای فرسوده، بدون شک میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کند و در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی دما مواجه می‌شویم، از این‌رو شاخص کیفیت هوا در بعضی کلان‌شهرها به ویژه تهران و اصفهان در شرایط ناسالم و بسیار ناسالم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طی دو تا سه سال اخیر شاهد بودیم که در کلانشهرها به ویژه اصفهان شرایط مناسبی در مورد آلایندگی‌ها در نیمه دوم سال نداشته است، اظهار کرد: پایش‌های شبانه‌روزی بسیار مناسبی در این استان برای برخورد با صنایع آلاینده اجرایی شده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مصارف گازی در موتورخانه‌های منازل، ساختمان‌های اداری، تجاری، اداری را یکی دیگر از موارد ایجادکننده آلودگی‌های هوا در کلان‌شهرها دانست و افزود: این ملزومات در نیمه دوم سال با تولید اکسیدهای نیتروژن در فرایندی شیمیایی به ذرات معلق ثانویه، یعنی ذرات معلق ۲.۵ میکرون تبدیل می‌شود، از این‌رو اگر سیستم‌های کنترل و پایش نداشته باشند، انتشار گازهای نیتروژن آنها می‌تواند به عنوان تولید آلاینده ثانویه نقش داشته باشد، بنابراین معاینه فنی موتورخانه‌ها به منظور کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در فصول تابستان با ترکیبات آلی فرار ناشی از انتشارات بخارات بنزین و نیترات نیتروژن مواجه هستیم که با قرارگیری در وضعیت گرمای شدید خورشید به عنوان آلاینده ثانویه ازن تشکیل می‌شود که در پایتخت به مدت سه سال و کلان‌شهر اصفهان طی دو سال اخیر شاهد معضل این نوع آلودگی هوا در تابستان هستیم، بنابراین با دو شیوه می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم، با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها و انبارها و پایش نشت بخارات بنزین خودروها می‌توانیم این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

گل‌علیزاده با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر با وارونگی دمایی و بروز آلودگی هوا، کارگروه‌های شرایط اضطرار آلودگی هوای استان در بیشتر کلان‌شهرهای کشور تشکیل شد و به استناد ابلاغیه دستورالعمل‌ها، برخی از محدودیت‌های ترافیکی، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان، تهران و اهواز در دستور کار قرار گرفت، گفت: تعطیلی مکرر مدارس و دانشگاه‌ها یک اقدام اساسی و علاج کاهش و رفع آلودگی هوا نیست و تنها یک اقدام عاجل و اضطراری با هدف کاهش مواجهه شهروندان با خطرات بهداشتی آلودگی هوا و پیشگیری از تشدید آلودگی هوا است، از این‌رو برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، لازم است تا ضمن در نظر گرفتن تدابیر ضروری، نسبت به اجرای راهکارهای عاجل و اضطراری اقدام کرد.

وی پیرامون اینکه هر سال در نیمه دوم سال با پدیده قابل انتظار وارونگی دمایی و مسئله آلودگی هوا در کلان‌شهرها مواجه می‌شویم، اظهار کرد: بر اساس قانون هوای پاک از سال ۹۶ جایگزین قوانین نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شد که در آن با احصای حدود ۱۷۶ تکلیف برای دستگاه‌ها به منظور تقویت ارزیابی عملکرد، سامانه‌ای طراحی شده و دستگاه‌هایی که در این قانون مکلف به اجرا هستند با وظایف خود آشنا شدند و در اختیار دولت و دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است.

راهکار افزایش روزهای سالم و پاک در کلانشهرها چیست؟

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره راهکارهای برون‌رفت از انباشت آلایندگی‌ها در کلانشهرها، افزود: برخورداری از هوای پاک به عنوان نعمت خدادادی نیاز تمام انسان‌ها است و در قانون هوای پاک و اسناد بالادستی آمده که باید از یک‌سری نبایدها هم پیروی کنیم؛ برای مثال وقتی می‌گویم در شهری بیش از ظرفیت بارگذاری صورت گرفته و تجمیع انتشار این آلاینده‌ها منجر به آلودگی شده است، نباید بارگذاری تازه‌ای در آن شهر ایجاد شود.

وی با بیان اینکه بر اساس برگزاری جلسه‌ها تاکید کردیم در کلان‌شهرهایی از جمله اصفهان و تهران که آلودگی هوا دارند، اولویت بر خودروهای الکتریکی باشد نه دیزلی تصریح کرد: برای مثال در اصفهان اگر قرار است ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و نوسازی کنیم، نباید دیگر به سمت اتوبوس‌های دیزلی و تاکسی‌های بنزین‌سوز برویم و باید میزان خودروهای برقی را افزایش دهیم.

گل‌علیزاده منابع متحرک آلایندگی‌ها را شامل موتورسیکلت، خودروهای سواری و دیزلی دانست و گفت: بر اساس ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون شاخص آلودگی در هوا، نقش آلایندگی‌های خودروهای دیزلی نسبت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌ها بیشتر است، بنابراین در اثر فعل و انفعالات روزانه فعالیت خودروها طی بازچرخش این ذرات نشسته در سطح زمین، غلظت آلاینده‌ها افزایش می‌یابد.

وی افزایش کیفیت سوخت در تمام کشور را یکی دیگر از راهکارهای، افزایش روزهای سالم و پاک در کلان‌شهرها، مطرح کرد و افزود: امروزه در کلان‌شهرها از جمله تهران سوخت استاندارد یورو ۴ و ۵ توزیع می‌شود.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به تردد حدود هفت میلیون خودروی فرسوده و بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده گفت: از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده یکی از راهکاری اساسی کاهش آلایندگی‌ها است که در این زمینه اقداماتی اجرایی شده است، همچنین با اجرای طرح کنترل انتقال و بازیافت بخارات بنزین در جایگاه‌ها و انبارها و نیز مباحث پایش نشت بخارات بنزین خودروها می‌توانیم آلایندگی‌های اولیه را نظارت کنیم و این میزان از آلایندگی‌ها را کاهش دهیم.

کد خبر 704454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    تمام راه کارها را می دونند ولی دریغ از عمل کردن
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    0 1
    مدارس که تعطیل میشه بچه ها بیشتر تو خیابون ها هستند